fredag 10 februari 2012 18:03
Eftersom Stockholmsregionen nu växer dubbelt så snabbt mot tidigare beräknat, behöver både spår- och vägbyggen tidigareläggas. Annars kommer dagens trafikinfarkt att förvärras ytterligare. Sedan augusti 2010 pågår, tack vare Kristdemokraterna, ett pilotprojekt med pendelbåt. Båtarna som trafikerar sträckan Nybrokajen – Nacka – Lidingö – Frihamnen, har blivit en succé. Men bara ny båttrafik räcker inte.
För Lidingöborna kommer kollektivtrafiken under de närmaste åren att rustas och förbättras. Lidingöbanan ska moderniseras och byggas samman med Spårväg City och pendelbåtstrafiken byggas ut.
När Norra Länken öppnas för trafik år 2015 kommer Lidingöbornas vardagsliv underlättas genom förkortade restider. Trots det så är dock vägtrafiken till och från Lidingö mycket sårbar eftersom Östra Länken fortfarande återstår, för att göra den inre ”ringleden” i Stockholm komplett.
Därför vill Kristdemokraterna att förstudien om förlängning av tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka även ska utreda om utbyggnaden av tunnelbanan kan samplaneras med Östra länken. Genom att bygga Östra länken tillsammans med tunnelbanan, kan kostnaden för dessa båda i framtiden nödvändiga investeringar sänkas. Med både tunnelbana och en östlig länk ökar kapaciteten väsentligt och regionens sårbarhet minskar avsevärt. Östra länken behöver redan från start planeras även för kollektivtrafik, till exempel med kollektivtrafikkörfält.
När Stockholmsregionen nu har chansen att se över möjligheten att minska kostnaderna för viktiga infrastrukturprojekt vore det oansvarigt att inte utreda om Östra länken kan byggas tillsammans med en förlängd tunnelbana till Nacka.
Michael Stjernström, Gruppledare Trafiknämnden, Stockholms läns landsting, (KD)
Jessica Nyberg, Kommunalråd, Lidingö stad, (KD)
Sven Jansson 2012-11-03 19:19
Paul Lindquist 2012-08-03 10:02
Tore K 2012-07-16 16:48
Hozan Abas 2012-07-16 09:39
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google