Väder Lidingö

Lidingö tisdag 24 april 2018 v. 17

Senaste kommentaren - Se fler

Ingela Danielsson 24 apr 00:35 om Myndigheter övar mot terror

Debatt: Hur fungerar stadens krishantering - egentligen?

tisdag 9 januari 2018 19:31

Många invånare på halva Lidingö gick en orolig natt till mötes i fredags kväll när vattnet plötsligt försvann. Frågorna var många. Är det sabotage? När kommer vattnet tillbaka? Är vattnet otjänligt? Varför har inte Lidingö stad ett system som varnar när vattentornen töms? Varför tar det 4 dagar att kolla vattenkvalitén? De frågorna ställer sig lidingöbon och krishanteraren Pål M. Jebsen i denna debattartikel och tillägger: Jag hoppas beredskapen utreds snabbt och inte dras i långbänk. Nästa gång är det ett längre elavbrott mitt i vargavintern.

Jag tror många med mig ställer sig frågan kring Stadens förmåga att hantera och kommunicera kring den numera mycket uppmärksammade vattenläckan i Mosstorp.

Trettondagsafton i all ära. Många invånare på halva Lidingö gick en orolig natt till mötes när vattnet försvann. Frågorna var många. När kommer vattnet tillbaka? Är det sabotage? Är vattnet otjänligt? Varför har inte Staden system som varnar när vattentornen töms? Varför tar det 4 dagar att kolla vattenkvalitén?

Jag själv skickade ett SMS till en anställd på informationsavdelningen kl. 23:03 på fredagskvällen med uppmaningen att snarast möjligt gå ut på Stadens hemsida och facebook-grupp med information om händelsen. Det gick ovanligt trögt innan man kom på banan i egna digitala kanaler. Vad har vi för beredskap i kommunen?

För mig blev det uppenbart att det var Lidingösidan som under natten och lördagen var det som skötte stadens information eftersom de flesta medborgarna egentligen inte har en aning om att staden finns på Facebook och har en egen hemsida. Det blev uppenbart också att de flesta som finns på nätet ENBART kollar Lidingös Anslagstavla och inget annat. Jag har kollat och Lidingösidan hade 10.300 unika besökare det första dygnet, mot normalt cirka 3.000. ”Mitt i” lade ut information om läckan först 37 timmar efter att huvudledningen brast.

Kommentarerna som nu kommer om stadens tillkortakommanden vad gäller information och även om medborgarnas ovilja att söka information (kolla https://lidingosidan.se/lidingo/vattenlackan-detta-har-hant/ ) visar på en bristande krisinsikt.

Varningsapparaten är för dålig och det verkar som man hoppas att alla kollar på de sidor som stadens anställda själva kollar på.

När man så går in på stadens hemsida så möts man av detta: https://kundforum.lidingo.se/org/lidingo/d/hur-har-lidingo-stad-informerat-invanarna/

Ett stenblock där man redovisar vad man gjort utan att man får en chans att ställa frågor eller kommentera. Så betar sig enbart en rädd organisation.

Jag hoppas beredskapen utreds snabbt och inte dras i långbänk. Nästa gång är det ett längre elavbrott mitt i
vargavintern, som gör att vi enbart kan läsa i våra mobiltelefoner.

Och tack Lidingösidan för er snabba reaktion och tydliggörande rapportering. Vikten av lokala medier som finns på plats kommer bli allt viktigare i framtiden här på Lidingö. Och grattis till nyhetsbrevet. Numera kan jag kolla de viktigaste lokalnyheterna i mejlen klockan 06.00 på morgonen, samtidigt som jag borstar tänderna i (eventuellt) otjänligt vatten….

Pål M. Jebsen
Kommunikationsrådgivare/krishanterare

Dela Debatt: Hur fungerar stadens krishantering - egentligen?

Kommentarer

Johan Larsson 2018-01-10 22:38

Det mest troliga scenariot just nu är följande:
1: Partier och politiker vill nu få möjlighet att påpeka hur uselt andra partier och politiker skött underhåll och sedermera krishanteringen. Självklart kommer det inte ge något resultat.
2: utöver punkt 1 kommer man hoppas på att det ” blåser över” och att de som vill ha förklaringar, erfarenhetsredovisningar mm tappar sitt engagemang och frågan glöms bort.
Det mest önskvärda är:
1: Det genomförs en transparent redovisning av hur man agerat, vem som fattat beslut när, lägger upp all dokumentation tillgänglig direkt på hemsidan.
2: Inom en månad resdovisas vilka erfarenheter man dragit och hur dessa nu implementeras i krishanteringsplanen.

Vad tror övriga här? Blir det det troliga eller det önskvärda scenariot vi kommer få se?

Birgitta Olsen 2018-01-09 21:49

Har försökt få igång en FRG i många år men stödet från Staden är svalt. Civilförsvarsförbundet Stockholms stockholmsförening ordnar en kurs "72 timmar" 2018-01-16 kl. 1830-2100 i Stadshuset, det finns platser kvar. Anmälan till birgitta@civilforsvarsforeningen.se
Kursen ska hjälpa oss att ha saker hemma så vi ska klara oss i 72 timmar.
Om det är många som anmäler sig så kommer det anordnas en till kurs 25/1.

Gunnar Fredelius 2018-01-09 20:59

Ang detta :
”Kommentarerna som nu kommer om stadens tillkortakommanden vad gäller information och även om medborgarnas ovilja att söka information (kolla https://lidingosidan.se/lidingo/vattenlackan-detta-har-hant/ ) visar på en bristande krisinsikt”.

Hur skulle de som inte drabbats av vattenbrist veta att de borde söka information? De som gick in på Lidingösidan fick viss info men man går ju inte in där var dag. När man går ut med uppmaningen att alla på hela ön ska koka vattnet inför tex tandborstning så är det absurt att man inte gick ut med info till alla. Kommunen har sagt de inte har e-postadresser eller tel-nr till alla men det behöver man inte för att gå ut med ett SMS som når alla som befinner sig inom masternas räckvidd. Kommunens svar visade att man inte visste det.
En uppmaning som riktar sig till alla kan man ju inte bara smyga ut på en hemsida!

Ulrika Levihn 2018-01-09 20:56

Det här, som så många andra pinsamheter vi sett på senare år i kommunen, är bara ett symptom på en sjukdom som stavas INKOMPETENS. Detta, och även mycket av det som hänt tidigare, är så pass allvarligt att man nu bör byta ut ledningen mot kompetenta individer istället.
Jag tror säkert kommunen har en fullgod krisplan - men vad hjälper det när den ska utföras av inkompetenta? Har dessa personer ens använt sig av krisplanen överhuvudtaget i denna händelse?
Lidingöborna behöver få information om var det brustit.

Det har framkommit massa förslag om hur man kan nå ut till Lidingöborna. Dessa förslag finns säkert redan i krisplanen, och det finns mängder med duktiga krishanterare som kan intyga att visst kan man nå ut till alla bara man vill.
Det här har helt enkelt brustit på andra ställen.

carola hellström 2018-01-09 20:15

Bra skrivet!! På dom bara!!

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

{$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} {$sa->title} Kvinnor och företag Radio Lidingö Bo Vading, fotograf på ön Galleri Fallera, PLQ -29/4 Lidingö museum, Junior - 13/5 Lidingö Hundungdom

Annonser från Google