Väder Lidingö

Lidingö måndag 19 augusti 2019 v. 34

Senaste kommentaren - Se fler

Jacob Truedson Demitz 11 jul 21:05 om Marianne Bernadottes modekreationer visas. Kronprinsessan invigde

Dialogmöte om cykel- och gångväg till Ekholmsnäs

fredag 29 december 2017 00:01

UTMED EKHOLMSNÄSVÄGEN? Den 17 januari ordnas ett s.k. dialogmöte med alla som vill diskutera den sista etappen av gång- och cykelvägen genom Långängen-Elfviks naturreservat. Ska vägen gå längs med Ekholmsnäsvägen, utmed Ekholmsnässjöns södra del eller på Långängsvägen?

Ekholmsnäsvägen. Gång- och cykelvägen är tänkt att gå på vägens, på bilden, vänstra sida. I bakgrunden skymtar Ekholmsnäs gård. ArkivbildEkholmsnäsvägen. Gång- och cykelvägen är tänkt att gå på vägens, på bilden, vänstra sida. I bakgrunden skymtar Ekholmsnäs gård. Arkivbild

2012 blev sträckan klar mellan Ekebovägen och Båtsmansvägen (utmed bl.a. bilprovningen). Två år senare byggdes sträckan mellan Båtsmansvägen och infarten till Långängsvägen och nu är det dags för den avslutande etappen. När den är klar knyts cykelstråket mellan Ropsten och Gåshaga ihop och naturreservatet blir mer tillgängligt.

Det alternativ som verkar mest troligt är att låta en 2,2 meter bred grusväg gå på södra sidan om den 4,5 meter breda Ekholmsnäsvägen mellan Långängsvägen och bron över Ekholmsnässundet, delvis parallellt med ridstigen. Här är marken redan exploaterad och inga ingrepp i värdefull natur behöver göras. Den cirka 200 meter långa sträckan mellan bron och Björkuddsvägen är dock för smal för en särskild väg, så här får gående, cyklister och bilister samsas som nu.

Från Ekholmsnäsvägen/Björkuddsstranden får alla trafikanter samsas om den smala vägen. ArkivbildFrån Ekholmsnäsvägen/Björkuddsstranden får alla trafikanter samsas om den smala vägen. Arkivbild Mellan de två råda markeringarna går den smala vägen. Karta: GoogleMellan de två råda markeringarna går den smala vägen. Karta: Google

2016 gjordes en förstudie över tänkbara sträckningar. En väg utmed Ekholmsnässjöns södra sida är nu avskriven, liksom på Långängsvägen eftersom man då missar viktiga målpunkter som skidbacken, golfbanan och Ekholmsnäs gård. Ytterligare ett alternativ är att inte göra något alls inom området utan låta cyklisterna som nu, köra på Ekholmsnäsvägen och den befintliga Långängsvägen.

På dialogmötet onsdag den 17 januari klockan 17.00 – 18.30 i Lidingö stadshus, lokal Storholmen (en trappa ned) medverkar stadens projektledare Malin Fransson, kommunekologen Jerker Idestam Almquist, trafikingenjören Prem Huq och enhetschefen Olof Minati.

Man måste föranmäla sig senast den 15 januari. Länk till anmälan.

Dela Dialogmöte om cykel- och gångväg till Ekholmsnäs

Kommentarer

Patrick Eidenstam 2018-01-06 08:39

Staden har uppenbart för mycket pengar!
Genom Långängen från Killinge eller Brevik finns redan gång och cykelvägar. Även från Ekholmsnäsbacken längs kyrkviken mot kyrkan. Finns det någon som helst lokalkännedom bland de styrande? Eller är det klåfingriga tjänstemän och konsulter som idogt arbetar på och vet mer om vad Lidingöborna behöver än Lidingöborna själva?

Gustaf Larsson 2018-01-05 17:54

Vore sorgligt att göra ingrepp och förstöra denna fina natur, bland det finaste vi har på ön, för ÄNNU en cykelbana. Kan ju aldrig bli ogjort, vi kommer ångra oss. (Man kan ju inte direkt påstå att erafarenheterna från kommunens cykelbanor under senare år varit särskilt goda....)
Finns ju redan hur många motionsspår, leder och skogsstigar som helst i Långängen/Stockby/Ekholmsnäs att ströva omkring i. Låt denna idylliska landsväg (med låg fart!) få vara kvar som den är.
Här på Ekholmsnäsvägen har en annan cyklat mycket (i lugnt tempo) genom åren utan att någonsin ha saknat en bred cykelväg jämte. Hoppas vi blir många på denna diskussionsträff den 17 januari.

Christian Nissen 2017-12-30 08:47

" inga ingrepp i värdefull natur behöver göras" utom att såga ner några skyddsklassade mycket gamla ekar och sprängningsarbeten för att få bort berg...

"Ytterligare ett alternativ är att inte göra något alls inom området utan låta cyklisterna som nu, köra på Ekholmsnäsvägen och den befintliga Långängsvägen." Vilket ju tom kommunens projektledare erkänner är vad som kommer att ske i alla fall. Vilken cyklist cyklar på en trögcyklad grusväg? när den asfalterade vanliga vägen är ett par meter bredvid? INGEN. Varför då överhuvudtaget lägga skattepengar på att bygga en cykelväg, men VET ingen kommer att cykla på?

Kom överens med Miljö&stadsbyggnad om undantag från skyddsreglerna och gör cykelvägen cykelvänlig (med asfalt och belysning), lägg den söder om Ekholmsnässjön så blir det lagligt att fortsätta cykla på Ekholmsnäsvägen (vilket det INTE blir med den cykelvägen längs Ekholmsnäsvägen), eller bygg den inte alls.

Skattepengarna ska vi vara mer försiktiga med än att bygga vägar man VET inte kommer att användas.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google