Väder Lidingö

Lidingö fredag 29 mars 2024 v. 13

Senaste kommentaren - Se fler

Så byggdes Lidingöbron

söndag 20 juli 2014 23:03

Trafiken på Gamla Lidingöbron blev allt intensivare så man beslutade att bygga en ny bro. Bilden från "En film om Lidingöbron 1971", utgiven av Stockholm stads gatukontor.

Trafiken på Gamla Lidingöbron blev allt intensivare så man beslutade att bygga en ny bro. Bilden från "En film om Lidingöbron 1971", utgiven av Stockholm stads gatukontor.

När Lidingöbron var klar 1971 hade den byggts med utgångspunkt att inte behöva vara öppningsbar. Därför fick den en seglingsfri höjd på omkring 12 meter. År 2020 ska Gamla Lidingöbron vara ersatt av en ny bro (Nybron?). Ännu är inget beslut taget vad gäller höjden, men två olika uppfattningar finns redovisade i Lidingösidans artikel 17 juli. Den som vill se hur arbetet gick till när Lidingöbron byggdes, mellan 1968 och invigningen 7 oktober 1971, kan via denna länk se en 25 minuter lång film om bygget. Filmen inleds med bilder från olika betydelsefulla broar i Stockholm, för att till slut koncentrera sig på den viktigaste. Här finns även bilder från gamla broar till Lidingö.

Dela Så byggdes Lidingöbron

Kommentarer

Yngve Hedin 2014-07-27 10:54

Ytterligare ett minne, ca 120 år gammalt, från en Lidingö-bro kan kanske vara intressant:

Min farfar; Karl Johan Hedin, var stamanställd på
Svea Livgarde 1890-1893. Han berättade att när övningar i strid i skog skulle ske på Lidingön, fick truppen order att under flottbro-passagen övergå till att marschera i otakt för att inte sätta flottarna i sådan svängning att länkarna mellan dem kunde skadas.

Yngve Hedin 2014-07-24 11:47

Fler minnen om Ropsten- Torsvik brobyggen:

Den nya Lidingöbrons olika lägen mättes upp med AGA:s Geodimeter, som hade en feltolerans på 4 mm på totaldistansen, ca 730 meter.

Den gamla brons bropelarlägen kunde mätas upp på isen. Lilla Värtan frös till ordentligt och, man får väl säga tursamt, det är ju inte alla vintrar som är så kalla. På isens flacka yta var det enkelt att borra hålen för bropelarna på exakt rätta platserna.

Gert Östberg,1905-1969, berättade om hur han såg arbetet på isen.

Yngve Hedin 2014-07-22 10:44

Det var mycket intressant och minnesvärt att få se brobygget “inifrån”.

Men det var ingenting om flytkranen Magnus III, som bogserades från Hamburg och tillbaka för att lyfta Brogrenens stålkonstruktion. Den var för tung för Lodbrok.

Inte heller framkom någonting om att omläggning till högertrafik gjorde av- och påfarter vid Ropsten snäva. Det var för sent att rita om brokonstruktionen när beslut om övergång till högertrafik togs..

paul matell 2014-07-21 13:04

Brofilmen är sevärd. Notera arbetsmiljön, t.ex brister i personlig skyddsutrustning, dålig ergonomi, avsaknad av lejdare och skyddsräcken. Kan det vara en anledning till att det är svårt att få folk till dagens infrastruktursatsningar?
Tack Jan för att du fyller brospannet med intressanta tillbakablickar och minskar gapet mellan dåtid och framtid.

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google