tisdag 25 oktober 2016 07:29
Ger en snabbcykelbana längs Norra Kungsvägen verkligen den effekt staden hoppats på; ett ökat cyklande? Är inte ett enklare och troligen billigare alternativ att bredda och rusta upp den befintliga banan istället för att bygga nytt? Är detta Lidingös version av Hallandsåsen. Det frågar Oscar Berggren, andre vice ordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Norrort, i nedanstående debattartikel.
I september började Lidingö stad byggandet av den nya snabbcykelbanan längs med Norra Kungsvägen. Ett i grunden positivt förslag för att stärka cykelns ställning i staden. Dock pausades projektet i mitten av oktober efter att många kritiska röster höjts över hur projektet påverkat den befintliga trafiken på Norra Kungsvägen.
I grunden ska cykling uppmuntras då det har många vinster, såväl ekonomiska som miljömässiga. Däremot är det värt att fråga sig om en snabbcykelbana längs Norra Kungsvägen verkligen ger den effekt staden hoppats på; ett ökat cyklande. Det finns idag redan en gång- och cykelbana längs med samma väg. Ett enklare och troligen billigare alternativ hade varit att bredda den befintliga banan samt att rusta upp den, istället för att bygga nytt. Det är väl möjligt att hävda att detta är Lidingös version av Hallandsåsen.
Dock är cykling inte det enda sättet för transport på ön. Bussar och Lidingöbanan är två viktiga transportmetoder för att säkerställa att den relativt sett isolerade ön hålls ihop och får den viktiga kontakt till fastlandet som krävs. För många människor är bussar oftast ett bättre alternativ än cykel. Dessutom är bussar, inom ramen för SL, det enda tillgängliga färdmedel för att nå öns norra och centrala delar; Lidingöbanan trafikerar som bekant endast de södra delarna. Det faktum att Lidingöbanan inte trafikerar Lidingö C, öns naturliga mötespunkt, gör det hela inte mycket bättre.
Lidingö behöver satsa på att underlätta busstrafiken, speciellt på de hårt trafikerade Södra respektive Norra Kungsvägen genom att inrätta bussfiler för att låta kollektivtrafiken flyta på i rusningstider. En kollektivtrafik som inte står stilla har långsiktigt positiva effekter på flera plan, inte minst ekonomiskt. Eftersom att staden växer kommer även behovet av kollektivtrafik att öka, därför måste staden satsa på just det. Att enbart satsa på cykling är inte lösningen, men det är en del av lösningen, om det görs på rätt sätt.
Oscar Berggren, andre vice ordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Norrort
Krister Forsberg 2016-10-26 20:34
Catarina Nilsson 2016-10-26 19:45
Johan Andersson 2016-10-26 18:21
Catarina Nilsson 2016-10-26 16:25
Mikael Olofsson 2016-10-25 23:09
Johan Andersson 2016-10-25 19:59
Catarina NIlsson 2016-10-25 12:05
Thomas Lindholm 2016-10-25 07:42
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google