onsdag 1 februari 2017 07:06
Frågan om nya ”Lilla Lidingöbron” har pausats, i avvaktan på att landstinget ska bestämma sig för om de ska investera i enkel- eller dubbelspår på spårvägsbron. Frågan om Lidingöbanan ska dras via Lidingö Centrum eller inte, hänger också nästan bokstavligen i luften. Hur ska kollektivtrafikkopplingen göras mellan södra ön och centrum? Tystnaden är öronbedövande. Men, det finns en lösning på många frågor, ROBOT-bussen. Det skriver Göran Tegnér, ledamot (L) i teknik- och fastighetsnämnden i nedanstående debattartikel.
Frågan om nya ”Lilla Lidingöbron” har pausats, i avvaktan på att landstinget ska bestämma sig för om de ska investera i enkel- eller dubbelspår på spårvägsbron. Frågan om Lidingöbanan ska dras via Lidingö Centrum eller inte hänger också nästan bokstavligen i luften.
Lidingö Centrum planeras nu ambitiöst för en utveckling med fler bostäder och med fördubblade handelsytor. Det är bra. Öns enda kollektiva stomlinje - Lidingöbanan - kommer den att trafikförsörja vårt nya Centrum? Det råder en öronbedövande tystnad i denna fråga. Kopplingen mellan södra öns tätbebyggda stadsdelar och Centrum förblir dålig om ingenting görs.
Pendlarparkeringen, med cirka 43 parkeringsplatser vid Bodal, blev full efter två dagar! Parkeringen skall utökas med ett 40-tal platser till, i år. Dessa mina initiativ är jag stolt över – äntligen upplever jag att jag som politiker gjort någon nytta.
På Lidingösidan den 15 februari 2015 föreslog jag: ”Utred skyttelbuss mellan Lidingöbana och Lidingö Centrum” och den 13 juni samma år skrev jag: ”Är minibuss utan chaufför lösningen”. Då hänvisade jag till EU-projektet CityMobil, i vilket man framgångsrikt testkörde en sådan ”robotbuss” i La Rochelle i Frankrike. Sedan dess har idén i det närmaste exploderat. Nu finns det och testkörs sådana bussar i bl.a.:
• Aalborg, Danmark
• Capelle ann den Ijssel, Nederländerna (sen 10 år!)
• Helsingfors, Finland
• Kista, Sverige
• La Rochelle, Frankrike
• Lyon, Frankrike
• Lausanne, Schweiz
• Milton Keynes, Storbritannien
• Paris, Frankrike
• San Ramon, USA
• Singapore
• Trikala, Grekland
• Wageningen, Nederländerna
• Zhengzhou, Kina
Nu diskuteras förarlösa bussar även i det moderatstyrda Täby. I tidningen Täby Nyheter sägs bl.a.: ”Täby kan få förarlösa bussar: ’Utmaning i blandad trafik’. Planerna för Täbys nya stadsdel Täby Park är i full gång. Nu är siktet inställt på bussar som ska kunna ta sig fram utan förare. Nobina, ett svenskt kollektivtrafikföretag, har tillsammans med Ericsson utvecklat förarlösa bussar. Något som kan bli verklighet i Täby, när nya Täby Park står färdigt”. (Täby Nyheter den 25 jan 2017)
Där kan man tänka nytt! Men det är ju långt bort i Täby...
År 2015 föreslog jag en sådan förarlös skyttel mellan Baggeby och Lidingö Centrum!
Jag skrev också här på Lidingösidan den 11 januari 2017 om att ”Busstrafiken i Lidingö Centrum spårar ur”. Bussarna går överfulla redan idag och bussresandet ökar i rusningstrafik med över 2,5 procent per år. En idé som kom fram vid ett infrastrukturseminarium som vi liberaler hade häromdagen är att inrätta en busskyttel mellan Lidingö Centrum och Ropsten, som bara går fram och tillbaka med hög turtäthet. Att dra en sådan turtät skyttel med förare drar förstås stora personalkostnader.
Min idé är nu att vi kombinerar dessa två skyttel-idéer, med en automatbuss-skyttel mellan Bodals hållplats/infartsparkering och Lidingö Centrum och en skyttel mellan Lidingö Centrum och Ropsten till en gemensam skyttel: Bodal - Centrum - Ropsten. Vi kan kalla den för ROBOT-bussen. ROBOT som i ROpsten – BOdal, T som i Till centrum.
Fördelarna är flerfaldiga:
a) Södra Lidingö får en snabb koppling till Lidingö Centrum från Bodal både via Lidingöbanan och via pendlarparkeringen;
b) Med en robotbuss minskar bytestiden till nära noll eftersom minibussarna kan passa till varje spårvagnsankomst i Bodal;
c) Med en skyttel mellan Lidingö Centrum och Ropsten kan vi avlasta de överfulla bussarna till/från Näset, Rudboda, Sticklinge, Gångsätra, Larsberg och Kottla från de passagerare som bara ska åka mellan Ropsten och Lidingö Centrum (och till Bodal);
d) De ofta långa väntetiderna vid Ropsten på en passande Lidingöbuss kan ersättas med en i det närmaste negligerbar väntetid i Ropsten för de som tar Robotbussen. Den uteblivna väntetiden kan då ersättas av en mer meningsfull väntan i Lidingö Centrum, där man exempelvis kan uträtta ärenden eller titta in på ett kafé eller besöka biblioteket i väntan på den vidare bussfärden hem till sin egen stadsdel med någon av de andra SL-bussarna;
e) En sådan robotbuss kommer då även att gynna centrumhandeln i Lidingö Centrum.
Jag är väl medveten om att busstrafik är landstingets primära ansvar. Men i flertalet andra fall där förarlösa bussar har planerats och introducerats är det kommunerna i samarbete med privata företag och med trafikhuvudmannen som har tagit initiativet och drivit frågan. Kostnader, samhällsnytta och finansiering behöver så klart studeras närmare först.
Det är därför dags för Lidingös politiska ledning att ta initiativ till en dialog med landstinget, Stockholms stad och näringslivet och lansera Robotbussen för lidingöbornas bästa, anser vi liberaler! Sätt igång!
Göran Tegnér, ledamot (L) i teknik- och fastighetsnämnden
Göran Tegnér 2017-02-01 16:42
Anders Diedrichs 2017-02-01 16:31
paul matell 2017-02-01 12:58
Helena Jensen 2017-02-01 07:30
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google