Väder Lidingö

Lidingö måndag 22 oktober 2018 v. 43

Senaste kommentaren - Se fler

Johan Persson 20 okt 11:02 om 40 dagar efter valet

"Det gäller att förstå vinden"

onsdag 13 december 2017 11:33

- Segling handlar om vinden, säger Anders Lewander, segelmakare på North Sails AB Lidingö. Att segla är en livsstil, ett otroligt hälsosamt liv där man får uppleva mycket, havet byter alltid skepnad. Ibland tar jag ledigt och seglar jorden runt – också som kompetensutveckling – för man måste ständigt finnas på havet för lära mer om vinden och havet, så man kan konstruera förstklassiga segel.

Anders Lewander, Tore Lewander och Matt Hodgson. Foto: Katarina PalmstiernaAnders Lewander, Tore Lewander och Matt Hodgson. Foto: Katarina Palmstierna

Detta är den fjortonde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

1958 öppnade Lowel North sitt första segelloft på B Street Pier in San Diego och spikade upp den blåvita loggan som numera är känd över hela världen. ”North Sails”.

1995 kom North Sails till Lidingö som ett franchisingföretag, berättar Anders. Vi var då sex delägare som kom från olika håll i kappseglingsvärlden - alla seglare med djup passion för hav, skärgårdshav, segling. Vi var i olika åldrar och med olika erfarenheter och spetskompetenser så vi kompletterade varandra. Helt plötsligt hade vi lokaler på Lidingövarvets område och tillgång till ett av de största ”lifestyle-varumärken” i världen, ”North Sails”, och alla hade vi en djup passion för segling – ”ett grymt gäng” som gav mervärden åt varandra, säger Anders.

Det blev en häftig start och 1998 levererade vi 130 segel till EF-båtarna som då vann Volvo Ocean Race. Vi konstruerade och sydde också seglen till SEB:s båt 2001 och segel till Ericsson 4 och Ericsson 3 där jag var skeppare under åren 2008-2009 för Volvo Ocean Race, världens tuffaste segeltävling. Därtill segel till allt från Olympiska klasser till America´s Cup.

Att konstruera och sy segel kräver både gediget hantverk och lång erfarenhet och spetskunskap. När vi sydde projektseglen 1998 och framåt, hade vi 30 personer i tre skift som sydde segel. Marknaden har dock förändras och idag har vi en lägre sysselsättningsgrad på Lidingö men en ökad omsättning för Sverigemarknaden. Vi som jobbar här på Lidingö är segelspecialisterna med spetskompetens, som har dialogen med kunden och ser dennes behov. Vi som har kontakt med kunden måste ha kompetensen hur ett segel ska sys och vi måste alltid lära nytt om olika segelmaterial, teknik, väder och vindar, etc.

Foto: Katarina PalmstiernaFoto: Katarina Palmstierna Foto: Katarina PalmstiernaFoto: Katarina Palmstierna Foto: Katarina PalmstiernaFoto: Katarina Palmstierna

Sedan 25 år tillbaka har vi all segelproduktion på Sri Lanka, både för racing och cruising. North Sails har successivt byggt upp kompetens där sedan 30 år, och utifrån våra direktiv arbetar idag där 1.200 segelmakare. På Lidingö designar, supportar och reparerar vi dock fortfarande segel. Vi samarbetar också med många företag på Lidingö, lokala smeder, Larssons Plåt, Hantverksdesign för att nämna några.

Även om det har gått och fortfarande går bra för oss internationellt så har alla kunder alltid varit lika viktiga. Vi har inte glömt vår hemmamarknad. Skärgårdshavet är viktigt för oss och en kund som bara vill sy ett litet optimistjollesegel är lika viktig som våra stora internationella kunder - vi är ju alla seglare!

Men vi är inte bara seglare, fortsätter Anders, vi är också företagare och det finns en stor marknad mot skärgårdshavet - en stor svensk marknad. Vi syr segel till ”en typ”-båtar, såsom Folkbåt, Maxi etc. – marknaden är privatpersoner.

Vi har svenska konkurrenter såsom Gransegel, UK och Boding i Sverige och det håller oss alerta. Våra engagerade kunder säger dock ofta: ”Oj, vad dyrt det är”, men efter fem år säger de: ”Vad prisvärt det är”. Alla kunder kommer tillbaka och vi har livslånga relationer med dem.

Vår största utmaning är att få in yngre i branschen, men det är ingen lätt ekvation - detta är ett yrke med långa traditioner som kräver lång erfarenhet av segling, teknisk utbildning och förståelse för hur man tar sig från A till Ö. Det finns ingen yrkesutbildning och lärlingskapet lockar inte då alla vill ha grundutbildning idag. Unga vill, men kanske är det så att föräldrar vill att de har en grundutbildning. De som startar hos oss idag är 30 år och uppåt.

En trend är att det är fler tjejer som seglar och beställer segel. Vi stödjer även Lidingös Jolleseglare. Segling gör mycket bra för Lidingös ungdomar.

Läget är helt fantastiskt och vi tror att det kan bli en stor expansion för oss när hela Norra Djurgårdsstaden nu växer fram på andra sidan viken. Det gäller bara att tala om att vi finns här.

Lidingö är en helt fantastiskt ö för båtsporter men det behövs fler bryggplatser och gästplatser. ”Hyr ut båt” eller ”dela” båt är ett koncept som borde utvecklas säger Anders.

Lidingö som Hälsans Ö borde gå i fronten för ”båt i vardagen”, både för privatbruk och som komplement till bussar och tåg. Speciellt nu när Ropsten inte är så välkomnande och vi behöver betala trängselskatt för att hämta och lämna någon.

Det som driver mig att alltid vidareutvecklas är att vårt varumärke förpliktigar och jag vill alltid vara längst fram och förstå alla tekniska innovationer.

Segling har en stark koppling till miljö och upplevelse och min vision är att båtlivet växer och ges resurser att utvecklas så att vi ser fler båtar runt Lidingö och att fler kan nyttja båten i vardagen. Det är verkligen unikt att kunna åka båt eller segla på innerstadsfjärdarna, och vi åker ofta till olika krogar runt Lidingö för att äta, avslutar Anders, som bor på Storholmen.

Text: Katarina Palmstierna

Företagsfakta:
Företagsnamn: North Sails AB
Startades: 1958 av Lowel North i San Diego
Startades i sin nuvarande form i Sverige 1992: VD Henrik Ottosson i Göteborg
Har segelloft i Göteborg och Lidingö
Hur många anställda: 12 totalt och 8 på Lidingö
Kontor/lokaler: Ängshyddevägen 1, Lidingö
Omsättning: 35 miljoner
Hur många aktiva kunder: 5000

Dela "Det gäller att förstå vinden"

Kommentarer

Anders Wennberg 2017-12-14 20:16

Tack Katarina för ännu en trevlig artikel om Lidingös företagare.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google