Väder Lidingö

Lidingö tisdag 29 september 2020 v. 40

Senaste kommentaren - Se fler

Paul Matell 12 sep 10:01 om Norska skidkungar satsar på Hälsans ö

Thomas Nagel, ny VD för S&W, är lycklig varje dag på jobbet

onsdag 29 januari 2014 00:56

Thomas Nagel, VD för Skogshem & Wijk.

Thomas Nagel, VD för Skogshem & Wijk.

Skogshem & Wijk. Sedan årsskiftet har en av Lidingös större konferensanläggningar nya ägare. Den 3 januari övertog Ann och Thomas Nagel både fastigheten och driften från Peter Eriksson och Roger Borg, se Lidingösidan 9 oktober 2013.
– Vi har alltid arbetat med mat, service och boende. Det är det roligaste som finns. Och då tycker vi att detta är en bra mix av allt, säger både Ann och Thomas Nagel när Lidingösidan träffar dem.

År 2011 sålde de sina matvarubutiker Vi Skeppet i Lidingö centrum och Superstore i Torsvik till KF.

Var det så att ni sålde era butiker eftersom ni redan hittat en annan bransch ni vill arbeta med?
– Nej, säger Ann Nagel, för några år sedan började matvarubranschen förändras på ett väldigt radikalt sätt. Man tvingades jobba på ett mycket mer centralt och strukturerat sätt. Det passade inte vårt sätt att driva ett företag, och tre butiker var för lite för att kunna driva verksamheten på ett personligt sätt. Man måste alltmer in i en kedjestruktur, förlita sig på centrala inköp och central marknadsföring. Så vår försäljning var ett väldigt personligt beslut. Dessutom behövde Lidingö Centrum en stor, stark butik. Vi var lite för trångbodda för att kunna expandera ytmässigt. Därför blev den här lösningen väldigt intressant.

Och vad gjorde ni efter försäljningen?
– Efter att vi sålt butikerna har vi tittat på konferensbranschen i två års tid innan vi bestämde oss, säger Thomas Nagel. Vi tittade på flera liknande anläggningar och inte bara på Lidingö. Men vi fann till slut att det var S&W som vi kände mest för. Det blev ett beslut som mognade fram både för oss och för S&W:s huvudägare Peter Eriksson och Roger Borg.

Skogshem & Wijk ritades av arkitekten Anders Tengbom i slutet av 50-talet. Här finns 37 konferens- och mötesrum i olika storlekar, från Eventhallens 400 sittande till små mötesrum. 195 hotellrum har sammanlagt 227 bäddar. Dessutom finns 170 hotellrum på knappt tio minuters gångavstånd på At Sea, som S&W hyr. Avståndet till Stureplan är ungefär 25 minuter med bil.

– Vi får mycket beröm för vår personal. Våra gäster upplever att vi tar hand om alla på ett bra sätt. Dessutom får maten alltid högt betyg, säger Thomas Nagel. Vi kan idag erbjuda 1 200 sittplatser i våra olika lokaler och vi har en kapacitet på 71 000 gästnätter. Stordriftsfördelar och volymkapacitet. Det var en av anledningarna till att vi fastnade för den här anläggningen. Och jag kan nu lugnt säga att jag är lycklig varje dag på jobbet.

– Det märkliga är att när huset är så fullt så märks det inte, inga stör varandra. Anläggningen är byggd för möten, utbildningar och konferenser. Därför fungerar allt så bra, säger Ann Nagel. Vi är en stor serviceplattform för våra besökare eftersom det är konferensen, utbildningen och mötet som ska vara i fokus. En kursarrangör ska inte behöva bry sig om praktiska detaljer.

På S&W finns sedan länge ett galleri i huset, som visar cirka 300 tavlor, utplacerade i publika utrymmen. Det är Galleri Q, som drivs av Eva Nortun. Och i en av anläggningens gångar kommer galleriet börja ställa ut nya konstnärer varje månad.

S&W arbetar även tillsammans med hälsokonsulten Patrik Olsson och hyr hans tjänster. Han jobbar med både matkunskap och träning och under konferenspassen görs avbrott så alla får möjlighet att lära sig några avslappnande rörelser.

– Vi har också sex matchracingbåtar här nedanför. Det är vår största unika grej, den ligger i världsklass, säger Thomas Nagel. Från början var huvudmålet att de som kunde segla fick möjlighet att göra det även här. Nu är det precis tvärtom, de som inte är seglare får chansen att prova på och de får en ordentlig kick kan jag bara säga.

– S&W ligger alltså nära vattnet, vid Höggarnsfjärden. Vi borde använda vattnet mer, tycker Ann Nagel. Igår talade jag med ett företag som ville komma hit. För dem var det självklart att komma vattenvägen, till vår brygga. Det här är något vi ska jobba för, att få reguljära båttransporter till oss. Vi har även stora förhoppningar när det gäller bil- och busstransporterna hit. När Norra länken blir klar kommer det endast att ta 45 minuter från Arlanda hit till oss.

– Till norra delen av Lidingö kommer varje år mellan 60 000 och 100 000 besökare. De flesta är gäster på konferensanläggningarna. Därför är det är ett dilemma att vi inte har särskilt täta bussturer hit ut. Med bättre bussförbindelser kan vi också anställa fler. Om Keolis räknade antalet besökare istället för enbart antal boende på Elfvikslandet skulle vi kunna få fler turer.

– Idag samarbetar alla konferensanläggningar på ön för att få hit fler besökare. Det är ett arbete som vi vill göra tillsammans med kommunen, avslutar Thomas Nagel.

Dela Thomas Nagel, ny VD för S&W, är lycklig varje dag på jobbet

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google