Väder Lidingö

Lidingö lördag 20 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Snön: Smälta eller transporteras bort?

onsdag 2 januari 2013 00:01

Breviks centrum, nyårsafton. Ska snön ligga kvar tills den smält eller ska den fraktas bort? Foto: Bengt Jansson

Breviks centrum, nyårsafton. Ska snön ligga kvar tills den smält eller ska den fraktas bort? Foto: Bengt Jansson

Den för årstiden varma väderleken betyder att bortforslingen av snön avstannat. Kvar ligger snödrivor och is som långsamt smälter. Kommer allt ha försvunnit till nästa snöfall eller blir det nysnö över isfläckarna på gångbanorna?

Lidingösidan får brev från bekymrade invånare som undrar vad som (inte) händer när det gäller snöröjningen. Så här skriver en av sidans läsare:

“Är det inte bättre i förebyggande syfte att ploga samt salta och sanda ordentligt, vad kostar det inte i samhällsproduktion att olyckor sker? Om inte snöröjningen kan fungera vart är vi då på väg? Har ett land inte råd med att salta, ja då är vi ett U-land och har återgått till gamla tider.

Om det kostar mer i olyckor, sjukskrivningar och att folk inte kan komma till arbetet, då är det självklart att det inte ska vara halt. Men det finns ju även ett smältmedel som verkar, ner till minus 50. Dock dyrare men kanske ett alternativ istället för vägsalt?”

Lidingösidan inbjuder härmed till diskussion om snöröjning och väghållning på Lidingö. Sköts det hela på ett tillfredsställande sätt, rent generellt? Bör snöröjningen (plogning, sandning och bortforsling) på Lidingö få kosta obegränsat med pengar? Ska beredskapen vara så dimensionerad att man klarar av det största snöfallet på 50 år (alltså det som inträffade den 5 december) så alla vägar och gångbanor är plogade inom några timmar? Hur myckte tycker du att skatten kan få öka bara för att få en perfekt snöröjning (1 öres skattehöjning ger ungefär 1,3 miljoners skatteintäkt för kommunen)?

Välkommen att tycka!

Dela Snön: Smälta eller transporteras bort?

Kommentarer

paul m 2013-01-05 13:29

Kvalitet och intensitet på snöröjning är i allra högsta grad en fråga för Lidingö stad som upphandlar och utformar avtalet med den entreprenör som blivit upphandlad i konkurrens enligt LoU.

Problemet med entreprenören som anlitades 2012 var att man aldrig fick ett kvitto/ärendenummer vid anmälan via formuläret på L-ö stad hemsida. Staden måste tillse att entreprenören kan redovisa att åtgärder utförs enligt anmälan oavsett om det handlar om att entreprenadfordon inte följer hastighetsbegränsningar, skyfflar upp snö på privat tomtmark eller brandposter samt underlåter att skotta bort isvallar på motsatta sidan av lyktstolpar.

Generellt gäller att fastighetsägare på “fel sida” alltid får all plogad snö i form av höga vallar vid sin uppfart. Det finns skickliga plogare som genom en lätt rörelse på sin joystick kan vrida bladet för att minska problemet. Då behöver man inte köra nästa dygn för att ploga bort vallen. Men det minskar väl intäkten för entreprenören?

Robert 2013-01-02 18:52

Vad är en perfekt snöröjning?
Ett fullt pådrag ett dygn kostar ungefär 1 öres skattehöjning på 1,3 miljoner kronor. Personligen håller jag nog ut ett dygn extra med tanke på hur mycket annat vi kan få för den summan. Men det är jag det…

Skärsätrabo 2013-01-02 17:37

Just en sådan scen som Dan beskriver såg jag vid elvatiden idag på Pyrolavägen. En tre-fyra lastbilar befann sig då på båda sidor av vägen men bara en var lastad med snö. För övrigt så hade ju så gott som all snö smält undan eller regnat bort.

Dan 2013-01-02 10:07

Problemet med snöröjningen ska inte belastas Lidingö Stad utan entreprenören. Jag har vid ett flertal tillfällen sett flera snöröjnings fordon åka efter varandra men det är bara ett fordon som har röjt snö.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google