torsdag 3 mars 2016 15:17
Tekniska förvaltningen planerar att anlägga en upphöjd fotgängarpassage på Södra Kungsvägen så de boende i Bergsätra lättare kan ta sig till Skärsätra Hamnväg. Göran Tegnér (L), som sitter i tekniska nämnden, har räknat ut att den samhällsekonomiska kostnaden är cirka 4 miljoner kronor. Dessutom löper "fotgängare som korsar gatan på övergångsställe större risk än fotgängare som korsar i andra punkter". Förslaget är orimligt menar Tegnér i nedanstående debattartikel.
Här planerar tekniska kontoret att lägga det upphöjda övergångsstället. I bakgrunden Skärsätra Hamnväg. Här låg tidigare ett obevakat övergångsställe men det är sedan några år borttaget.
På Södra Kungsvägen, mellan Sveavägen - Skärsätra Hamnväg, planeras en övergångspassage som är upphöjd på en sträcka av cirka 3 meter, för att medge en säkrare fotgängarpassage över trafikleden och över Lidingöbanan, än dagens obevakade och delvis igenstängda övergångsställe. Idag gäller 50 km/timme på vägsträckan. Lidingös tekniska förvaltning talar om att sänka farten till 40 km/tim och SL kräver 30 km/tim.
Frågan är om åtgärden är klok och förnuftig – eller inte. Argumentet för att införa övergångstället är trafiksäkerheten. Men trafiksäkerheten blir tvärtom lägre med övergångsställen! Trafikforskaren Lars Ekman visade i en uppseendeväckande rapport från år 1997 att fotgängare som korsar gatan på ett övergångsställe löper ungefär dubbelt så stor risk att skadas i en trafikolycka som de som korsar gatan på andra platser. Det inkluderade både signalreglerade och obevakade övergångsställen.
Detta verifieras även i en WSP rapport från år 2008 som sammanfattar det hela så här:
”Fotgängare som korsar gatan på övergångsställe löper större risk än fotgängare som korsar i andra punkter. Den troligaste förklaringen är att övergångsstället invaggar fotgängarna i falsk trygghet: fotgängarna känner sig säkra på att bilisterna ska lämna företräde i högre grad än vad de faktiskt gör”.
Övergångsstället är dessutom en nackdel för framkomligheten:
Bilarna måste sakta ned till ca 20 km/tim för att klara en sådan upphöjning. Fördröjningen kan uppskattas 15 sekunder vilket låter försumbart. Men, med 13.600 fordon per dygn och med 1,7 personer per bil blir det 23.120 personer som dagligen drabbas av förseningen. Detta blir över 35.000 timmar per år.
Restiden har ett samhällsekonomiskt värde av 114 kr per timme. Restidsförlusten får då ett värde av 4 Mkr per år.
Om övergångsstället däremot inte byggs då behöver fotgängarna - liksom idag - gå runt och utnyttja övergångsstället vid spårvägsövergången i Skärsätra. Ett räkneexempel på en sträcka mellan Sveavägen 7 och Skärsätra Hamnväg 6 ger då en omväg på hela 750 meter, vilket är en olägenhet, eftersom den sträckan tar ca 9 minuter att tillryggalägga.
Värdet av att slippa gå är också 114 kr per timme, vilket då ger en samhällsekonomisk gångtidskostnad på ca 17 kr per fotgängare. Om vi nu dividerar värdet av den dagliga restidsförlusten (i kronor) för bilisterna (11.000 kr per dag) med restidskostnaden för fotgängarna av omvägen (17 kr) erhåller vi 643, säg avrundat 650.
Alltså: om det är fler än 650 dagliga fotgängarpassager, då är övergångspassagen samhällsekonomsikt motiverad, annars inte.
Hela Bergsätra hade 430 invånare år 2011 och Sveavägen 290, totalt 720 invånare. Varje invånare gör i genomsnitt 2,81 resor per dag och det är 17 % som går - enligt stadens egen resvaneundersökning. Detta ger ca 345 dagliga fotgängarförflyttningar. Redan denna siffra är ungefär hälften så stor som krävs för att motivera övergångspassagen.
Rimligtvis kan man anta att en fjärdedel rör sig söderut (ett av fyra väderstreck). Det blir då 86 dagliga fotgängarförflyttningar över vägen, d.v.s. bara 13 % av vad som krävs!
Räknat på 86 dagliga passager, 9 min gångtid och 114 kr/tim blir det samhällsekonomiska värdet av att gå runt 0,5 Mkr per år, d.v.s. bara en åttondel av restidsförlusten för bilisterna, som var värd 4 Mkr per år. Räknat på 18 timmar blir det en fotgängarpassage var 12,5:e minut.
Att då stoppa upp vägtrafiken hela dygnet mot denna bakgrund framstår som ytterst ineffektivt. Ja rent av orimligt! Både ur trafiksäkerhetssynpunkt och ur framkomlighetssynpunkt.
Göran Tegnér (L), ledamot av tekniska nämnden
Exempel på förhöjt övergångsställe. Här på Värdshusvägen
Markeringen på kartan nedan visar var övergångsstället skulle ligga.
Anders Jensson 2016-05-01 23:35
Anders Wigert 2016-05-01 20:17
Amelie Tarschys Ingre 2016-04-05 23:05
Göran Tegnér 2016-04-05 15:10
Ulrika Levihn 2016-04-02 00:39
Eva Wachtmeister 2016-04-01 11:40
Sara Sommerfeld 2016-03-21 20:21
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2016-03-07 00:14
Mikael Olofsson 2016-03-05 19:31
Alex Bergström 2016-03-05 05:49
Kalle Lidmalm 2016-03-04 21:55
Philip Bengtsson 2016-03-04 01:06
Jens Svedin 2016-03-03 22:26
Kimmo Mäkelä 2016-03-03 19:51
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google