Väder Lidingö

Lidingö söndag 9 augusti 2020 v. 32

Senaste kommentaren - Se fler

Anna Pellnäs 20 jul 14:53 om "Slottet" på Storholmen kan komma att rivas

Debatt: FP kräver 5-minuterstrafik till AGA med Lidingöbanan

tisdag 3 november 2015 00:01

Tidigare i år lovade SL att Lidingöbanan skulle köra femminuterstrafik till och från AGA under rusningstid. Men nu har detta löfte övergetts. Och resultatet? Knökfulla vagnar, Sardinexpressen skulle man kunna kalla Lidingöbanan. Var är logiken? Det frågar sig Göran Tegnér (FP), ledamot av tekniska nämnden, i nedanstående debattartikel.

101-åringen Lidingöbanan öppnades åter för trafik den 24 oktober med upprustad bana och med nya vagnar. Välkommen åter!

Alla Lidingös politiska partier var överens om att Lidingöbanan skulle rustas upp. Och visst har den blivit väldigt fin efter åren av lyxupprustning med tre nya dubbelspårssträckor, helt nya stationer, nya kontaktledningsstolpar och nya likriktarstationer samt med sju nya bekväma vagnar rymliga för barnvagnar och rullatorer, samt med en hejdundrande depå m.m.

Vi på södra ön blev ju bortskämda med ersättningsbussarna som gick var 5:e minut och ibland ännu tätare i rusningstid och var 10:e minut däremellan. Man behövde aldrig bry sig om tidtabellen. Men nu går spårvagnen bara var 10:e minut i rusningstid och var 20:e minut däremellan.

Redan den 9 september 2012 varnade jag på Lidingösidan för att det skulle bli för få sittplatser: ”Tänker SL köpa in fel sorts vagnar till Lidingöbanan?” Lidingö stad framhöll att SL skulle köpa in 2 st parkoppplade 30-metersvagnar i stället för 1 st 40- metervagn per tågsätt, just för att få tillräckligt med sittplatser. Men vi talade för döva öron och nu har vi en enda vagn per tur med 30 % färre sittplatser. Och lika dålig turtäthet som förr!

Den 25 mars 2014 kritiserade jag i Mitt i Lidingö valet av vagnar och varnade för att en stor andel skulle få stå i vagnarna med alltför få sittplatser, 100 st per avgång i stället för 144 i de gamla vagnarna. Min kritik togs även upp av Lidingös Tidning den 4 april samma år: ”Tung kritik mot nya tågen”. Men då lovade ändå SL att man skulle köra 5-minuters trafik till och från AGA. Men nu har detta löfte om 5-minuters turtäthet till och från AGA övergetts. Och resultatet? Knökfulla vagnar, Sardinexpressen skulle man kunna kalla Lidingöbanan. Var är logiken?

Folkpartiet kräver att Lidingöbanan omedelbart börjar köras med 5-minuters turtäthet åtminstone till och från AGA.

Göran Tegnér (FP), ledamot av tekniska nämnden

Dela Debatt: FP kräver 5-minuterstrafik till AGA med Lidingöbanan

Kommentarer

Jonas Åkesson 2015-11-06 11:52

Uppmaning till SL och våra landstingspolitiker: öka trafikeringen på Lidingöbanan.

Nuvarande upplägg med gles trafikering är otillräcklig. Experimentet med ersättningstrafiken har medfört att kraven och förväntningarna är högre än innan. Bussarna hade betydligt fler avgångar och nu är vi vana med detta. Inför 7,5 min trafik i rusningstrafik, 15 min i normaltrafik och 20 alt 30 min på nätterna. Skulle detta medföra en höjning av SL-kortet är jag fullkomligt övertygad om att de flesta är beredda till att betala lite mer för en bättre service.

Hörde att SD i landstinget valde stödja S och MP i somras och stoppade en liten höjning av SL-kortet och därmed verkar omöjliggjort en förbättringar av Lidingöbanan. Otroligt korkat. SD:s ledande politiker på Lidingö är busschaufför, nu måste han ta sina kollegor i landstinget ordentligt i örat och se till att de jobbar för Lidingös bästa.

Och Tomas Bengtsson som är ledande MP-politiker på Lidingö och i landstinget förtjänar att granskas ordentligt för sin kollektivtrafiknegativa politik. Den gynnar verkligen inte Lidingöborna. Skämmes.

Odd Holstensson 2015-11-05 01:41

Hej.

Att SL har köpt in fel typ av vagnar har knappast undgått någon, vagnar som är specade att klara hästkrockar i 90 km/h (man tänkte nämligen även köra dom på Saltsjöbanan var det tänkt).
I verkligheten visste vi om att vagnarna inte behöver klara mer än 70km/h i topphastighet och att det knappt förekommer hästar på spåret längs Lidingöbanan. Att vagnarna, av typen A35/A36 tillverkade av den spanska tillverkaren CAF, inte heller fungerar särskilt bra på Tvärbanan och i övrigt har en hel del brister, vet vi tyvärr också.

Det rimliga borde alltså vara att försöka lämna tillbaka vagnarna till tillverkaren eller sälja dom till någon som vill köpa dem. I vilket fall så passar vagnarna varken på Lidingöbanan, på tvärbanan eller någon annan spårväg i Stockholm. Upphandling av nya vagnar, med reviderade upphandlingskrav, borde alltså vara en rimlig åtgärd även om det blir dyrt, men extrakostnaderna för A35/A36 tickar på och även om man skrotar dom redan från början så kommer det att vara en bättre affär än att köra dom i 20-30 år, om dom inte rostar upp innan dess. Sen får man väl stå ut med skiten och extrakostnaderna fram tills dessa att det finns nya vagnar levererade, testade och överlämnade.

Det minsta man borde begära är att Trafikförvaltningen åtminstone räknar på vad det skulle innebära. Det kan visa sig att ett byte av vagnarna är ett smart drag även rent ekonomiskt och det skulle framför allt visa att man tar dålig kvalitet på allvar, och inte som idag, accepterar undermåliga leveranser.

Lars Hedberg 2015-11-04 20:18

100 sittplatser var 10e minut i en timme är 600 sittplatser enligt mitt sätt att räkna - dvs 60 minuter på en timme.

Jesper Lönnroth 2015-11-03 16:14

Allvarligt talat. Är det så jäkla farligt att stå en stund då? Från Ropsten till Gåshaga Brygga tar det ca 20 minuter. Men de flesta går av redan på första hälften av banan, tex vid Larsberg. Då talar vi om att stå i kanske 8 minuter. Hur lata är folk? 100 platser räcker mer än väl till de gamlingar och handikappade som verkligen behöver sitta. 100 platser var 10:e minut i rusningstrafik. Det är 700 platser i timmen. Är du vuxen och frisk så gör det dig bara gott att stå en stund. Skärpning!

Ac Bornhammar 2015-11-03 11:46

Glad jag inte behöver åka men banan längre. Skulle aldrig orka stå. Men vad har hänt med turtätheten på buss 206?! Ön skulle inte få några förändringar skrevs det men nu går 6an bara varje halvtimme. Dessutom inte länge på kvällarna.

Ja jag vet att 221 går men varför behöva ta en rundtur för att komma till Ropsten.

marianne alin 2015-11-03 07:00

Det kanske skulle ha satsats på mer dubbelspår för att kunna köra spårvagnarna så tätt. Minsta problem vid utfart från Ropsten, eller på bron tex, så blir det väldigt besvärligt.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google