Väder Lidingö

Lidingö lördag 17 november 2018 v. 46

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Lydén 16 nov 22:14 om En gång var det (h)jullikt

Skogshem & Wijk gillar att jobba med möten

tisdag 30 oktober 2018 23:22

Skogshem & Wijk är en plats skapad för möten och här är Thomas Nagel organisatör. Han har sin bakgrund inom restaurang- och livsmedelsbranschen och är en ”vandringsman”, d.v.s. han älskar att vandra.

Skogshem & Wijk i höstprakt. Foto: Katarina PalmstiernaSkogshem & Wijk i höstprakt. Foto: Katarina Palmstierna Thomas Nagel, VD för Skogshem & Wijk. Foto: Katarina PalmstiernaThomas Nagel, VD för Skogshem & Wijk. Foto: Katarina Palmstierna Välkommen. Foto: Katarina PalmstiernaVälkommen. Foto: Katarina Palmstierna

- Ibland blir det upp till två timmar per dag om jag hinner och på semestrar vandrar jag gärna i alperna tillsammans med min familj, säger Thomas. En ny sport som jag också ofta utövar är ”padeltennis”, som är en blandning mellan tennis och squash.

Detta är den tjugonionde artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö och ordförande i Lidingö Näringsliv, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

Under en period jobbade Thomas på COOP i Lidingö Centrum, där träffade han sin fru Ann, på lastkajen, då hon jobbade på Skeppet. Idag är de gifta och har tre söner, Oliver, Filip och Marcus. Ann är också min bästa vän och tuffa utmaningar har svetsat oss samman, säger Thomas. 2011-2012 sålde vi Skeppet till COOP och familjen köpte Skogshem & Wijk 2014.
- Vi har alltid gillat att jobba med möten, mat, service, och människor, tillägger Thomas.

- Det har gått bra för oss, vi har ökat omsättningen med 30% och lönsamheten desto mer. Men första året var inte så lyckat och det tog tid att förstå hur man skulle få lönsamhet i en konferensanläggning. Vår största utmaning var ekonomisk kunskap hur man driver en verksamhet som är så stor som denna, med så många olika kostnadsslag.

- Med hjälp av personal och kollegor lyckades vi dock förstå hur vi skulle arbeta för att få lönsamhet. Som ett exempel har vi 18 000 kvm byggnader som helst ska användas dygnet runt. För att använda lokalerna mer effektivt har vi hittat nya användningsområden. Bland annat hyr vi ut kontorslokaler och idag har vi 15 hyresgäster och i våra källare hyr vi ut förråd för långtidsförvaring för att nämna några åtgärder, säger Thomas. Idag går all vinst tillbaka in i verksamheten för vidareutveckling.

- Alla konferensanläggningar på Lidingö har sina specialiteter. Vi har fokus på ”möten” i företagsvärlden och satsar på event, kickoffer, konferenser och utbildningar, men även en del privata fester och arrangemang. En av Skogshem & Wijks specialiteter är våra Julshower som har blivit populära julfester för både företag och familjer. Vi har 50 konferensrum av olika storlekar. För oss är det viktigt att varje grupp blir sedd. Oavsett om det är en grupp 550 personer eller grupper på 2 -6 personer, som är där samtidigt.

Den stora eventhallen. Foto: S&WDen stora eventhallen. Foto: S&W För den som vill sitta ute och njuta av Hustegafjärden och Gåshaga. Foto: Katarina PalmstiernaFör den som vill sitta ute och njuta av Hustegafjärden och Gåshaga. Foto: Katarina Palmstierna

- Våra ledord för Skogshem & Wijk är trivsel, tradition och kvalitet. Vi satsar mycket på mervärden som alltid ingår; såsom minigolf, flipperspel, konstutställningar, varm djup pool på 36 grader året runt, bastu, cyklar, 2 stora gym och 2 mindre, och träningsbana ute, m.m.. Förutom detta har vi våra populära seglingsaktiviteter och andra tjänster som man kan köpa till, såsom vinprovning, barskola, matlagning och träning med bl.a. Patrik. Jag är stolt över att vi lyckats att ständigt utvecklas med nya koncept, färg, form och tyger för att göra det trivsamt men ändå behålla och bevara det ursprungliga Skogshem & Wijk – en plats för möten, säger Thomas och det mesta gör vi i samarbete med lokala Lidingöföretag och vår egen personal – vilket är nyckeln till framgång.

