torsdag 20 oktober 2016 11:55
ALTERNATIVEN UTREDS. Vid ett extrainkallat möte igår kväll med Lidingös tekniska nämnd togs det formella beslutet om att göra en paus i arbetet med snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen. Den politiska
majoriteten, M+LP+KD, var eniga om att låta förvaltningen utreda olika alternativ inför ärendets fortsättning. Även oppositionen L+C instämde i att pausa projektet men ville att ärendet skulle återremitteras till nämnden för omarbetning. Det enda parti som stod fast vid sitt tidigare beslut från den 8 juni var MP, som ville att projektet ska genomföras som planerat. Socialdemokraterna var inte närvarande vid mötet. Frågan om breddningen av Källängsvägens trottoar ändrades inte.
Extramötet var inkallat för att diskutera tekniska nämndens nya reglemente i samband med den omorganisation av förvaltningarnas arbete, som nu pågår. I och med att frågan om snabbcykelbanan blivit aktuell fick nämnden möjlighet att även ta upp denna.
Det uppehåll i byggandet som nu pågår innebär att staden får betala cirka 50 000 kronor per dag till entreprenören i avgift, så länge stoppet pågår. Under tiden utreder tekniska förvaltningen hur projektet ska gå vidare. Utgångspunkterna: fortsätt som hittills eller stoppa allt. Däremellan finns olika förslag. Två av dem är: Ska banans bredd minskas? Ska staketet, som upplevs som farligt, bytas?
I den reservation som L+C lämnade är huvudpunkten att skicka tillbaka ärendet till nämnden för ny utredning. Resultatet av denna utredning "bör gå ut på samråd med närmast berörda invånare vid ett samrådsmöte". Med närmast berörda menar de två partierna främst boende på Näset. Det som ska utredas är: hur många invånare berörs om man bygger ett nytt busskörfält eller utformar en cykelväg med olika ambitionsnivåer, restidsvinster, kostnadsaspekter, vilket av de två alternativen bidrar mest till att öka trafiken (med bil, buss, cykel, gångtrafik), vad ger mest samhällsekonomisk nytta? Det behövs förslag om att återställa Källängsvägens 40 parkeringsplatser, liksom att bredda den befintliga cykelvägen utmed Norra Kungsvägen. Dessutom vill L+C att man utreder byggandet av ett separat bussfält utmed Norra Kungsvägen.
Detta med snabbcykelbana diskuteras just nu även i Nacka, där förslag finns om att bygga en bana på delar av motorvägen från Saltsjöbaden. Cykelvägen mellan Fisksätra och Saltsjöbaden är klar och går vid sidan av bilvägen, som där smalnat av från motorvägsbredd.
Trafikverket har planerat för ett snabbcykelstråk mellan Mörby och Frescati som en del av satsning på regionala cykelstråk, men nu tycker man att kostnaden på 125 miljoner kronor är för hög. Trafikverket utreder även snabbcykelstråk mellan Malmö och Lund och längs E4 mellan Norrtull och Kista.
Anders Bergstedt 2016-10-23 21:21
Lars Aronsson 2016-10-22 06:37
Bo Widerström 2016-10-21 18:32
Kerstin Norberg 2016-10-21 11:15
Johan Andersson 2016-10-21 06:59
John Mehstrand 2016-10-20 23:56
Robert Johansson 2016-10-20 20:30
Anders Wånell 2016-10-20 19:51
Gustaf Larsson 2016-10-20 19:36
Per Gustafsson 2016-10-20 18:50
Kerstin Norberg 2016-10-20 18:31
Allan Ekström 2016-10-20 18:06
Anders Bergstedt 2016-10-20 16:41
Ibb Jessen 2016-10-20 16:39
Henrik Åkermark 2016-10-20 15:39
Anders Odèen 2016-10-20 14:27
Rune Forsbeck 2016-10-20 14:23
Henry Duhs 2016-10-20 13:41
Henrik Åkermark 2016-10-20 12:06
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google