Väder Lidingö

Lidingö fredag 29 mars 2024 v. 13

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Lidingö har fått sitt Hallandsåsen

tisdag 25 oktober 2016 07:29

Ger en snabbcykelbana längs Norra Kungsvägen verkligen den effekt staden hoppats på; ett ökat cyklande? Är inte ett enklare och troligen billigare alternativ att bredda och rusta upp den befintliga banan istället för att bygga nytt? Är detta Lidingös version av Hallandsåsen. Det frågar Oscar Berggren, andre vice ordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Norrort, i nedanstående debattartikel.

I september började Lidingö stad byggandet av den nya snabbcykelbanan längs med Norra Kungsvägen. Ett i grunden positivt förslag för att stärka cykelns ställning i staden. Dock pausades projektet i mitten av oktober efter att många kritiska röster höjts över hur projektet påverkat den befintliga trafiken på Norra Kungsvägen.

I grunden ska cykling uppmuntras då det har många vinster, såväl ekonomiska som miljömässiga. Däremot är det värt att fråga sig om en snabbcykelbana längs Norra Kungsvägen verkligen ger den effekt staden hoppats på; ett ökat cyklande. Det finns idag redan en gång- och cykelbana längs med samma väg. Ett enklare och troligen billigare alternativ hade varit att bredda den befintliga banan samt att rusta upp den, istället för att bygga nytt. Det är väl möjligt att hävda att detta är Lidingös version av Hallandsåsen.

Dock är cykling inte det enda sättet för transport på ön. Bussar och Lidingöbanan är två viktiga transportmetoder för att säkerställa att den relativt sett isolerade ön hålls ihop och får den viktiga kontakt till fastlandet som krävs. För många människor är bussar oftast ett bättre alternativ än cykel. Dessutom är bussar, inom ramen för SL, det enda tillgängliga färdmedel för att nå öns norra och centrala delar; Lidingöbanan trafikerar som bekant endast de södra delarna. Det faktum att Lidingöbanan inte trafikerar Lidingö C, öns naturliga mötespunkt, gör det hela inte mycket bättre.

Lidingö behöver satsa på att underlätta busstrafiken, speciellt på de hårt trafikerade Södra respektive Norra Kungsvägen genom att inrätta bussfiler för att låta kollektivtrafiken flyta på i rusningstider. En kollektivtrafik som inte står stilla har långsiktigt positiva effekter på flera plan, inte minst ekonomiskt. Eftersom att staden växer kommer även behovet av kollektivtrafik att öka, därför måste staden satsa på just det. Att enbart satsa på cykling är inte lösningen, men det är en del av lösningen, om det görs på rätt sätt.

Oscar Berggren, andre vice ordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Norrort

Dela Debatt: Lidingö har fått sitt Hallandsåsen

Kommentarer

Krister Forsberg 2016-10-26 20:34

Med den tilltänkta snabbcykelbanan kan man i bästa fall tjäna ca 20 sekunder. De som cyklar måste ändå stanna för att släppa fram trafik från Näset och då går det inte så snabbt. Är det ingen som tänkt på att bredda befintlig cykelväg? De enda som fullt ut kommer att använda snabbcykelbanan är de som kommer från Boo gärde, Askrike, Bosön och delar av Rudboda. Det finns betydligt trevligare vägar att cykla för den som vill fortsätta mot Lidingöbron. Jag undviker helst att cykla efter Norra Kungsvägen som är hårt trafikerad.

Catarina Nilsson 2016-10-26 19:45

Om du läser min kommentar en gång till så framgår det ganska tydligt att jag inte är för ett dåligt beteende bland cyklister.

Dessutom konstaterade jag bara att det hade varit möjligt att i ett tidigare skede sett att en gång- och cykelbanan planerades. T ex Trafikplan Lidingö stad sid 21.

Johan Andersson 2016-10-26 18:21

Catarina,
Står det verkligen i den plan som du hänvisar till att barnens skolväg blir säkrare om de måste dela gångväg med cykeldårar samt om de tar bussen måste korsa en cykelmotorväg? Jag måste ha missat det när Jag läste på. Men skicka gärna en länk till just de styckena.
Om det som jag misstänker inte står så, har vi boende på Näset rätt och det måste vara nämnd och förvaltnings skyldighet att göra skolvägen säker igen. Fram till nyligen var cyklister hänvisade till cykelbanan bakom punkthusen eller biovägen och gångvägen var just en gångväg.
Misstänker dock att det är så mycket prestige i detta att ingen vågar säga "Jag hade fel, vi gör om". Så en återgång är väl bara att drömma om.
Men för guds skull gör farthinder ner för backen så vi slipper besöka invalidiserade barn på rehabkliniken.

Catarina Nilsson 2016-10-26 16:25

För cykeldårarna har det inte varit något problem att färdas i blandtrafik längs Källängsvägen. Denna gång- och cykelbana har ett annat syfte som framgår av både trafikplanen och trafikstrategin:
"Det finns från bil separerade gång- och cykelvägar till utpekade stadsdelscentra och större målpunkter. Detta för att öka attraktiviteten både för målpunkten/centrat och för cykling som färdmedel."

Dessutom innebär gång- och cykelbanan att det förutom en koppling mot Näset byggs en saknad länk mellan gc-banan längs Furunäsvägen och gc-banan längs Norra Kungsvägen.

Jag håller helt med om att det finns cyklister med dåligt beteende men jag tror däremot inte att lösningen är att stoppa utbyggnaden av cykelbanor. Precis som inom övriga trafikantgrupper behövs en attitydförändring och ett beteende lämpligt för platsen.

