Väder Lidingö

Lidingö fredag 25 september 2020 v. 39

Senaste kommentaren - Se fler

Paul Matell 12 sep 10:01 om Norska skidkungar satsar på Hälsans ö

Inget extra klirr i kassan för öns handlare

söndag 27 september 2015 00:01

Man skulle tro att Lidingöloppet, då 45000 tävlande och minst lika många medföljande kommer till Lidingö, ger extra klirr i kassan för öns affärsidkare. Men så är det inte. Under de tre dagar som loppet pågår görs nästan färre inköp än ett vanligt veckoslut. Därmed skiljer sig Lidingö från både Vansbro och Mora, där Vansbrosimningen och Vasaloppet i allt ökande grad gynnar orternas näringsliv.

Lidingöloppsmässan i tennishallen på Vallen drar många besökare.Lidingöloppsmässan i tennishallen på Vallen drar många besökare.

Nyligen publicerade tidningen Resforum en artikel i vilken det framgick att Vansbrosimningens helg, i början av juli månad, lockade 14 500 deltagare och lika många medföljande. Enligt en undersökning som då gjordes genererade arrangemanget cirka 45 miljoner i intäkter till handlare och kommun.

Någon undersökning har inte gjorts för Lidingöloppets del sedan 2010, säger Lidingö stads näringslivschef Cristina Eriksson. Då låg intäkterna på 32 miljoner kronor, inklusive anmälningsavgifter, logi och Lidingöloppsmässan. Sedan dess har Lidingöloppet expanderat, både vad gäller antal tävlingar och kommersiell inriktning.

Lidingösidan talade med Ann Nagel, ordförande för Destination Lidingö, en sammanslutning av öns hotell och konferensanläggningar. Enligt hennes uppfattning är nästan alla hotellrum uthyrda under den nu pågående helgen. Dagens deltagare i Lidingöloppet vill ha en bekvämare övernattning än att ligga på golvet i sovsäck i stora gymnastiksalar. Och hotelltrenden ökar för varje år.

Roland Rothman, ordförande för Lidingö Centrumförening, säger att Lidingöloppet givetvis är bra för ön, men att tävlingarna inte ger några extra intäkter till handeln, snarare tvärt om. I och med att vissa vägar delvis stängs av under loppet försvårar det för många boende att komma till Centrum. En del lidingöbor, särskilt på norra ön, väljer istället att åka bort från ön under arrangemanget.
- Man kan säga att det är som en vanlig lördag, fast kanske något sämre. De som kommer till Lidingö dessa dagar gör det för att delta i Lidingöloppet, inte för att shoppa. För några år sedan provade vi med att låta en gratisbuss gå mellan Lidingövallen och Centrum för att ge besökare möjlighet att enkelt komma till affärerna. Det var mycket glest i bussen unde turerna.

Nu när Lidingöloppet tar slut på söndag eftermiddag föds kanske tankarna hos både näringsliv och Lidingöloppet att börja förbereda för en undersökning av vad 2016 års Lidingölopp ger för plus för Lidingö. 2015 års övernattningssiffror finns, siffror för anmälningsavgifterna till loppet är kända, Lidingöloppsmässans intäkter från försäljningen i tennishallen kan beräknas, dagskassorna för affärer och restauranger är avläsbara, men säkert inte för de amulerande försäljare från andra kommuner som står på Grönstavägen... Kanske finns det mallar som andra arrangemang har för hur man ska beräkna vilket mervärde dessa stora tävlingar genererar för orten?

Dela Inget extra klirr i kassan för öns handlare

Kommentarer

Anders Wennberg 2015-09-29 11:36

Roland,

Vi kan konstatera att större projekt ger rimligtvis längre byggtid och mer störning. Vi kan diskutera om slutresultatet blir bättre eller sämre vid ett stort vs ett litet projekt, men gissar att vi kan vara överens om att störningen blir större och längre vid ett större projekt, eller hur?

Jag tolkar dina tidigare inlägg i debatten som att du och Centrumföreningen propagerar för hellre ett stort projekt med så många nya lägenheter och så mycket ny butiksyta som möjligt, och gärna också Lidingöbanan till Centrum. Korrekt? I en debatt artikel har du antytt att Lidingö behöver en ”stadskärna”, vad man lägger i det ordet kan man givetvis diskutera och ha olika åsikter om. Men du hjälpte läsaren att förstå att Rädda Lidingö vill se till att Lidingös närservice och stadskärna skall försvinna! Detta var givetvis ett falskt påstående, en stor majoritet av de som engagerat sig inom Rädda Lidingö vill faktiskt utveckla Centrum, ha mer butiksyta, bygga på stadshusparkeringen, göra överdäckningen, bygga lite mer längs Lejonvägen och i övrigt försiktigt förtäta – men anser att de planerna som presenterats tar det för långt, då områdets karaktär helt ändras, för mycket grönytor försvinner osv. Det finns ingen exakt siffra på hur många nya lägenheter som det blir, kanske 400, kanske 600 – men 950 förefaller för många.

