onsdag 7 juni 2017 15:43
Från 2018 sätts fler tunnelbanetåg in på röda linjen. Men linjen till Ropsten får inga nya tåg trots att resandet ökat med 37 procent. Till Mörby, som får alla tåg, är ökningen endast 8 procent. Alla partier på Lidingö bör nu agera gemensamt gentemot landstinget för fler tåg till Ropsten. Det skriver liberalen Göran Tegnér i denna debattartikel.
Landstinget köper 48 nya tunnelbanetåg. De sätts successivt i trafik fr.o.m. 2018. Jag skrev om detta ned de nya vagnarna redan år 2012: ”Grönt för fler blå tåg på röda linjen även till Ropsten”, men då för döva öron.
Dagens tåg har 378 sittplatser och 864 ståplatser. Men de nya tågen får bara 292 sittplatser (-23 %) och 980 ståplatser (+12 %). I stället för 30 % sittplatser blir de framöver bara 23 % sittplatser per tåg. SL:s norm ”Godtagbar standard” innebär att bara 30 % av ståplatserna ska utnyttjas. Detta medför att den ”praktiska kapaciteten” minskar från 637 till 586 platser per tåg (- 8 %).
Sittplatsbeläggningen på morgonen var för flera år sedan 150 % på Mörbygrenen och 162 % på Ropstensgrenen. Över en tredjedel fick då stå, idag säkert ännu fler. Restid stående värderas 40 % mera besvärligt än restid sittandes. Allt detta lockar knappast nya resenärer till SL från bil!
SL:s nya signalsystem planeras för 30 tåg per timme, i stället för dagens 24 tåg (+25 %). Då ökar den praktiska kapaciteten från 15.290 till 17.580 platser per timme och riktning, (bara med 15 %). Per timme minskar antalet sittplatser med 3 % trots att det blir 25 % fler tåg ökar med 25 %. Varför SL inte planerar för 40 tåg i timmen, vilket är internationell standard , är en obesvarad gåta. Då skulle man få 29 % fler sittplatser och ännu kortare väntetider.
Idag trafikeras båda grenarna med 12 tåg per timme (5-min trafik) i rusningstid. Antal resor sedan 2003 har ökat med 15 % på Norsborgs-Ropstensgrenen, vilket är mer än för Fruängen- Mörby (14%). Ropstensgrenens resande är nu 4 % fler än på den andra grenen. Till Ropsten har resandet ökat med 37 %, till Mörby med 8 %. Men ändå ska Mörbygrenen få hela tillskottet till 18 tåg i timmen (+ 6 tåg), medan Ropstensgrenen inte får ett enda tåg till, enligt enligt SL:s Trafikplan 2020. Detta är naturligtvis totalt oacceptabelt för oss på Lidingö.
Alla partier på Lidingö bör nu agera gemensamt gentemot landstinget för fler tåg till Ropsten!
Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden, ersättare i kommunfullmäktige
Göran Tegnér 2017-06-15 13:13
Anders Hållberg 2017-06-09 17:16
Göran Tegnér 2017-06-08 22:30
Anders Hållberg 2017-06-08 11:52
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google