Varför en längre stäcka än just de vid passagerna valdes har jag svårt att uttala mig om men antagligen för att för en ökad hastighetsefterlevnad på körbanan.

Att bredda den befintliga gc-banan skulle enligt konsultraporten vart en dyrare lösning och att dessutom lägga till att förlänga tunneln några meter eller bygga en bro/ramp borde göra projektet ännu dyrare.

Börja läs stadens dokument och stoppa idéer, visioner och projekt innan de håller på att byggas.

Mikael Olofsson 2016-10-25 23:09

Catarina Nilsson:

Befintlig cykelväg längs Norra Kungsvägen vid Näset är ju jättefin - sånär som på korsningen vid ena tunnelmynningen väster om Källängens skola. Någon kläckte förslaget att istället antingen förlänga tunneln några meter, eller bygga en bro/ramp över - så är det problemet enkelt löst utan att man behöver korka igen vägen. Det skulle heller inte skada att bredda den lite men den behöver inte vara bred som en motorväg.

Det här SL/Trafikförvaltningen - är det samma instanser som anser att turtätheten på Lidingöbanan räcker som den är? Isf har dom nog förbrukat sitt förtroendekapital ungefär där. Turtätheten i busstrafiken på norra ön kan jag inte uttala mig om, men jag har upplevt köerna på Norra Kungsvägen på morgnarna och föreställer mig att även bussarna drabbas av köerna?

Johan Andersson 2016-10-25 19:59

Catarina,
Skönt att höra att du värnar om säkerheten.
Kan du därför på enklast sätt förklara på vilket sätt det blir säkrare för barnen på Näset när deras skolväg nu har blivit en motorväg för cykeldårar?

Hur blir det säkrare för bussresenärer, gamla som små, när de måste korsa denna cykelväg när de ska till/från busshållplatsen vi Källängsskolan?

Förklara också varför man måste bygga en kilometer lång cykelmotorväg parallellt med en existerande när säkerhetsproblemet gäller 2x30/40 meter vid de två viadukterna.
Samt slutligen hur det blir säkrare och bättre miljö när bussar och skolskjutsar måste åka upp och vända på Näset...

Släpp prestigen och inse att ett projektet var fel från början.
Gör om gör rätt!

Catarina NIlsson 2016-10-25 12:05

Vad har Hallandsåsen med saken att göra?!

Ja, kollektivtrafik är mer kapacitetsstark än cykel och busskörfält kan vara mer motiverat men på denna plats, knappast. Däremot är Norra Kungsvägen utpekat som stråk i den regionala cykelplanen. Ett regionalt stråk bör utformas med god kvalitet för cykeltrafiken. Då utbyggnad av cykelinfrastruktur för det mesta innebär att hänsyn måste tas till redan befintlig infrastruktur är det oftast svårt att få till stråk med riktigt god kvalitet. Det är få platser som har så goda förutsättningar som aktuell sträcka längs Norra Kungsvägen men....

Idag fattar Tekniska nämnden troligen beslutet att riva påbörjat arbete med snabbcykelväg och ger tekniska förvaltningen i uppdrag att tillse ett busskörfält på platsen, Norra Kungsvägen mellan Grönstavägen och Pär Lagerkvists väg. Samt att tekniska förvaltningen ska utreda en breddning av befintlig gång- och cykelväg.

Beslutet innebär:
• Sträckan får ett kollektivtrafikkörfält som SL/Trafikförvaltningen inte anser behövs.
• Säkerhetsproblemen vid gc-tunnlarna kvarstår.
• Ingen avsmalning av körbanan, vilket skulle kunna medföra ökad hastighetsefterlevnad samt trivsammare miljö.
• Ett projekt där en hel del investeringar redan gjorts rivs. Projektet har beviljats statlig medfinansiering på 1 410 000:-, dessa kan inte användas för utfört arbete som nu rivs samt återställande. Hoppas på en redovisning av summan för budgeterad investeringen (enligt frågor och svar på hemsidan drygt fyra miljoner) minus den statliga medfinansieringen i förhållande till kostnaden för paus + redan utfört arbete + rivning/återställande samt eventuell ytterligare ersättning till entreprenören för avbrutet arbete. Dvs kostnaden som projektet skulle ha kostat oss Lidingöbor i förhållande till den kostnad som vi nu får betala för ingenting.
• En fortsatt utredning av ett förslag (bredda befintlig gc-bana) som enligt konsultrapporten är flera gånger dyrare än en cykelbana på Norra Kungsvägen!
• Cykeltrafik ses fortfarande inte som ett eget trafikslag och gångende och cyklister tvingas även fortsättningsvis dela utrymme.
• Omvärlden får se Lidingös politiska ambition gällande gång- och cykeltrafik.

Nu hoppas jag att Lidingöborna kommer gå man ur bil och börjar åka kollektivt samt att politikerna lyckas påverka turtätheten på bussarna så att körfältet blir motiverat.

Men lägg inte pengar på att utreda möjligheten att bredda befintlig gc-bana. Rent teknisk är det nog möjligt men det är inte bredden som är det grundläggande problemet utan säkerheten kring tunnlarnas korsningspunkter.

Lägg istället pengarna på att uppdra åt tjänstemännen att revidera trafikstrategin så att den visar den politiska ambitionen samt se till att få bort de på Lidingö utpekade regionala cykelstråken så att Trafikverkets pengar kan gå till projekt i kommuner där ambitioner för ökad cykling finns.

Thomas Lindholm 2016-10-25 07:42

Att jämföra en cykelbana på Lidingö med tunneln under Hallandsåsen tyder på att man helt saknar sinne för proportioner.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google