Väder Lidingö

Lidingö fredag 19 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Spårbilar eller Lidingöbana?

lördag 11 maj 2013 00:01

Spårbilar eller Lidingöbana?

Spårbilar är små eldrivna förarlösa elfordon som går direkt till destinationen på egen bana. Vagnen väntar på dig i stället för tvärtom. Man reser direkt utan tidtabell – horisontell hiss. Detta ger högre reshastighet än med bil i en stad. Spårbilar har använts i Morgantown i USA i snart 40 år nu. Spårbilsbanor byggs, t.ex. på London-Heathrow och i Suncheon i Sydkorea. Det finns omkring 150 stycken automatiska transportsystem i världen idag. I Köpenhamn finns t.ex. en automatisk tunnelbana.

Att dra om Lidingöbanan via Lidingö Centrum blir dyrt! Den slingan beräknas kosta en knapp miljard. Enligt SL är det 5-6 gånger mer än vad som är samhällsekonomiskt motiverat. En stor minuspost blir att man från Södra Lidingö får förlängda restider till Ropsten. Därför får Lidingöborna betala kalaset själva, menar SL. Samtidigt måste dock Lidingö förse nya Torsvik med högklassig, hållbar kollektivtrafik. Tunnelbana vore bra, men SL vägrar.

Vore det då möjligt att lösa problemen med ett spårbilssystem? En skiss på en bana som förbinder Baggeby, Lidingö Centrum, Torsviks Torg med Ropsten visas här ovan (streckat under mark). Resan från perrongen i Ropsten till Centrum skulle ta cirka 3,5 minuter. Från Baggeby station till Centrum skulle resan ta cirka 2 min. Väntande vagnar körs fram innan tåget kommer. Systemet kan senare byggas ut mot andra delar av Lidingö om så önskas.

Anläggningskostnaden blir betydligt lägre än för spårvagnen. Förarkostnader undviks helt. Dessa utgör ofta mer än hälften av den totala kollektivtrafikkostnaden. En enkät från TV4 1994 visade att 75 % av de svarande var positiva till spårbussar i Stockholm. Professor Elsa Rosenblad på Chalmers visade 1997 att nästan alla tillfrågade var positiva till spårbilar i Göteborg. En liten slumpenkät på Lidingö visade att över 90 % av de svarande var positiva. Men vad tycker du? Kommentera gärna här på sidan.

Jan-Erik Nowacki

Dela Spårbilar eller Lidingöbana?

Kommentarer

Nyfiken Killingebo 2013-05-18 15:03

Då borde väl Lidingö Stad gå med i närverket KOMPASS och lära sig mer om spårbilar.

Det vore väl kalas om vi som kommer från södra ön med en snart upprustad Lidingöbana kunde byta till en spårbil vid Baggeby och sedan susa iväg till Lidingö Centrum eller till Torsvik. Och att sedan kunna åka från Torsviks Torg direkt till Tunnelbanan i Ropsten tvärs över plattformen. Helst borde ett sånt system byggas ut runt hela Norra Djurgårdsstaden, kanske?

Byten är ju så klart alltid trista och tidsödande. Men jag har hört att väntetiden på att åka spårbil från Terminal 5 på Heathrow flygplats i Londonbara är 10 sekunder och att 85% kan åka utan att vänta alls. Kan detta verkligen stämma? Det låter ju ännu bättre än att åka hiss i en skyskrapa!

Om jag har förstått saken rätt så kan man ta ombord barnvagn, eller en cykel eller en rullstol i en sådan vagn. Då blir ju spårbilarna tillgängliga för alla som kan ta sig till en sån station.

Men är det inte läskigt för ensamma kvinnor att åka i såna vagnar utan förare på kvällstid? Och om spårbilarna är billigare än spårvagnen via Centrum, då behöver man kanske inte bygga lika mycket i Centrum för att finansiera det hela heller?

Baggebybo 2013-05-17 09:42

Spårtaxi på Lidingö är en lysande idé som bör tas med bland alternativen. Det är ingen science fiction, har funnits med i planerna hos många kommuner, testbana finns i Uppsala, men ingen kommun har hittills vågat ta steget. Det skulle var ett sätt för Lidingö att bevisa sin förmåga att tänka nytt och rationellt.

Spårtaxi ger flexibilitet för resenärer och trafikplanerare. Trafiken kan köras mer traditionellt för hög kapacitet i rusningstid och med bibehållen individuell tillgänglighet för passagerare kvällar och helger trots färre fordron trafik.
Tänk bort lågtrafik och långa väntetider i mörker och kyla.
Beställa din resa vid hållplatsen och din individuella spårtaxi kommer strax in på perrongen och tar dig snabbt till din destination, utan väntetid eller stopp på vägen.

Hög trafik och passagerarsäkerhet, inga plankorsningar etc. Kan byggas ut i etapper.

Eftersom banorna byggs en bit upp från marken är de mindre känsliga för snö, speciellt om man väljer den hängande modellen. Spårtaxi är också tyst. Det finns flera svenska och utländska företag att diskutera med. Många av företagen framhåller låga investeringskostnader.

Borde passa en kommun som Lidingö, geografiskt och befolkningsmässigt. Borde erbjuda nya, billigare lösningar på ny bro för kollektivtrafik till Ropsten. Kanske också snabbare byggtid?

Inga utsläpp, tyst, och bekvämt. Vad skulle passa krävande och medvetna Lidingöbor bättre?
Det sparar markytor. Har låga driftskostnader genom att den kräver mindre personal.
Blir Lidingö först i Sverige kanske finns förmånlig finansiering statlig eller från EU?

Jan-Erik Nowacki 2013-05-17 03:10

Hej Killingebo!

Ja man kan verkligen fråga sig varför vi inte har spårbilar i Sverige (annat än Vectus pilotbana i Uppsala). KOMPASS (http://www.spårbilar.se/kompass) är ett nätverk av ett femtontal kommuner. Nätverket är vill främja idén om spårbilar som ett hållbart, klimatanpassat, ekonomiskt och säkert transportsystem. De har kämpat länge för att få någon respons. Helene Ljungqvist gjorde en analys av orsakerna till trögheten på senaste årsmötet 13-05-16 i Sigtuna.

Det finns tre företag i världen som har testade system:
Vectus, 2getthere och ULTra. Inget av systemen är fulländat, så här skulle svensk industri kunna ta ledningen vid t ex en innovationsupphandling.

Jag beskrev kortfattat hur man laddar upp med väntande vagnar innan ett ankommande tåg kommer in på stationen. Sen fyller man alla vagnarna som åker iväg till sin destination var för sig.

MVH
Jan-Erik Nowacki

Nyfiken Killingebo 2013-05-13 20:32

Det där med spårbilar låter ju intressant.
Men om de nu är så bra, varför finns det inte redan såna system i drift i Sverige?
Och finns det några som kan leverera sådana system?
Och hur klarar sådana små vagnar av att ta hand om alla som kommer med tunnelbanan till Ropsten?

Kommentera

Fler artiklar från Centrum/Torsvik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google