Väder Lidingö

Lidingö fredag 17 augusti 2018 v. 33

Senaste kommentaren - Se fler

Carina Cedergren Lidingö styrelsen hyresgästföreningen 17 aug 21:02 om "Därför är vi emot marknadshyror"

Driva livsmedelshandel i Käppala är en utmaning

fredag 29 december 2017 12:03

För att ett närcentrum ska utvecklas krävs i första hand en omtyckt livsmedelsaffär och en handlare med gedigen kunskap, och det kan man verkligen säga att ICA Supermarket Käppala har.

ICA-handlaren Magnus Agrell står ibland i kassan i sin affär i Käppala. Foto: Katarina PalmstiernaICA-handlaren Magnus Agrell står ibland i kassan i sin affär i Käppala. Foto: Katarina Palmstierna

- Mitt intresse för livsmedel föddes redan som litet barn och som 13-åring började jag jobba i pappas affär, berättar handlaren själv, Magnus Agrell. Pappa var då ICA-handlare i Käppala, fast butiken låg då på andra sidan spårvägen, i huset bredvid Pizzeria 450 Gradi. 1994 tog jag och min syster Lotta över affären som vi sålde efter några år. Lotta och hennes man Pelle tog över ICA Rudboda, som alltså ligger i ett annat av Lidingös ”närcentra”. Själv tog jag över ICA Tryffeln och drev den till dess att jag startade ICA Supermarket här i Käppala.
- En gång handlare - alltid handlare, säger Magnus.

Detta är den femtonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

- Man kan säga att livsmedel är en livsstil för mig, och även om det är tufft och konkurrensen är stenhård,så är det detta jag kan, det är det här jag tycker är roligt och kan försörja mig på. Känner mig stolt över att jag lärt mig driva en mataffär in i minsta detalj och att vi är ”handlarfamilj” som byggt upp en gedigen kunskap och erfarenhet av livsmedelsbranschen.

- I Käppala har vi alla typer av kunder, så det gäller att vara lyhörd för allas önskemål och nya strömningar som t.ex. att allt fler blir vegetarianer. Vårt upptagningsområde är 8.500 boende och en del handlar allt här medan andra bara kompletteringshandlar. Några vill handla lite mer lyxiga matvaror, en del letar bara efter extrapriser och andra förväntar sig service utöver det vanliga. Det är svårt att tillfredsställa alla, men det är ju kunderna som betalar våra löner, så vi gör vad vi kan för att alla ska bli nöjda.

- Det ska vara trevligt att handla och vår lokal är en riktig utmaning med 30-40 pelare, men vi har gjort det bästa av lokalen och utvecklar den ständigt. Därför värnar vi om vår manuella färskvarudisk, där kunderna kan få personlig hjälp att inhandla fisk, kött, ostar och delikatesser.

En del av affärens färskvarudisk. Foto: Katarina PalmstiernaEn del av affärens färskvarudisk. Foto: Katarina Palmstierna

- Parkering och enkelhet är viktigt för våra kunder. När jag kom hit fanns det bara 16 parkeringsplatser och det räckte inte långt. Hade långa diskussioner med kommunen om att få använda lite mer av marken runt omkring huset, men det gick inte och till slut investerade jag över en miljon själv för att bygga om parkeringsplatsen. Efter mycket tänkande och logistikövningar har jag nu 40 platser där jag förut hade 16. Jag hade hoppats på att kommunen och jag kunnat föra ett samtal och dialog. Jag kände mig ensam och utsatt, säger Magnus.

- Det är Lidingöhem som äger marken och huset, det är ICA som har hyreskontraktet på marken, och jag som äger och driver verksamheten. Så har vi haft det sedan den dag jag startade affären. Idag skulle både jag och ICA gärna köpa både marken och fastigheten.

