Väder Lidingö

Lidingö tisdag 16 oktober 2018 v. 42

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Bergstedt 16 okt 12:17 om Debatt. Lidingö stad - ta chansen att nu göra rätt

Debatt: Oacceptabelt att räkna in parkeringsböter i nästa års budget

tisdag 20 september 2016 21:20

Att göra en större cykelbana på Källängsvägen samtidigt som parkeringarna på Näset är överfulla, och att majoriteten tar med parkeringsböter i sitt budgetförslag som en inkomst, är oacceptabelt. Det anser Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i tekniska nämnden, i nedanstående debattinlägg.

Centerpartiet är kritiska till den parkeringspolitik majoriteten bedrivit i tekniska nämnden där man konsekvent minskat antalet parkeringsplatser för lidingöborna. Vi har åtskilliga gånger under året protesterat mot beslut som minskar antalet parkeringar på vad vi anser osakliga grunder. Tyvärr används parkeringspolitiken som en strategi för att försöka öka folks cyklande.

Det ifrågasätter Centerpartiet starkt. Vi vill underlätta för cykel genom bättre cykelbanor, säkra cykelparkeringar och har drivit på försöket med sopsaltning kommande vinter. Vi tycker däremot att det är fel att staden försvårar för de som är beroende av bilen. Strategin är mycket kortsiktig, då stora delar av fordonsflottan bedöms vara elektrifierad 2020. Här kan nämnas att majoriteten ställde sig negativ till vårt förslag om att utreda behovet av laddinfrastruktur på Lidingö.

Inom flera tätbebyggda boendeområden är beläggningen av parkeringsplatser över 100 % p.g.a. att folk från grannkommuner långtidsställer sin bil på Lidingö. När majoriteten nu tagit beslutet att göra en större cykelbana på Källängsvägen så har man, trots förvaltningens information om att parkeringarna i Näset är överfulla, genomfört ett beslut som minskar antalet parkeringar, och tvingar de som är beroende av bil att ställa bilen längre ifrån huset. Detta kombineras med att tekniska förvaltningen budgeterar med parkeringsböter.

Centerpartiet anser att kombinationen av bostadsbyggande på flera delar av Lidingö som ökar befolkningen, samtidigt som man minskar antalet parkeringsplatser, är oacceptabel.

Därför föreslår Centerpartiet följande:
* Stadens parkeringsstrategi ändras så att parkeringspolitiken inte skall användas för att försvåra lidingöbornas vardag.
* Infartsparkeringar skapas vid kollektivtrafik.
* Vid större bostadsområden införs boendeparkering där boende kan fortsätta parkera avgiftsfritt, samtidigt som avgiftsparkering införs för de som inte bor i området.
* Tekniska förvaltningen ska inte budgetera med parkeringsböter.

Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i tekniska nämnden

Dela Debatt: Oacceptabelt att räkna in parkeringsböter i nästa års budget

Kommentarer

Cecilia Bernadotte 2016-09-22 15:31

Tack Petter Hedberg, jag har nu sett så många personer som finner den olämpliga lösningen med cykel- och breddade trottoarer. Vad kostar inte denna "förbättring". 4 milj. Ingen av Tyréns konsulter eller "politiker" har delgett oss någon form av enkät, för att verkligen se hur det förhåller sig i verkligheten.

Det var samma sak med bussarna på Näset förra sommaren...det bara plötsligt var zigzag målat på gatan och så var det midsommar och 2 NYA busslinjer i rörelse.

Det är vi medborgare som BOR på Lidingö och då vill vi att ni ska fråga oss ibland hur vi tycker, vi är bara 46000 personer, ska det vara så svårt.

Pettet Hedberg 2016-09-21 23:46

Tack Anders, jag hoppas verkligen att jag inte är en ensam röst som ropar i öknen.

Lillemor, jag håller med om att det är feltänkt. Det finns en lång diskussionstråd på Lidingös Anslagstavla på Facebook där jag ser att du är medlem. Tråden startades av Anders Sevebo i fredags och jag som var emot och Helena från MP som var för har beskrivit ärendet där.

Den korta historien är att staden vill öka cyklandet genom att försvåra bilanvändandet. I Centern stödjer vi satsningar på cykling, men inte åtgärder som görs för att försvåra för bilanvändandet då vi ser sådant agerande som fel då det är kortsiktigt eftersom elbilar och laddhybrider bedöms ta över inom kort, samt att vi anser att politikerna inte bör bestämma vilket transportsätt som passar en enskild person eller familjs livspussel bäst.

Vi är däremot mycket positiva till sopsaltning för vintercykling, förbättrad cykelbana på Mosstorpsvägen, och hade stöttat supercykelbanan på Norra Kungsvägen om man tog mark från andra sidan cykelbanan istället för från vägen.

Vi anser tillsammans med Liberalerna att om man skall ta mark från vägbanan bör det vara för en separat bussfil eftersom mängden som åker buss i rusningstrafik överstiger andelen cyklister med råge. Nu försvåras busstrafiken genom minskad körbana för att gynna en supercykelväg.

lillemor gillberg 2016-09-21 21:40

Kan man få en förklaring på den väldigt dyra cykelbanan på Mosstorpsvägen!
Det går 2 bussar i varje riktning per timme.
Gatan slutar med en bussbom så bara de som bor där åker bil på gatan.
Det fanns redan en bra trottoar.
Man gör också 2 avsmalningspartier så bussarna inte kan mötas utan måste vänta in varandra.
Vad är kostnaden för detta.
Vilken nytta ska det ge?

Anders Odéen 2016-09-21 10:11

– Äntligen... Tack Petter Hedberg, hoppas bara att du inte är ensam om att visa sunt förnuft i stadshuset!

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google