Väder Lidingö

Lidingö torsdag 22 juni 2017 v. 25

Senaste kommentaren - Se fler

Helena Råberg 22 jun 14:51 om Två lägenheter planeras i Villa Karlshäll

Båt körde upp på land

torsdag 15 juni 2017 17:50

NORRA BOSÖN. Klockan 11.20 idag fick polis och räddningstjänst larm om att en båt kört upp på land på norra Bosön. Båten, en Targa 27, höll en hög hastighet och föraren hade tappat kontrollen. Föraren var efteråt omskakad, han hade slagit huvudet i ratten, men bedömdes ha klarat sig med lindriga skador. Han var ensam ombord.

Båt på land. Räddningstjänsten assisterar. Foto: Åke SartzBåt på land. Räddningstjänsten assisterar. Foto: Åke Sartz Räddningstjänst och polis på olycksplatsen. Läsarbild.Räddningstjänst och polis på olycksplatsen. Läsarbild. Läsarbild.Läsarbild.

Båten, som var på väg mella]]n Kyrkviken på Lidingö och Djursholm, var enligt uppgift på premiärtur med sin nye ägare.

Dela Båt körde upp på land

Kommentarer

Birgitta Olsen 2017-06-18 14:48

Enligt P4 så hade föraren sagt att han hade svimmat o trillat i sjön. Sant eller inte, vet ej. Däremot så borde kanske båtar ha död-mans-grepp, då hade motorn stannat istället för att köra upp på land.
Själv använder jag inte GPS, varken i bil eller båt. Tycker bäst om att följa båtfärden på sjökort.

Anders Wennberg 2017-06-16 23:06

Olof Wærn,

Då ber jag om ursäkt för min kommentar. Åtminstone i detta fall. Trist att han drabbats av en plötslig sjukdom och hoppas att han snabbt återhämtar sig.

Med åren har jag dock sett många klantar segla eller köra på Bosögrynnan, för bara några veckor sedan drog vi loss en båt. Min kommentar om att kompetenskraven på sjön borde höjas står jag fast vid.

Olof Wærn 2017-06-16 20:37

Förare i det aktuella fallet har Sjöbefälsexamen klass 8 samt Maskinbefälsexamen klass 8, Utsjöskepparexamen mm. Båten inköptes för många år sedan i Frankrike och kördes hem via Engelska kanalen. Olyckan berodde i detta fall på ett plötsligt sjukdomsfall vilket för närvarande utreds på KS.

Henry Duhs 2017-06-16 14:40

Anders,

Det är nog för tidigt att uttala sig om orsaken. Det är ännu inte känt vad som har hänt. Det kan kanske finnas en medicinsk förklaring. Om så är fallet kanske man ska ifrågasätta det kloka i att vara ensam på sjön.

Vad vi vet har ingen annan skadats av olyckan än ägaren. Om olyckan dock inträffat några hundra meter längre västerut och båten med full fart okontrollerat kört rakt igenom segeljollar vid Bosöns seglarläger med ungdomar hade skadeutfallet troligen inneburit förlorade liv.

I vart fall håller jag med om att krav på utbildning borde finnas för att framföra flytetyg i oavsett storlek och maxfart.

Jag vill mena att sjömanskapet brister allt mer numera och hänsyn till andra som vistas på vattnen har blivit sämre. Vidare har hastigheten ökat över tid och bruket av lanternor slarvas med i stor omfattning. Att det finns jönsar som far omkring med motorer utan ljuddämpning är ett kapitel för sig.

Idag har de flesta tillgång till GPS och elektroniska sjökort. Det inger en viss falsk trygghet då dessa hjälpmedel inte ersätter hänsyn och sunt förnuft.

När jag själv är ute på fjärdarna har jag minst två GPS:s i drift. Likväl köpte jag idag tryckta nya uppdaterade sjökort som täcker hela Stockholms skärgård. När jag trafikerar nya farvatten har jag själv sjökortet uppslaget i mitt knä som komplement till elektroniken. Jag vet inte hur andra gör, men jag vill ha koll.

För den intresserade kan jag varmt rekommendera att följa den tunga sjötrafiken som trafikerar Stockholms skärgård med hjälp av AIS i realtid. Ganska snabbt framgår att Viking, Silja, kryssningstrafiken, som så många vurmar för, sällan ligger på rätt sida om hastighetsbegränsningarna, utan kör för fort över lag. Sjöpolis, Kustbevakning, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Lotsverket ser mellan fingrarna på detta. De största fartygen är på över 300 meter, väger över långt över 100 000 ton. När dessa fartyg får elektriska black outs eller strömbortfall som gör dem manöverodugliga, vilket har hänt vid flera tillfällen, utgör dessa monster en betydligt större fara en enstaka fritidsbåt som kör upp land.

Lägg där till kravet på fritidsbåtar numera inte tillåts tömma sitt toaavfall i havet utan måste ha septiktank installerad. Kryssningsfartygen, som kan ha mer än 5 000 personer ombord får fritt släppa ut sitt skitvatten i Östersjön som är ett döende hav och med ett medeldjup om 49 meter. I Nynäshamn saknas möjlighet att ta emot avloppsvatten från anlöpande kryssningsfartyg. Ändå förespråkas från flera håll att vi ska ta in fler och större fartyg som påstås ge skatteintäkter till Stockholm. Vidare kan man ifrågasätta det sunda i att dessa fartyg ligger vid kaj och kör sina generatorer som drivs med skitig bunkerolja istället för att ansluta till stadens elnät.

Min inställning är att kryssningstrafiken borde förbjudas tills dessa att miljöproblemen är åtgärdade en gång för alla.

Fram tills dess kan jag endast uppmana till bojkott av att resa med dessa fartyg.

Anders Wennberg 2017-06-16 11:04

Riktigt illa. Vet inte om föraren var full eller bara okunnig. Men detta är nära både Bosöinstitutet, Bosöns hopptorn och Södergarnsviken etc där det är mycket aktiviteter på sommaren. Det är utanför officiell farled som går norr om den röda pinnan.

Varför finns det inte lika stränga krav för att få köra motorbåtar av den storleken som att få köra en bil?

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google