Väder Lidingö

Lidingö lördag 22 februari 2020 v. 08

Senaste kommentaren - Se fler

Jan Jansson 13 jan 17:11 om Grönast på ön

Företagarfrukost om att synas i sociala media och även lokalt

onsdag 20 mars 2013 12:21

Företagarfrukost på Scandic Foresta och samtal mellan fr.v. Paul Lindquist, Jennie Skogsborn, Jonas Eriksson och moderatorn Anita Jekander.

Företagarfrukost på Scandic Foresta och samtal mellan fr.v. Paul Lindquist, Jennie Skogsborn, Jonas Eriksson och moderatorn Anita Jekander.

I måndags lyssnade över 150 lidingöföretagare på VD:n för TT (Tidningarnas Telegrambyrå), lidingöbon Jonas Eriksson, och Jennie Skogsborn, ansvarig för Scandic-koncernens satsningar på nätet. Tillsammans med Lidingös kommunalråd Paul Lindquist samtalade de under ett frukostmöte om hur man når ut i de allt stridare informationsströmmarna på nätet. Anita Jekander, även hon lidingöbo, ledde mötet som hölls på Scandic Foresta. Jonas Eriksson sa bl.a. att Lidingösidans superlokala bevakning kan vara något som gynnar Lidingös lokala företagare.

På Anita Jekanders fråga om journalisterna följer vad som händer på Facebook svarade Jonas Eriksson:
– Det är något journalisterna själva gör. Facebook blir då en av många källor man arbetar med. Däremot hänvisar TT aldrig till Wikipedia. Det kan vara förödande. När det blir fel får det fruktansvärda konsekvenser. Vi ägs av tidningskoncernerna och vi följer landets tidningar. TT är ett nav i nyhetsförmedlingen, samlar in material och bearbetar det.

– Problematiken i Sverige och utomlands är hur medierna idag ska kunna tjäna några pengar med det gratisutbud som finns. Man får idag ungefär 1/20-del i betalning från en läsare på nätet jämfört med en läsare på papper. Å andra sidan är det väldigt låga kostnader för att nå dessa 20. Men det är svårt att hitta den rätta formen. Sydsvenskan i Malmö har börjat ta betalt och Aftonbladet har, genom att de var först på nätet, nästan skapat ett naturligt monopol.

– Det som kan växa är det extremt lokala perspektivet, något som företagare bör tänka på när de ska placera annonser. Har man aktörer på en ort som verkligen bevakar det superlokala, tillför man resurser till det lokala samhället så det blir bättre. På Lidingö finns lidingösidan.se som visar att detta är fullt möjligt. Superlokalt är jätteviktigt, sa Jonas Eriksson och så fick Lidingösidan (= undertecknad) en applåd.

– Om ni skulle gissa, tror ni att stockholmskommunerna är bättre bevakade än landsortskommunerna, frågade Jonas Eriksson. Det är precis tvärt om, om man vill komma undan som kommunalråd är det lättare att göra det på Lidingö än på landsorten.

Scandickedjans nätstrateg Jennie Skogsborn beskrev varför hotellkedjan är aktiv på nätet:
– Vi arbetar med försäljning, det är viktigt för oss att finnas digitalt. När någon vill hitta ett hotell och göra sin reservation, då ska vi kunna presentera vårt urval på ett tydligt sätt. Och när kunden bestämt sig så arbetar vi på att skapa en bra relation. Under de fyra år jag varit på Scandic har det digitala arbetet med kundrelationer öka oerhört mycket hos oss.

– Vi för en dialog med våra kunder och arbetar ständigt på vår innehållsstrategi. Vi skapar arrangemang, försöker nå gruppen kvinnor som vi kanske inte når lika lätt som män, vi får nya uppslag från våra kunder. Som i julas då Scandic Continental i Stockholm skulle stängas för renovering. Då valde vi att ordna en julfest för dem som inte var så välbeställda. Samtidigt gick vi ut på Facebook och frågade om vi kunde göra något mer. Och mycket snabbt fick vi svar från någon som ville skänka en julklapp. Och sedan strömmade julklapparna in från mängder med människor. Detta pratades det om enbart i sociala medier. Vi tog ett socialt ansvar och gav många andra samma möjlighet genom att vara öppna för nya förslag.

– Det här går att göra mycket enklare och snabbare än via traditionella sätt och man når många. Den moderna webben är innehåll, människor och länkarna däremellan. Sökmotorerna följer länkarna och det är så indexeringen på Google fungerar, sa Jennie Skogsborn.

Paul Lindquist sa att han bloggat tidigare, men inte nu längre. Tidigare skrev han om bl.a. trängselskatten och arbetsrätten “och där hade jag inte alltid samma uppfattning som den moderata ledningen”. Han sa också att det är viktigt att lyssna på synpunkter och kommentarer som kommer på nätet, även från dem som han inte håller med.

Lidingös näringslivschef Cristina Erikson sa, som avslutning, att det bara är ett fåtal (tre) näringslivschefer i landet som är ute på nätet. “I framtiden kommer folk inte leta upp information utan jag måste vara ute och tala om vad vi gör. Folk kommer att kräva detta”.

Nästa företagarfrukost hålls i början av maj i stadshuset. Då handlar det om planerna för Centrum/Torsvik.

Jan Sjöberg

- Superlokalt är jätteviktigt. Se på lidingosidan.se, sa TT-chefen Jonas Eriksson.

- Superlokalt är jätteviktigt. Se på lidingosidan.se, sa TT-chefen Jonas Eriksson.

Dela Företagarfrukost om att synas i sociala media och även lokalt

Kommentarer

cristina erikson 2013-03-20 22:12

Vilken fantastisk resumé, som vanligt! Länkar ut den i morgon på mina sociala medier, förstås.

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google