Väder Lidingö

Lidingö måndag 16 september 2019 v. 38

Senaste kommentaren - Se fler

Ulrika Rendle 13 sep 13:16 om ”Så Gott som Nytt” flyttar

Gångsätras elever arbetar med sina värderingar

fredag 1 februari 2008 00:00

Orangino,-Gångsätra-1.jpg Ella och David väntar på att Emelina (med ryggen mot kameran) ska läsa nästa värderingskort, medan läraren Cecilia Schnackenburg Fosshaug ser efter vilka kort som redan har behandlats.

Mycket handlar om värderingar i relationer mellan människor. Skiljer sig andras uppfattning om mig, från min egen? Kan vi öka respekten för varandra genom att öppet diskutera de värderingar vi har?

Orangino,-Gångsätra-1.jpg Ella och David väntar på att Emelina (med ryggen mot kameran) ska läsa nästa värderingskort, medan läraren Cecilia Schnackenburg Fosshaug ser efter vilka kort som redan har behandlats.

Mycket handlar om värderingar i relationer mellan människor. Skiljer sig andras uppfattning om mig, från min egen? Kan vi öka respekten för varandra genom att öppet diskutera de värderingar vi har?

På Gångsätra gymnasium beslutade man sig för att alla elever i årskurs 1 och 2 skulle få möjlighet att under några timmar diskutera just värderingar på ett lite ovanligt sätt. Till sin hjälp tog man spelet ”Orangino”, utvecklat av familjen Osterman, som till för några år sedan också bodde på Lidingö. Orangino innehåller dels kort med olika värderingar, dels s.k. omdömesskyltar som spelets deltagare ska visa för den som läser upp värderingskortet.

När alla elever var samlade i aulan sa rektor Christer Yllner:
– Att ge och ta kritik är svårt och vi måste få tycka olika. För om alla tycker lika i ett land, i ett fotbollslag, i ett företag då blir det ingen utveckling. Vi vill att alla på Gångsätra ska bli bättre på att diskutera värderingsfrågor. Därför ordnar vi denna aktivitet.

Oranginos vd Ulla Osterman och beteendevetaren Anna Hallencreutz talade sedan om att bygga självbilder, både sina egna och andras.
– Det är helt avgörande att ha en sann självbild för det är utifrån den vår egen utveckling sker, sa Anna Hallencreutz och gick sedan igenom ”återkopplingstrappans” fem steg. Längst ned på trappan förkastar eller förhindrar vi förslag som kommer. Sedan försvarar vi vårt beteende, därefter förklarar vi. När vi börjar förstå kan vi ändra på saker och på trappans högsta steg, förändra/förstärka/förtydliga, är vi helt inställda på samarbete.

Orangino,-Gångsätra-3.jpg Francisco, Daniela, Sarah och Emelina skriver ner vilka attityder de retar sig mest på. Läraren Cecilia Schnackenburg Fosshaug i bakgrunden.

Eleverna gick därefter till olika arbetsgrupper. Lidingösidan följde med första årskursens estetiska klass, bestående av åtta elever och läraren Cecilia Schnackenburg Fosshaug. Som uppvärmning fick eleverna skriva ned vad de ansåg vara en värdering, nämna två värderingar de fått med sig från sina föräldrar, vilka attityder i samhället de retade sig på och, till sist, vilka beteenden de uppskattade respektive inte tyckte om hos sina skolkamrater.

Cecilia frågade om det fanns en linje i svaren, något som stämde överens? ”Att man inte ska svika, att man ska vara snäll” var två svar som flera elever hittat som linje.

När Oranginokorten sedan kom på bordet måste alla visa vad de ansåg. Var och en fick fyra omdömesskyltar med siffror från 1 till 4, vilka betydde ”Stämmer inte alls” till ”Stämmer mycket bra”.

De fick också en hög med värderingskort som var och en läste upp. Och när kortet var uppläst visade man sina omdömesskyltar. Stämde det att den som läste var humoristisk, impulsiv, lat eller något annat? Även den som läste upp kortet fick ge ett omdöme om sig själv.

Orangino,-Gångsätra-7.jpg
Ulla Osterman, vd för Orangino, och Anna Hallencreutz talade
om hur vi bygger våra självbilder.

I början av januari hade lärarna en övning med Orangino och efter det ville skolan låta eleverna prova på. Spelet, som även används av bl.a. företag, gör det enklare att diskutera känsliga frågor. Alla i gruppen är med hela tiden och alla måste avge omdömen.

– Det var en lyckad dag, sa rektor Maria Wersäll efteråt. Vi fick mycket positiv feedback och det här är något vi kommer att fortsätta med. Nu vill även årskurs 3 använda spelet i undervisningen och i t.ex. psykologikurser måste det vara utmärkt.

Dela Gångsätras elever arbetar med sina värderingar

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google