Väder Lidingö

Lidingö lördag 15 december 2018 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Per Larsén 14 dec 22:28 om Sänkta arvoden för kommunalråden

Tjuvjakt lever på musiken

tisdag 1 augusti 2017 00:01

HIPHOPBANDET FRÅN LIDINGÖ. Under det senaste året har gruppen Tjuvjakt vuxit till ett av de absolut största hiphopbanden i Sverige. Tjuvjakt består av fem unga killar i åldrarna 23 till 26 år från Lidingö, som alltid älskat musik och som nu även kan försörja sig på den.

Detta är den femte artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

Tjuvjakt: Fredrik Woodz, Jesper Swärd, Olle Grafström, Kid Eriksson och Arvid Lundquist. ArtistbildTjuvjakt: Fredrik Woodz, Jesper Swärd, Olle Grafström, Kid Eriksson och Arvid Lundquist. Artistbild

- Idag har vi ett eget skivbolag ”Mångata Records” som har licensavtal med "Roxy Recordings”, säger Arvid Lundqvist, en av medlemmarna i gruppen Tjuvjakt.

Roxys uppgift är att marknadsföra gruppen, d.v.s. ”pitcha” på Spotify, radio och TV och nu senaste med liveframträdandet på ”Sommarkrysset” i juni, då de framträdde med sommarens hitlåt ”Tårarna i halsen". Bandet är också inne i en intensiv sommarturné, med många stopp från Malmö till Umeå. Det har bland annat inneburit framträdanden på Gröna Lund och Bråvallafestivalen.

Olle Grafström, Jesper Swärd, Arvid Lundquist, Kid Eriksson och Fredrik Woodz har alla vuxit upp och gått i skola på ön. Redan i unga år var de intresserade av musik och hittade varandra på så sätt. 2012 startade de hiphop-bandet Tjuvjakt. De skrev kontrakt med skivbolaget EMI och gav ut albumet ”Tandtråd”, som snart blev en succé med en halv miljon spelningar på YouTube.

Deras spelstil utvecklas hela tiden och den har gått från ren hiphop till mer av olika popinfluenser. Genomgående är att de skriver och producerar allting själva och alla bidrar med olika delar, från idé till musik, texter, etc. De är kreativa, positiva i sina texter och vill skriva texter som berör alla i vardagen.

- När vi ska producera en ny låt brukar en av oss starta, säger Olle Grafström, och sen skickar han vidare till nästa som lägger till sina kreativa delar och så håller vi på till dess att vi är klara.

- En framgångsfaktor är att vi alla är starkt delaktiga i alla låtar och alla vill tolka och kreera på sitt sätt, berättar Olle och Arvid tillägger:
- Det kan vara jobbigt ibland när man själv tycker något är bra men som stryks i slutskedet - vi alla måste ge och ta och det är vi bra på och det är en av våra styrkor.

En av de jobbigaste perioderna när man arbetar tillsammans är slutskedet av ett album och när alla ska enas om vilka låtar, tolkningar och texter som ska ingå. Här har de ofta olika åsikter och vill åt olika håll. Det ställer stora krav på alla att vara generösa mot varandra – man hittar alltid en lösning och det gäller att ge och ta.

Spelstudios
Tjuvjakt har haft olika spelstudios på Lidingö genom åren. De startade i Olles friggebod i Sticklinge, sen hittade de en källarlokal i Näset. De har också haft en studio i Skärsätra. Idag har de en studio på Kungsholmen som de jobbar i tillsammans, men de har också varsin hemmastudio.

- Ibland sitter vi hemma och jobbar med olika delar och skickar till varandra via internet, säger Arvid.

Olle, Fredrik och Kid gör musiken och producerar, Olle, Arvid och Jesper skriver texter och sjunger.
- Det gäller att alltid vidareutveckla musikstilen och göra vardagliga texter som alla kan tolka på sitt sätt. Texterna är allt, fortsätter Arvid.

Våra fans
Tjuvjakts fans har en mycket blandad ålder men merparten är mellan 18 och 27 år, lika mycket tjejer som killar. Fansens genomsnittsålder har ökat under de senaste åren.

Hela gruppen säger att det är viktigt att ta hand om ”corefansen”, alltså kärntruppen, och serva dem för att behålla dem. De är som kunder i ett företag, som man måste lära känna för att veta vad de vill ha. Det kommer många nya fans när gruppen gör hitlåtar men många lämnar också efter ett tag. Men ”corefansen” finns alltid där och med dem har man kontakt via Facebook, Instagram, Youtube, Spotify etc, så gott som dagligen.

- Vi har också nyligen startat försäljning av tröjor och andra Tjuvjakt-relaterade produkter på nätet. Vi samarbetar här med ett företag som heter GearPortal, som säljer på provision. Försäljningen har redan gått över förväntan och tröjorna tog slut på några dagar, säger Olle.

- Vi gillar alla musik och spelar mest för vår egen skull - vi trodde aldrig att vi skulle kunna leva på musiken som vi nu gör, säger både Olle och Arvid. Det bästa är att vi kan bestämma själva vad vi vill göra och när, vilket inte innebär att vi jobbar lite. Vi arbetar alltid, dygnet runt men det är så kul så vi tänker inte på att vi arbetar.

Singlar som fått genomslag
De mest framgångsrika singlarna är Tandtråd, Saccosäck, Cornflex i sängen och nu senast Tårarna i halsen, med över 20 miljoner streams på Spotify och som legat fyra som bäst på Spotifys Sverigetopplista.

Kortfilm
Just nu arbetar de på en kortfilm för att skapa image och marknadsföra Tjuvjakts senaste album "Pojkvän". Filmen kommer säkerligen också att heta ”Pojkvän”.

Samarbete med andra artister
2015 samlade Tjuvjakt rappare från hela Sverige och spelade in ”Samma himmel” – en slags kampanj för gemenskap och mot rasism. På låten ”Tårarna i halsen” sjunger Louise Lennartsson refrängen och denna typ av samarbete med andra artister kommer att fortsätta med när det är läge.

Lidingö stad, Kultur & fritid, har gruppen mycket bra kontakt med. Staden har hjälpt till med lokaler vid inspelningar av kortfilmer, t.ex. har de fått låna Breviksbadet och Hersby skola. De har också gjort en spelning på Elverket i samverkan med Kultur & fritid. Ett utvecklat Lidingö Centrum skulle också vara bra för Tjuvjakts del: det blir mer puls och det skulle var kul att få berätta om hur det är att göra musik, för Lidingös politiker, säger Arvid.

- Vår gemensamma vision är att vi skulle vilja arbeta över hela Norden, menar Tjuvjakts medlemmar – det är ju svårt att göra rapp-texter på andra språk. Vi alla har ju både bandet Tjuvjakt tillsammans parallellt med egna solokarriärer och min dröm är att få flytta till Los Angeles och ha en studio där jag kan skriva rapp-texter för svenska hiphopband, säger Arvid. Olles dröm är att kunna leva på sin ”solokarriär” och ha bandet Tjuvjakt som en rolig sideline - det lilla extra!

Olle Grafström, artikelförfattaren Katarina Palmstierna och Arvid Lundquist vid Hersby skola. Foto: PrivatOlle Grafström, artikelförfattaren Katarina Palmstierna och Arvid Lundquist vid Hersby skola. Foto: Privat

Dela Tjuvjakt lever på musiken

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google