De du gjorde var att i Centrumföreningens namn sprida skrämselpropaganda att om inte de större planerna som du stödde skulle gå igenom så skulle stadskärnan och närservicen försvinna. Märkligt att inte ett något mindre projekt som sker i balans med områdets karaktär, men fortfarande kraftig ökning av butiksyta och bostäder vs idag, skulle räcka för att rädda Centrum.

I det ljuset är det minst sagt komiskt att Centrumföreningen nu går ut och säger att handeln gick ner under Lidingöloppshelgen eftersom trafikstörningar gjorde att färre åkte till Centrum.

Jag tror Centrumföreningen skulle må bra av att ägna mindre tid åt att önska saker hos politikerna eller gnälla på för lågt befolkningsunderlag, för dåliga kommunikationer (Sverigeförhandlingen om bl.a. spårvagnen till Centrum kan man gilla eller inte gilla, men helt klart försenar det Centrumprojektet ytterligare) osv. Istället borde Centrumföreningen suga tag i de fina möjligheter som finns idag till spännande business tex. i samband med Lidingöloppet. Centrumföreningen kanske kan fundera på hur man i sammarbete med IFK Lidingö skulle kunna göra Lidingöloppet till ett stort event nästa år även handlarna i Centrum.

Lycka till, alla Lidingöbor vill ha ett levande Centrum och vi ser fram emot en artikel på Lidingösidan nästa år då det står ”Lidingöloppet, en stor framgångshelg för handlarna i Centrum” 

Lidingö Centrum 2015-09-28 16:13

Bäste Anders

Vem har sagt att Lidingö Centrums handlare än mindre jag, vill ha en massiv arbetsplats i 10 år? Senast jag hörde liknande argument var på ett möte arrangerat av ¨rädda lidingö¨lika fel då som nu.

Bäste Johan

I väntan på att du förverkligar dina idéer i samband med Lidingöloppshelgen, välkommen på Lidingö Centrums 20-års jubileum. Där firar vi 20 framgångsrika år och tar sats för minst 20 framgångsrika år till.

http://www.lidingocentrum.se/event/20-arsjubileum/

Roland Rothman
Ordförande för Lidingö Centrums Företagarförening
40 st entrepenörer med ca 250 anställda som jag lovar dig gör allt för att lyckas.

Anders Wennberg 2015-09-28 16:00

Tack Niklas för svar,

Själv kom jag förbi Intersport butiken i Centrum på söndag förmiddag med planer att köpa några smågrejer barnen behövde inför Lilla Lidingöloppet, bara för att se att den var stängd. Men jag har full respekt för att ni provat tidigare och dragit slutsatsen och analysen av det. Jag förstår också att Lidingöloppet tar bra betalt för sponsorskap, tält med mera.

Men jag tror ändå att Centrum handlarna borde kunna få ut mer av Lidingöloppet. Optikern kunde köra kampanj på sportglasögon, du på Intersport kanske kan sätta upp någon banderoll på bron med "glömt något, vi har det hos Intersport Lidingö Centrum, andra avfarten", Apoteket kanske kan köra lite sport tema med rea på voltaren eller osv. Kan man inte till en rimlig peng få registret över anmälda för direkt marketing? Ett närmare samarbete mellan Centrum och Lidingöloppet på något sätt som gynnar båda parter?

Det kanske är lätt för mig att sitta utanför och hitta på en massa idéer som inte funkar i verkligheten av skäl xyz, men ändå - spontant så känns det som man skulle kunna utnyttja Lidingöloppet bättre och få ett större positiv effekt.

Sedan förstår jag effekten av att trafikstök gör det svårare för folk att komma till Centrum. Detta kommer dock att bli ett mycket större problem under Centrum bygget än det är under ett Lidingölopp. Jag tror att handlarna bör fundera igenom vad man egentligen vill här, jag gissar att utveckling är bra bara om den är tillräckligt försiktigt för att inte orsaka för stora störningar dvs man skall inte gapa efter för mycket med omdragna tåg, enorma planer för att bygga lägenheter, ta bort parkeringsplatser och ersätta med djupa P-garage osv...

Vid målet och längs Grönsta vägen så kändes det som om det var mest privatpersoner som sålde hamburgare och korv. Lidingö Kafferosteri kände jag dock igen och de hade ett bra stånd för kaffesugna.

Niklas Hedfors 2015-09-28 10:48

Anders
Du ställer frågan varför vi på INTERSPORT öppnar klockan 12.00 på söndagen och varför vi inte sätter upp fler tält med försäljning. Du hänvisar till bristande entreprenörskap och dålig fantasi.

Vi på INTERSPORT har tidigare öppnat 09.00 i Centrum både Lördag och Söndag under Lidingöloppshelgen och vi har marknadsfört detta brett. Dessvärre så var utfallet uselt och vi har därför gått tillbaka till ordinarie öppettider.

