Väder Lidingö

Lidingö fredag 19 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Snabbcykelbanans paus kostar 50 000 kronor/dag

torsdag 20 oktober 2016 11:55

ALTERNATIVEN UTREDS. Vid ett extrainkallat möte igår kväll med Lidingös tekniska nämnd togs det formella beslutet om att göra en paus i arbetet med snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen. Den politiska
majoriteten, M+LP+KD, var eniga om att låta förvaltningen utreda olika alternativ inför ärendets fortsättning. Även oppositionen L+C instämde i att pausa projektet men ville att ärendet skulle återremitteras till nämnden för omarbetning. Det enda parti som stod fast vid sitt tidigare beslut från den 8 juni var MP, som ville att projektet ska genomföras som planerat. Socialdemokraterna var inte närvarande vid mötet. Frågan om breddningen av Källängsvägens trottoar ändrades inte.

Extramötet var inkallat för att diskutera tekniska nämndens nya reglemente i samband med den omorganisation av förvaltningarnas arbete, som nu pågår. I och med att frågan om snabbcykelbanan blivit aktuell fick nämnden möjlighet att även ta upp denna.

Det uppehåll i byggandet som nu pågår innebär att staden får betala cirka 50 000 kronor per dag till entreprenören i avgift, så länge stoppet pågår. Under tiden utreder tekniska förvaltningen hur projektet ska gå vidare. Utgångspunkterna: fortsätt som hittills eller stoppa allt. Däremellan finns olika förslag. Två av dem är: Ska banans bredd minskas? Ska staketet, som upplevs som farligt, bytas?

I den reservation som L+C lämnade är huvudpunkten att skicka tillbaka ärendet till nämnden för ny utredning. Resultatet av denna utredning "bör gå ut på samråd med närmast berörda invånare vid ett samrådsmöte". Med närmast berörda menar de två partierna främst boende på Näset. Det som ska utredas är: hur många invånare berörs om man bygger ett nytt busskörfält eller utformar en cykelväg med olika ambitionsnivåer, restidsvinster, kostnadsaspekter, vilket av de två alternativen bidrar mest till att öka trafiken (med bil, buss, cykel, gångtrafik), vad ger mest samhällsekonomisk nytta? Det behövs förslag om att återställa Källängsvägens 40 parkeringsplatser, liksom att bredda den befintliga cykelvägen utmed Norra Kungsvägen. Dessutom vill L+C att man utreder byggandet av ett separat bussfält utmed Norra Kungsvägen.

Detta med snabbcykelbana diskuteras just nu även i Nacka, där förslag finns om att bygga en bana på delar av motorvägen från Saltsjöbaden. Cykelvägen mellan Fisksätra och Saltsjöbaden är klar och går vid sidan av bilvägen, som där smalnat av från motorvägsbredd.

Trafikverket har planerat för ett snabbcykelstråk mellan Mörby och Frescati som en del av satsning på regionala cykelstråk, men nu tycker man att kostnaden på 125 miljoner kronor är för hög. Trafikverket utreder även snabbcykelstråk mellan Malmö och Lund och längs E4 mellan Norrtull och Kista.

Dela Snabbcykelbanans paus kostar 50 000 kronor/dag

Kommentarer

Anders Bergstedt 2016-10-23 21:21

Komplettering av mitt förslag, punkt 1:
Jag har senast i dag detaljgranskat sträckan Ägirvägen-Constantiavägen på Norra Kungsvägen. Det visar sig att på södra sidan finns det gott om utrymme för att bredda gatan så att kollektivkörfältet kan fortsätta ända ner till Constantiavägen samtidigt som cykelbanan breddas.Att inte planerare och experter tänkt i samma banor förvånar mej ! Åk förbi själv så ser du !

Lars Aronsson 2016-10-22 06:37

Hur kan politiker komma på ett sådant här ogenomtänkt förslag att bygga snabbcykelväg på Norra kungsvägen? Ni lever ju i en drömvärld där besluten inte förankras i Lidingöbornas vilja! Demokratin satt ur spel! Politiker lyssna på vad Lidingöborna vill ha istället! Dax att komma ned från eran drömvärld Politiker på Lidingö!

Bo Widerström 2016-10-21 18:32

Politiker och tjänstemän som fattar ogenomtänkta beslut, som inte är baserade på professionella konsekvensanalyser, måste bytas ut.

Jag kan redovisa några exempel på ogenomtänkta beslut.

Paul Lindquist erbjöd 2008 spontant en försäljare av stora motorbåtar att få bygga en stor försäljningsanläggning på Torsvikskajen. Ett oerhört exklusivt område på 32000 kvm som försäljaren skulle få köpa för endast 13,9 mkr.

