Elizabeth Salmonson 24 nov 21:33 om Välkommen till Katarina Grettes magiska värld
söndag 27 september 2015 00:01
Man skulle tro att Lidingöloppet, då 45000 tävlande och minst lika många medföljande kommer till Lidingö, ger extra klirr i kassan för öns affärsidkare. Men så är det inte. Under de tre dagar som loppet pågår görs nästan färre inköp än ett vanligt veckoslut. Därmed skiljer sig Lidingö från både Vansbro och Mora, där Vansbrosimningen och Vasaloppet i allt ökande grad gynnar orternas näringsliv.
Nyligen publicerade tidningen Resforum en artikel i vilken det framgick att Vansbrosimningens helg, i början av juli månad, lockade 14 500 deltagare och lika många medföljande. Enligt en undersökning som då gjordes genererade arrangemanget cirka 45 miljoner i intäkter till handlare och kommun.
Någon undersökning har inte gjorts för Lidingöloppets del sedan 2010, säger Lidingö stads näringslivschef Cristina Eriksson. Då låg intäkterna på 32 miljoner kronor, inklusive anmälningsavgifter, logi och Lidingöloppsmässan. Sedan dess har Lidingöloppet expanderat, både vad gäller antal tävlingar och kommersiell inriktning.
Lidingösidan talade med Ann Nagel, ordförande för Destination Lidingö, en sammanslutning av öns hotell och konferensanläggningar. Enligt hennes uppfattning är nästan alla hotellrum uthyrda under den nu pågående helgen. Dagens deltagare i Lidingöloppet vill ha en bekvämare övernattning än att ligga på golvet i sovsäck i stora gymnastiksalar. Och hotelltrenden ökar för varje år.
Roland Rothman, ordförande för Lidingö Centrumförening, säger att Lidingöloppet givetvis är bra för ön, men att tävlingarna inte ger några extra intäkter till handeln, snarare tvärt om. I och med att vissa vägar delvis stängs av under loppet försvårar det för många boende att komma till Centrum. En del lidingöbor, särskilt på norra ön, väljer istället att åka bort från ön under arrangemanget.
- Man kan säga att det är som en vanlig lördag, fast kanske något sämre. De som kommer till Lidingö dessa dagar gör det för att delta i Lidingöloppet, inte för att shoppa. För några år sedan provade vi med att låta en gratisbuss gå mellan Lidingövallen och Centrum för att ge besökare möjlighet att enkelt komma till affärerna. Det var mycket glest i bussen unde turerna.
Nu när Lidingöloppet tar slut på söndag eftermiddag föds kanske tankarna hos både näringsliv och Lidingöloppet att börja förbereda för en undersökning av vad 2016 års Lidingölopp ger för plus för Lidingö. 2015 års övernattningssiffror finns, siffror för anmälningsavgifterna till loppet är kända, Lidingöloppsmässans intäkter från försäljningen i tennishallen kan beräknas, dagskassorna för affärer och restauranger är avläsbara, men säkert inte för de amulerande försäljare från andra kommuner som står på Grönstavägen... Kanske finns det mallar som andra arrangemang har för hur man ska beräkna vilket mervärde dessa stora tävlingar genererar för orten?
Anders Wennberg 2015-09-29 11:36
Lidingö Centrum 2015-09-28 16:13
Anders Wennberg 2015-09-28 16:00
Niklas Hedfors 2015-09-28 10:48
Patrik Björklund 2015-09-28 07:57
Johan Mähler 2015-09-27 17:51
Anders Wennberg 2015-09-27 15:01
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google