Väder Lidingö

Lidingö lördag 19 oktober 2019 v. 42

Senaste kommentaren - Se fler

Jonas Eriksson 15 okt 00:06 om Debatt: Köpvägra där Europapark och Q-park förvaltar parkeringen

Kungen tryckte på knappen

söndag 30 november 2014 20:31

- Tack vare Norra länken blir det nu också enklare att flytta sig mellan Hagaparken (där vi nu är), Ladugårdsgärde och Lidingö, sa kung Carl XVI Gustaf och sedan tryckte han, kronprinsessan Victoria, kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad Karin Wanngård, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och infrastrukturminister Anna Johansson (S) gemensamt på den knapp som öppnade bommarna till Norra länkens nedfarter vid Värtan, Roslagstull, Frescati och Norrtull.

Kung Carl XVI Gustaf, kronprinsessan Victoria, kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad Karin Wanngård, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och infrastrukturminister Anna Johansson (S) beredda på en gemensam tryckning. Foto: Aftonbladet.TVKung Carl XVI Gustaf, kronprinsessan Victoria, kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad Karin Wanngård, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och infrastrukturminister Anna Johansson (S) beredda på en gemensam tryckning. Foto: Aftonbladet.TV Många väntade vid nedfarten i Frescati/Universitetet på att bommarna skulle gå upp. Foto: Aftonbladet.TVMånga väntade vid nedfarten i Frescati/Universitetet på att bommarna skulle gå upp. Foto: Aftonbladet.TV

Se hela kungens invigningstal på denna länk.

Dela Kungen tryckte på knappen

Kommentarer

Patrik Björklund 2014-12-02 21:07

Fantastiskt!

Det enda som jag skulle kunna gnälla på är att Norra länken borde öppnats för 10 år sedan.

Henry Duhs 2014-12-02 13:51

Göran,

Instämmer, var är bussarna?

Det borde man ha tänkt på tidigare.

Nu är miljardrullningen i full gång på att färdigställa upprustningen av Lidingöbanan. De är ett extremt dyrt projekt som istället kunde ha blivit smarta bussar, express eller BRT.

Busslinjer kunde mycket väl ha kunnat köras från Gåshaga till exempelvis Täby eller Kista via Karolinska. Nu lär det inte bli så på grund av Lidingöbanan. Det är naturligtvis inte möjligt att köra Lidingöbanans tåg i Norra länken.

Beslutet om upprustningen av Lidingöbanan var inte vidare begåvat. Beslutet om Norra länken var fattat innan beslutet om upprustningen av Lidingöbanan var taget. Ett barn borde ha kunnat fatta bättre beslut och insett att Norra Länken i kombination med busslinjer i Norra länken hade varit genialiskt.

Tack och lov bor jag på norra Lidingö, varför jag inte behöver vänta på alla framtida bomfällningar, utan kan snabbt och smidigt ta mig fram med buss.

Göran Tegnér, V ordf (FP) i Tekn. Nämnden 2014-12-01 23:45

Stora restidsvinster med Norra Länken – men vart tog expressbussarna vägen?

Norra Länken beräknas enligt Trafikverket korta restiderna med ca 10 minuter för Lidingöborna och den nya vägtunneln beräknas få 78 000 fordon per dygn redan år 2015.

Redan nu (måndagen den 1 december, dvs den första arbetsdagen efter öppnandet) talar bilisterna om restidsvinster på 15 minuter mellan Täby och Lidingö, 20 minuter i stället för 35 minuter. För en daglig pendlare som reser 225 arbetsdagar per år handlar det då om restidsvinster på 1,9 – 2,8 arbetsveckor per år (räknat på 10 resp. 15 minuter per riktning).

En liknande resa kollektivt mellan Täby och Lidingö tar idag ca 1 tim 30 minuter, dvs 4,5 gånger längre tid. Min fråga till landstinget blir då: Varför har landstinget inte planerat att sätta in några expressbussar mellan exempelvis Lidingö och Täby via Norra Länken-tunnlarna. Eftersom Nora Länken fanns med redan i 1960 års Trafikledsplan, dvs för 54 år sedan, har det funnits gott om tid att planera för sådana expresslinjer.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google