Lidingös Stadsbyggnadskontor beskrev området på följande sätt. “Läget intill vattnet har ett högt representativt värde då det är mycket centralt beläget på ön, alldeles intill Lidingös entré. Hela området utgör ett blickfång från vattnet, från bergshöjden ovanför, från Lidingöbron och från gång- och cykelbron”.

Paul Lindquist och hans medarbetare kämpade mellan 2008 och 2012 för att få denna vansinniga försäljning genomförd.

Genom mitt argumenterande i brev och debattinlägg tvingades Lidingö stad att inte genomföra försäljningen som skulle ha skämt ut Lidingö stad om den genomförts. Jag kunde redan 2010 redovisa att båtförsäljaren var på randen till konkurs men Lidingö stad kämpade vidare ned förberedelserna för försäljningen.

Genom Lidingö stads inkompetens vid skrivning av markanvisningsavtal förlorade Lidingö stad mycket pengar genom att man inte fick betalt för ca 80 % av sina nedlagda kostnader.



Inte nog med detta utan redan 2012 erbjöd Lidingö stad en överoptimistisk akvarieföretagare att få inleda planering för att bygga ett gigantiskt akvarium på ett 17000 kvm stort område på Torsvikskajen. Lidingö stad påstod att detta exklusiva område var värt endast 10,5 mkr och företagaren skulle få arrendera området för endast ca 20000 kr / månad. Jag skrev många brev och inlägg om det olämpliga i att bygga akvariet och Lidingö stad tvingades 2016 att ge upp.

Vid samrådet om akvariet var kritiken enorm negativ. Lidingö stad vägrade att genomföra en normal samrådsredogörelse som skulle redovisat den massiva kritiken.

Lidingö stad har lagt ned mycket pengar för att genomföra en ändrad detaljplan för akvariet.

Det kan också nämnas att akvarieföretagaren gavs felaktiga förhoppningar av Lidingö stad att projektet skulle kunna genomföras vilket innebar onödiga kostnader för företagaren.


Andra exempel på ogenomtänkta projekt som tyvärr inte stoppades i tid är spårvagnshallarna. Det var Paul Lindquist som låg bakom avtalet med SLL utan att det fanns avtal om att Spårväg City skall byggas.

Spårvägshallarna står nu som ett monument över lidingöpolitikers oförmåga att göra professionella riskanalyser före beslut.

Det senaste monumentet är snabbcykelbanan.

Kerstin Norberg 2016-10-21 11:15

Äntligen har vi fått en förklaring till den märkliga cykelvägen på Källängsvägen. I dagens Lidingö Tidning berättar nu Christer Åkerhielm (M) att det var för att göra det säkrare för skolbarnen på Källängsskolan eftersom man anser att bilisterna kör för fort. Och det gör man alltså genom att göra det omöjligt att köra om bussen vid busshållplatsen. Frågan är dock hur det blir med cyklister som susar fram på den nya breda cykelbanan - kommer de att stanna för barnen, månne?!

Att hävda att det finns tillräckligt med p-platser på Näset är också en sanning med modifikation. Det är möjligt att det finns många i teorin, men i praktiken är det så att vi har en mängd bilar från andra kommuner som lockas av gratisparkering och ofta står långtidsuppställda här. Kanske dags att börja med boendeparkering...?

Och på parkeringen utanför Kaninens förskola, som Åkerhielm hänvisar till, får man endast stå 24 timmar innan man måste flytta bilen. Dessutom finns väl från kommunen planer på att bebygga just den parkeringen sedan kraftledningen togs bort.

Johan Andersson 2016-10-21 06:59

Tack kära politiker

Det blir enklare och enklare för oss väljare i nästa val. Christer verkar ha insett det och börjar gripa efter halmstrån. Men stoppet imponerar inte.

Återställ norra kungsvägen, bredda befintlig cykelväg, återskapa parkeringarna längs källängsvägen, flytta ut busskuren vid skolan.

Miljöpartiet? Snacka om fingertoppskänsla.
Att de inte önskar röster från de boende på norra ön är ju nu mer än uppenbart. Sicka tomtar!

John Mehstrand 2016-10-20 23:56

Jag undrar bara vem i stadshuset som har ett personligt intresse för cykling och känner att de vanliga cykelbanorna som går över hela ön inte är tillräckligt snabba för honom eller henne.

Det är den enda anledningen jag kan finna att detta överhuvudtaget kommit till stånd. Det, eller mutor från en lika cykelintresserad spandexfarsa som bara MÅSTE cykla i 65 km/h nedför den där backen vid Näset på väg till jobbet i stan.

Vi hade kunnat renovera en skola eller liknande för de här pengarna. Skämmes ta mig fan.