Utöver butiken i centrum så har vi de senaste 10 åren byggt en 400kvm stor butik precis efter nummerlappsutdelningen på Lidingövallen. Där hade vi öppet 9-21 under fredagen, 7.30-15 på lördagen och 7.30-14 på söndagen. Jag har haft 45 anställda som under 3 dagar tagit emot 60.000 besökare.

Att bygga fler tält har vi provat genom åren men kalkylen går inte ihop. Alla ytor där Lidingöloppsdeltagarna rör sig hyrs ut. Det är inte så att vi kan slänga upp tält hur som helst. Att bygga ett tält och bygga monterväggar är dessutom en omfattande investering och det bär sig inte då de flesta som passerar området kring Grönsta inte har med sig plånbok efter 30K i skogen.

För oss på INTERSPORT så är Lidingöloppshelgen årets höjdpunkt men försäljningsmässigt för butiken i centrum så är det en av höstens sämsta helger.

Jag tar gärna emot konkreta förslag på hur vi kan aktivera oss ytterligare men jag önskar då att man gör en total kalkyl för aktiveringen. Försäljningen kring alla typer av lopp styrs av sponsoravtal och alla former av aktivering medför väldigt stora kostnader.

/ Niklas Hedfors, ägare INTERSPORT Lidingö

Patrik Björklund 2015-09-28 07:57

Det verkar som om handlarna i Centrum helt har missat affärsmöjligheterna denna helg. Frågan är om centrumhandlarna har en möjlighet att konkurrera med de etablerande handlarna som uppenbarligen inte kommer från Lidingö.
Jag tycker att det hade varit trevligt om man sett mera av Centrumhandlarna runt Lidingöloppet.

Johan Mähler 2015-09-27 17:51

Jag håller med Anders Wennberg. Uppskattningsvis måste ju minst mellan 50-100 000 människor röra sig runt omkring Grönsta under Lidingöloppshelgen. Potentialen för Lidingös handlare kring detta är enorm.

Man skulle kunna ha restaurangtält längs Grönstavägen och på Grönsta gärde. På kvällarna skulle Lidingös krögare kunna arrangera oktoberfestliknande tillställningar i dessa tält. På kvällen skulle man för att locka folk tillsammans med lokala musiker (och kanske kommunen) kunna arrangera konserter ackompanjerat av fyrverkeri och ljusshow. I samma område skulle butiker kunna stå med tält både på dagtid och kvällstid. På den stora parkeringsytan vid Grönstavägens återvinningsstation skulle handlarna kunna arrangera ett mindre tivoli med hoppborg och aktiviteter för både stora och små.

Sportbutikerna skulle kunna sälja sitt utbud samtidigt som de för att locka ytterligare konsumenter arrangerar straffsparkstävling på någon grönyta mot allsvenska målvaktsprofiler. Caféer skulle kunna ha både fasta och ambulerande serveringar. Fyller man Grönstavägen med festligheter kan man säkert utvidga detta till lediga ytor mot Lidingövallen och centrum där ytterligare kommers skulle kunna bedrivas. Hela Lidingöloppshelgen skulle ju kunna vara en stadsfestival som handlarna blir en central del av.

Ovanstående tog mig 5 minuter att spåna fram. Tänker jag i ytterligare 10 minuter skulle jag sannolikt komma på koncept med potential att dramatiskt öka intäkterna för Lidingös handlare denna dag. Roland Rothman, jag har faktiskt svårt att förstå att centrumhandlarna affärsmässigt inte kan dra bättre nytta av Lidingöloppet än ni gör. Var finns entreprenörsandan? Om inte festen kommer till er i centrum så får ni väl helt enkelt ta och pallra er till festen och vara en del av den. Ett mer väldukat smörgåsbord än det Lidingöloppet serverar kommer ni aldrig få. Ja, bortsett från att in absurdum förtäta Lidingö då förstås. Det är ju också ett alternativ att utan ansträngning öka lönsamheten för handlarna…

Anders Wennberg 2015-09-27 15:01

Väldigt anmärkningsvärt, Lidingöhandlarna måste göra något stort fel för att inte tjäna extra på en helg som denna.

Varför öppnade Intersport först klockan 12:00 i morse och tackade nej till all eventuell business från föräldrar som behöver köpa extra grejer till sina barn inför loppet? Varför har inte Lidingös restauranger fler mattält vid Grönsta eller Vallen? Intersport borde ha flera sporttält med försäljning. Att inte slå mynt bättre av detta tyder på någon form av bristande entreprenörsskap eller fantasi.

Roland, om inte handlarna i Centrum lyckas slå mynt av detta, och dessutom drabbas av att färre Lidingöbor kommer dit pga krånglig trafik, hur tror du då dessa handlare skall klara sig när Centrum skall vara en massiv byggarbetsplats i tio år (vilket du ju vill)? Eller Roland, kan det faktiskt vara så att ett för stort Centrum projekt ger svåra störningar för framkomligheten till Centrum under så lång tid att flera handlare går i konkurs?

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google