Julstämning. Foto: S&WJulstämning. Foto: S&W

- Mest stolt är jag över personalen. Våra medarbetare, som är 70 % lidingöbor, är kunniga, trevliga och duktiga och har jobbat här länge och de trivs. De får mycket beröm av våra gäster, dels för deras proffsighet och engagemang, men mest för bemötandet och servicekänslan som de visar mot alla gäster på ett mycket naturligt sätt.

- Våra kunder kommer från hela Sverige men mestadels från Stockholmsregionen, 90 % är gäster som kommer åter. Jag skulle gärna vilja få fler nya kunder, säger Thomas.

- Alla ”kollegor” är duktiga och vi säger helst kollegor istället för konkurrenter. Vi utbyter mycket kunskap och arbetar nära med Rönneberga och Lovik vad gäller beläggning, dessutom sköter vi delvis Loviks fastighetsskötsel och underhåll.

- Vi ligger 35 minuter från Arlanda och 17 minuter från Stureplan, tunneln gjorde en jätteskillnad. Det vore bra om kommunen kan satsa på båttrafik precis som Vaxholm och Nacka har satsat på sitt näringsliv vad gäller båtar. Ökad busstäthet och att hålla Norra Kungsvägen öppen för trafik är också centralt, då vi har anläggningar över hela ön som är billigare att bo på. Våra konferensanläggningar på Elfvik har tillsammans ca 250.000 gäster per år och periodvis över 100 anställda. Att bygga fler bostäder skulle också göra det lättare för oss att locka hit kompetent arbetskraft.

- Vi behöver många olika tillstånd och har jättebra relationer med Lidingö stad. Tjänstemännen är lyhörda, hjälpsamma och proaktiva och vi frågar dem ofta om råd - ibland kommer de till och med egna förslag och lösningar.

- Vad gäller lokalpolitikerna så är de ofta här på besök och det är bra. Det viktiga är att de inte har så mycket personliga åsikter utan verkligen lär sig förstå vad som är viktigt för vår verksamhet. De måste också våga ta beslut, gärna testa saker innan och värna om invånarnas pengar.

- Lidingö Centrum är bra för medarbetarna, ett intressant centrum som jag tycker behöver utvecklas varsamt men ändå vara lönsamt att utveckla, säger Thomas. Kanske borde man planera för lite högre hus för att kunna ha råd att bygga garage. Likadant gäller utmed hela Stockholmsvägen.

- Vår vision är att vara Sveriges ledande mötesanläggning. Vi har fantastiska förutsättningar i våra trivsamma lokaler och 100 000 kvm mark vid vattnet. Vi fortsätter att arbeta med hållbarhet och att göra världen lite bättre varje dag. Vi kommer också att fortsätta ha fokus på företagsmarknaden och alla besökare, men kommer också att börja titta mot privatmarknaden och just nu bygger vi om befintliga kontorslokaler till 28 nya dubbelrum. Det gäller hela tiden att förstå vad gästerna vill ha, avslutar Thomas Nagel.

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Skogshem & Wijk
Byggdes: 1950-60 talet av SAF
Arkitekt: Anders Tengbom
Ägare & drift: Ann Nagel med familj
Vem är VD: Thomas Nagel
Hur många anställda: Ca: 40 heltid och 35 säsongsvis
Plats: Elfvik
Omsättning: 70 miljoner
Hur många gäster: 24 000 på ett år
Antal rum: 194 rum

Text: Katarina Palmstierna

Thomas Nagel gillar att vandra, som här vid Stockholm Tunnel Run år 2014. Foto: Jan SjöbergThomas Nagel gillar att vandra, som här vid Stockholm Tunnel Run år 2014. Foto: Jan Sjöberg

Dela Skogshem & Wijk gillar att jobba med möten

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Lidingö stad, Kulturveckan v 46

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google