Robert Johansson 2016-10-20 20:30

50 tkr per dygn medan frågan utreds? Detta blir bara sjukare och sjukare. Alla brukare verkar överens om att det redan finns en väl fungerande lätt trafikerad cykelväg som fyller allas behov. Ta bort räcket och fyll i hålen så är vi alla nöjda och glada om än X antal miljoner fattigare. Pengar är ju bara en siffra på en papperslapp som de brukar säga i stadshuset.

Någon vill ha bussfil istället för cykelbana. Hur många minuter är det kö på denna sträcka per månad? Vem skulle detta förbättra för?

Anders Wånell 2016-10-20 19:51

Vad är det här för lågtstående kritiserande. Och en upprördhet av proportioner som, ja, jag undrar. En huvudled för bilar blir lite smalare på en kort sträcka - ja, men extremt korkat - nej.

Jag tycker visserligen att cykeldelen ser onödigt bred ut som den utformats nu, men förändringarna längs Norra Kungsvägen handlar om att för billigast möjliga penning bygga bort en undermålig del av Lidingös infrastruktur. Är det så svårt att förstå?

Gustaf Larsson 2016-10-20 19:36

Återställ Källängsvägen (det finns ju utmärkta cykelalternativ som vi här läst om!) omgående och ta bort räcket på N. Kungsvägen och gör bussfil, eller återskapa helt. Cykelbanan längs N Kungsvägen är utmärkt som den är. Jag cyklar där ofta. Går där också för den delen.
Jag vet inte vem som är chef för Tekniska kontoret, ej heller vem som är Tekniska Nämndens ordförande, men jag anser att denna situation är så allvarlig att det borde bli tal om avgång för bägge.
Finns det möjlighet för Kommunfullmäktige att välja helt nya ledamöter i Tekniska Nämnden? Och starta om från början, menar jag. Någon som vet om det alls går?

Per Gustafsson 2016-10-20 18:50

1. Byt ut trafikkonsulten som är okunnig och ger politikerna fel råd!
De som projekterar har nog inte varit på plats och sett omgivningen och rätt förutsättningar innan de börjat rita....
2. Riv räcket på Norra Kungsvägen, bredda bef cykelväg 1 m.
3. Se om det går att öka framkomligheten på Norra Kungsvägen med gångbro etc. för att minska stoppen vid rödljus och övergångsställen.
Det hjälper inte med kollektivfält om det ändå är stopp....
4. Gör om cykelvägen och ytan framför busstationen på Källängsvägen!
Det finns många andra alternativ för cyklister.....
Att ha en cykelväg framför busshållplatsen ? Hur tänkte man nu?
Behöver det ske en olycka innan förändring....?
5. Infartsparkering på gräsremsan efter Okq8, nära bussen....
6. Använd Skanskas " gäng" som tydligen sitter på bänken och väntar till andra projekt! Då bör vi skattebetalare bara betala materialkostnaden...
7. Anlita duktiga konsulter www.byggpejling.se

Kerstin Norberg 2016-10-20 18:31

Apropå Anders Bergstedts kommentar: De flesta cyklister från Näset har sedan länge använt cykelvägen via Ekorrvägen fram till Kalvhagens förskola. Fast det tycks de styrande totalt ha missat när de kläckte den vansinniga idén med cykelvägen på Källängsvägen.

Allan Ekström 2016-10-20 18:06

Henrik Åkermark förekom mig i sin första kommentar. Jag instämmer i allt vad han så övertygande skrivit. Han får för övrigt medhåll i alla övriga inlägg.

Staffan Anderberg är värd särskilt beröm i det att han från rättslig synpunkt klargör hur ansvaret är fördelat inom Stadshuset. Innebörden är att de valda förtroendemännen inte kan skylla ifrån sig för ogrundade och dåligt fattade beslut. Som av inläggen framgår har de gått i otakt med oss väljare. Vår dom faller i kommande val! Tyvärr dröjer det i två år.

Lidingöskeppet tycks ha tappat rodret.

Anders Bergstedt 2016-10-20 16:41

Nu gäller det att vara konstruktiv. Här är mitt förslag:

1/Ta bort alla järnräcken och gör kollektivkörfält av breddningen av Norra Kungsvägen. Bredda den befintliga gång- och cykelvägen.

2/Återställ parkeringsplatserna i Källängsbacken genom att ta bort kantstenen och jämna till uppfarten. Måla upp för bilparkering och gångtrafikanter. Cyklar får i utförsbacken använda körbanan eller åka via den befintliga gång- och cykelvägen från Källängstorget och ner förbi daghemmet och Källängens skola för att vid busshållplatsen ansluta till nu färdigställda sträckningen ner mot Norra Kungsvägen. Trafikvakterna hade räknat cyklister i Källängsbacken och det var totalt bara c:a 20 i morgonrusningen, vilket är uppseendeväckande lite och inte alls motiverar ombyggnaden.

