fredag 11 november 2011 00:01
Pendelbåten m/s Mysing anlöper Larsbergs brygga. Så här är utsikten från skepparen Cai Magnussons arbetsplats.
Pilotprojektet med pendelbåtstrafiken mellan Nybroplan, Saltsjöqvarn, Finnboda, Nacka, Lidingö och Frihamnen har nu pågått ett drygt år. I december månad är SL:s utredning klar om det ska bli någon fortsättning efter nyår.
– Vi är beredda att köra i två år till, säger projektledaren Anders Rörby på SjöVägen.
Pendelbåten m/s Mysing anlöper Larsbergs brygga. Så här är utsikten från skepparen Cai Magnussons arbetsplats.
Pilotprojektet med pendelbåtstrafiken mellan Nybroplan, Saltsjöqvarn, Finnboda, Nacka, Lidingö och Frihamnen har nu pågått ett drygt år. I december månad är SL:s utredning klar om det ska bli någon fortsättning efter nyår.
– Vi är beredda att köra i två år till, säger projektledaren Anders Rörby på SjöVägen.
Lidingösidan har tidigare skrivit om pendelbåtstrafiken mellan centrala Stockholm, Nacka och Lidingö. Under sommaren 2011 åkte vissa veckor över 6 000 personer med pendelbåtarna. Med upp till 16 dagliga turer på vardagar och 6 turer under helgerna har alltfler hittat till båtarnas brygga. En bidragande anledning är att SL-kortet gäller ombord. Till och med augusti hade 178 000 resenärer använt pendelbåtarna, många av dem cyklister.
Projektledaren för SjöVägen Anders Rörby gör tummen upp för fortsatt pendelbåtstrafik.
I och med förlängningen av trafiken till Frihamnen från 15 april i år fick bl.a. många lidingöbor det lättare att ta sig Finlandsbåtarna. Nu går pendelbåten längst in i Frihamnen, till Banankompaniet. Härifrån är det bara 50 meter till stombusslinje 1.
– Vårt mål att uppnå en arbetspendling har bibehållits under hela projektet, säger Anders Rörby. Våra siffror visar också att antalet arbetspendlare på morgnarna ökar konstant, vilket är mycket glädjande.
– Trafikunderlaget finns, cyklar, barnvagnar och handikappfordon tas enkelt med, och alltfler bostäder byggs i anslutning till bryggorna. Bara på Lidingö byggs nu 1 000 bostäder i Dalénumområdet. Det mest naturliga för ett område som Stockholm, byggt på öar, är båttrafik, säger Anders Rörby. För hundra år sedan fanns roddarmadammer som skötte delar av sjötrafiken mellan öarna.
SjöVägens Mysing i Nybroviken en inte fullt så mysig dag.
Projektet har fram till sista augusti kostat 9,1 miljoner kronor varav landstinget/SL stått för 54 procent, eller 4,9 miljoner kronor. Resten kommer från SjöVägen-intressenterna, alltså företag och kommuner. Kostnaderna för SL har varit 29 kronor per resenär. Då är inte intäkterna för sålda periodkort inräknade.
SjöVägen har en större andel nöjda kunder än SL-trafiken i stort med tidhållning, minskad trängsel och trevlig personal. Det enda som behöver förbättras är hur resenärerna ska få reda på förseningar i trafiken. Men snart är det också löst, via SjöVägens Facebook-sida.
Så här ser skepparen Cai Magnusson ut när han vänder på sig. Här är det två minuters uppehåll vid Nacka strand.
Nu väntar många med spänning på SL:s utredning. I den vision för framtiden som SjöVägen presenterattalar man om att ha trafik på vardagar mellan 06.00 till 20.30 och helgtrafik som omfattar åtta timmar. Fram till 2013 minskar landstingets finansiering. Från 2014 ingår hela SjöVägen i SL:s reguljära kollektivtrafik, då med nya båtar, direkt anpassade till pendelbåtstrafik.
Trafiken har då utvidgats till Norra Djurgårdsstaden, Fjäderholmarna och Telegrafberget. Nacka/Värmdöbor som skall in till city under ombyggnaden av Slussen tar pendelbåten och turtätheten ökar.
Fram till den 23 december i år gör båtarna 13 turer under vardagar mellan Nybroplan, Nacka, Lidingö och Frihamnen.
Tore Kullgren 2011-11-14 08:37
Thomas Bengtsson (MP) 2011-11-12 19:12
Cai Magnusson 2011-11-12 09:39
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google