- Jag försöker att hålla mig á jour med vad som händer i området - vad jag vet finns det inga utbyggnadsplaner i Käppala men dock finns flera projekt för att fräscha upp och försköna delar av Käppala. I ett litet närcentrum som Käppala känns det som vi är ”centrum i byn”. Genom att vi nu är Postens ombud har vi också blivit knutpunkten för att hämta ut och lämna paket. Dagarna efter Black Friday var helt galna och vi tror inte att vi har sett slutet på den ökning som vi ser inom näthandeln. Vi som ombud fortsätter ha en stark tillströmning av kunder.

- Mina medarbetare är jag mycket stolt över och tillsammans har vi lyckats öka omsättningen från 40 till 87 miljoner på de 12 år som hittills gått, trots att Willys och ICA Kvantum öppnade året efter vår start. Vi är ungefär 30 anställda som jobbar här och de flesta bor på Lidingö. Vi har en kärntrupp på 7-8 personer som har funnits länge hos oss och är guld värda. Det är svårt att få ut personal hit till Käppala trots tåget. De flesta vill jobba i Stockholm, de upplever att det är roligare där samt att kommunikationerna och närheten fungerar bättre i innerstaden än ute hos oss. Käppala kan kännas som ”världens ände”. Det är en av våra utmaningar.

ICA Supermarket i Käppala. Foto: Katarina PalmstiernaICA Supermarket i Käppala. Foto: Katarina Palmstierna

- Vi klarar oss själva här ute i Käppala och har inte mycket kontakt med Lidingö stad. De hör aldrig av sig och jag skulle önska att de hade större förståelse för näringslivets olika behov – du är den första som kommit och varit intresserad av vår verksamhet, säger Magnus och vänder sig till mig när jag intervjuar honom. Vi vill gärna ha besök både från stadens anställda och politikerna så att de får se hur vår vardag fungerar här ute. Kan tänka mig att ha en kontaktperson hos staden. Idag ringer jag till ICA i stället för till staden om jag har problem av något slag.

- Vi jobbar hårt och har öppet alla dagar i veckan och att vi efter elva år börjar få en bra avkastning har inte gått av sig själv – det ligger mycket arbete bakom detta och vi måste fortfarande varje dag lyssna in våra kunder och justera varusammansättningen och förstå trenderna runt omkring oss. Vi kan aldrig slå oss till ro.

- Vi har haft ett en del snatteri här i butiken och nyligen var jag och ett par poliser i Käppala skola och berättade för 200 elever om snatteri och vad konsekvenserna av snatteri kan bli.

Magnus sponsrar Lidingö Fotboll, förser kommunens skolor med praoplatser samt tar emot ensamkommande flyktingbarn som lärs upp i butiken.

- Det är viktigt att hjälpa till och dra ett strå till stacken för att få ett ännu bättre Käppala, avslutar Magnus Agrell.

Text: Katarina Palmstierna

Företagsfakta:
Företagsnamn: ICA Supermarket Käppala
Startades: 2005
Av vem: Magnus Agrell, 45 år
Vem äger bolaget: Magnus och Malin Agrell
Hur många anställda: Cirka 30 personer
Kontor/lokaler: Käppala
Omsättning: 88 miljoner
Hur många kunder: 8.500 kunder som bor i området

Dela Driva livsmedelshandel i Käppala är en utmaning

Kommentarer

margareta lindell 2018-02-15 09:40

Handlade i Käppala hos hans föräldrar ... åker ofta till Ica i Käppala och handlar trots att jag inte bor där ... fantastiskt utbud ... trevlig personal ... bra priser. Rekommenderas varmt..

Birgitta Viklund 2018-01-29 06:42

ICA Käppala är en riktigt bra butik. Fantastisk personal och ett bra utbud.

Jonathan Lundkvist 2017-12-29 12:29

Ica Käppala är min närmaste affär och jag tror aldrig jag har varit missnöjd när jag gått därifrån. Bra service, trevlig personal och rimliga priser.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google