3/Alternativet till 2 är att cykla via Ekorrvägen och förbi lekparken och ansluta till Norra Kungsvägen via Kyttingevägen. Det är den absolut snabbaste vägen mot Stockholm och det förvånar mej att den aldrig funnits med i planeringen.

4/ Använd de friställda vägenteprenörerna genom att tidigarelägga bl.a. ombyggnationen av Zetterbergsvägen och Zetterbergsdammen och till att göra en provisorisk infartsparkering på den nu avstängda planen norr om brogrenen.Gör därifrån en spång upp längs den befintliga gång- och cykelvägen. Läget är suveränt med 5 minuters promenad till Ropsten. I annat fall kommer planen förmodligen att stå oanvänd i minst 5 år. Den är så stor att det även finns plats för ev. upplag.

Det skall bli intressant att se om politikerna tar tag i detta förslag seriöst trots att det inte kommer den politiska vägen ! Jag brinner för dialog och ser gärna din KOMMENTAR ?

Ibb Jessen 2016-10-20 16:39

Varför bara två förslag som nämns ovan? Eftersom det finns en befintlig, utmärkt cykelväg redan, så varför inte bedda den och gör en anslutning till den breda N:a Kungsvägen på sträckan förbi gångtunneln till rödlyset mot Näset - ca 100m. Inget räcke behövs då vägen är tillräckligt bred. Då elimineras korsningen mellan de två gångvägarna vid tunneln som är en farlig flaskhals.
Påverkan på N:a Kungsvägen blir minimal!
Som jag sagt tidigare, så är cykelsträckan från bron till Rudboda en av de bästa på ön!

Henrik Åkermark 2016-10-20 15:39

Missade det ovan, men kom att tänka på det när jag passerade Skärsätra skola, halva gatan avstängd och ingen entreprenör synlig.
Faktiskt inte så dumt med att betala 50000 kronor per dag, men då måste det självklart användas båda vägarna.
Alltså, i konsekvensens namn när entreprenören stänger av på torsdag/fredag och förorsakar problem för oss på våra vägar och gator och dessutom inte syns till förrän nästa vecka skall han naturligtvis betala 50000 kronor om dagen tills han kommit igång med arbetet i full skala.
Det behövs alltså ett annat tänkande här från våra politiker och tjänstemän:
- Vem är egentligen den verkliga ägaren till gator och vägar?
-Vem betalar för dem?
-Vem har vi gett förtroendet att administrera våra gator och vägar utan att slösa med våra pengar?
-Vilket ansvar har de, inte minst att vara lyhörda till vad vi som de verkliga ägarna och betalar vill?
-Kräver de som har fått förtroendet att entreprenörerna skapar minimala olägenheter för oss?
Självklart att alla vet och har ett svar på det.
Nja, tror inte det är helt klart hur kedjan i verkligheten ser ut, dvs kund/betalare - administratör - leverantör.
Dvs i grund och botten: vem är till för vem.

Anders Odèen 2016-10-20 14:27

Jag vet inte hur många gånger jag pekat på oredan i stadshuset. Inkompetenta amatörer som sett som främsta uppgift att få vara med och bestämma, få hög lön men glömt att vi skattebetalare har ett tungt ord med i lagen. Begreppet "ju flera kockar, desto sämre soppa" har väl aldrig varit mer tydligt. Hoppas nu att kvartetten inser sina tillkortakommanden och lämnar över till kunskap, erfarenhet och ansvarskänsla. Lidingö förtjänar ett seriöst styre framför nuvarande resursslösande och konsultberoende nickedockor...

Rune Forsbeck 2016-10-20 14:23

Ja, nu återstår inget annat än att så långt som möjligt återställa åtminstone det mesta till ursprungligt skick och att börja om med både planering och praktiskt genomförande. - Och hur kan Miljöpartiets företrädare mena att projektet ska genomföras som planerat? Obegripligt.

Henry Duhs 2016-10-20 13:41

Och vem har avtalat och är ansvarig att stilleståndskostnaden är 50 000 kronor om dagen?

Henrik Åkermark 2016-10-20 12:06

Debaklet kring Norra Kungsvägen och parkeringsplatserna i Näset fortsätter. Det kostar ju oss skattebetalare nu "bara" 50 000 per dag, dvs 1,5 miljoner per månad. Det är bra att man erkänner att det blivit bra, men illa att man rusat på utan att tänka på konsekvenserna och låtit konsulter styra och i princip ta beslutet. Nåja det det är ju bara dina och mina skattepengar som strös ut. Det är ju OK, eller?
Staffan Anderbergs utmärkta debattinlägg pekar mycket tydligt på problemet hur vi har ett ledarlöst stadshus där konsulter härjar och politikerna blir enbart passiva följare. Vi borde kunna bättre än så.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google