Väder Lidingö

Lidingö söndag 14 september 2025 v. 37

Senaste kommentaren - Se fler

Lidingö stad: Vi motsätter oss att 233:an läggs ned

torsdag 5 februari 2015 00:08

"Lidingö stad motsätter sig nedläggningen av linje 233". Det skriver kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) i ett remissvar till Trafikförvaltningen när staden nyligen lämnade sina synpunkter på kollektivtrafiken under 2015. Transportören Keolis förslag är däremot att linje 233 ska läggas ned eftersom den är "en ineffektiv linje med för få resenärer, för tät trafik och en för lång linje".

Bussen som Lidingö stad vill ha kvar. ArkivbildBussen som Lidingö stad vill ha kvar. Arkivbild

Andelen kollektivtrafikresor inom ön var 9 procent år 2013. Målet är att öka denna andel, något som försvåras om 233:ans läggs ned. 233:an är den enda busslinje på ön som binder ihop de nordöstra delarna av ön med de södra.

Lidingö stad kräver att Trafikförvaltningen (SL) gör en analys av vilka som blir vinnare respektive förlorare om linje 233 läggs ned. Försvinner linje 233 tror staden att fler väljer att ta bilen istället för att byta buss i Lidingö centrum när de ska ta sig mellan södra och norra delen av ön.

I sitt brev skriver Anna Rheyneuclaudes Kihlman: Utmed 233:ans sträckning finns tio skolor - Rudboda skola, Bo skola, Klockargårdens skola, Musikskolan, Utsiktens skola, Hersby gymnasium, Christinaskolan, Högsätra skola, Bodal skola och Albatross montessoriskola. Dessutom finns Lidingövallen med friidrott, tennis, fotboll och konstisbanor, Gångsätra med simhall konstgräsplan och inomhushall samt ishallen Dalénum utmed samma sträckning. Att barn och ungdomar själva ska kunna ta sig till skolan och fritidsaktiviteter anser Lidingö stad som viktigt. För att det ska vara så enkelt som möjligt är det av stor vikt att barnen inte behöver byta buss för att ta sig mellan skola och fritidsaktivitet eller hemmet och skola.

I brevet står också att det är svårt att få fram heltäckande resenäsrsstatistik för linje 233. Men enligt de uppgifter staden fått sitter mellan 30 och 60 personer i bussarna vid flertalet hållplatser under morgontrafiken mellan 07.30 och 08.30, då skolorna börjar. Staden kräver därför att Trafikförvaltningen presenterar en mer grundläggande statistik så man har gemensamma siffror att utgå från.

Det är fler än kommunstyrelsen som inväntar Trafikförvaltningens svar.

Några länkar:
Lägg inte ned barnens och ungdomarnas buss, Lidingösidan 23 december 2014.
Öppet brev till Landstingets trafiknämnd, SL. Lidingösidan 22 december 2014

Den som vill läsa fler artiklar och debattinlägg om busslinje 233 kan klicka här.

Dela Lidingö stad: Vi motsätter oss att 233:an läggs ned

Kommentarer

Britt-Marie Havaas 2015-02-06 14:40

Vi som bott Länge på Lidingö vet att tvärlinjen Buss 233 behövs för att vi bussresenärer i bl.a. Larsberg
lätt ska kunna ta oss till Hersby gymnasium, Blomsterlandet, Ishall, Simhall, Willys matvaruaffär och MAX hamburgerrestaurang samt slippa byta buss vid resa mellan Larsberg och Rudboda. Dessutom används väl 233:an på sommaren som badbuss mellan Larsberg och Fågelöuddebadet?

Anders Jensson 2015-02-06 09:22

Anita,
vet inte var du har fått det ifrån att kollektivtrafik inte FÅR köra norra länken. Det är ju helt enkelt så att det inte finns något passagerarunderlag för sträckorna. Speciellt eftersom det ju inte går att ha hållplatser för av/ påstigning inne i tunnlarna blir det ju väldigt begränsat. Däremot flyter ju numera den "ytgående" busstrafiken genom stan via exv. Vallhallavägen mycket bättre nu när privatbilarna och de tunga transporterna är borta. Hur det kan ses som en försämring av kollektivtrafiken förstår jag inte riktigt. Jag åker 73:an varje dag och är mycket nöjd med hur mycket smidigare det blivit med norra länken.

Anita Lalander 2015-02-05 16:45

Buss 233 är länken mellan Södra och Norra ön.
Märkligt att Keolis påstår att det är så få passagerare.

Men Lidingö bilister ökar speciellt sen Norra Länken kom till( där kollektivtrafik inte får åka(!) och då vill inte Keolis köra 233.
Alltså straffas miljövänliga Lidingö kollektivister som är 50% av Lidingös befolkning genom förändringar(försämringar) av kollektivtrafiken.

Lidingö stad påstår sig vilja att fler bilister åker kollektivt.
Då måste Lidingö stad ställa upp för oss kollektivister.

anita Lalander
som hoppas få träffa Lidingöpolitiker tisdagen den 10.2 kl 13 på Träffpunkt Lidingö

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google