Väder Lidingö

Lidingö lördag 17 november 2018 v. 46

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Lydén 16 nov 22:14 om En gång var det (h)jullikt

Det finns visst hopp om Spårväg City + Lidingöbanan

måndag 22 oktober 2018 12:21

LIDINGÖ STAD BJUDS IN. Idag presenterade den nya politiska majoriteten i Stockholms läns landsting sitt program för den kommande mandatperioden. Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet har nu döpt om landstinget till "Region Stockholm".

Majoritetsprogrammet har en pampig inledning: "Den nybildade Region Stockholm ska ha dagens och morgondagens invånare i fokus för att bidra till ett län där det är attraktivt att bo, driva företag, besöka och göra investeringar. Det krävs att Region Stockholm tar ledarskap för att föra länets talan gentemot staten i frågor som rör tillväxt, bostadsbyggande, miljö och klimat och infrastruktur.

Den fråga som ständigt är aktuell för Lidingö är "när byggs Lidingöbanan ihop med Spårväg City?". Och minsann, i det 30-sidiga programmet (se länk nedan) finns faktiskt några rader om detta.

"Fler resenärer ska få tillgång till miljövänliga transportmedel med god kapacitet. Även kollektivtrafikförbindelserna mellan de delregionala kärnorna behöver stärkas. Under 2019 ska vi ta initiativ till att bjuda in Stockholm stad och Lidingö kommun till dialog för att gemensamt kunna planera, finansiera och genomföra en kapacitetsstark trafikförsörjning som återspeglar ambitionerna för bostadsutbyggnaden i norra Djurgårdsstaden, där en förlängning av Spårväg City till Ropsten särskilt ska prövas."

Och den nya Region Stockholm lovar även att "för att bättre använda Stockholmsregionens goda förutsättningar till smart och effektiv kollektivtrafik på vattnet ska nya pendelbåtsförsök genomföras under mandatperioden samtidigt som vi utvecklar och effektiviserar befintliga pendelbåtlinjer."

Om "en Östlig förbindelse eller Tvärförbindelse Södertörn aktualiseras under mandatperioden kommer det ske på regeringens initiativ. Projekten ska i sådant fall finansieras av statliga medel och möjligen av primärkommuner."

Den som vill läsa hela programmet kan klicka på denna pdf-länk.

Dela Det finns visst hopp om Spårväg City + Lidingöbanan

Kommentarer

Bo Widerström 2018-10-26 09:32

Lidingösidan skriver: “Det finns visst hopp om Spårväg City + Lidingöbanan”

De nya styrande i Landstinget skriver följande:
“Under 2019 ska vi ta initiativ till att bjuda in Stockholm stad och Lidingö kommun till dialog för att gemensamt kunna planera, finansiera och genomföra en kapacitetsstark trafikförsörjning som återspeglar ambitionerna för bostadsutbyggnaden i norra Djurgårdsstaden, där en förlängning av Spårväg City till Ropsten särskilt ska prövas."

De nya styrande i Landstinget kräver således att Stockholm och Lidingö gemensamt skall finansiera den resterande utbyggnaden av Spårväg City som troligen kommer att kosta ca 5 miljarder.

Detta krav är häpnadsväckande då det inte finns något skrivet i avtalet mellan Lidimgö stad och Landstinget om att Lidingö skall delta i denna finansiering.

Att dessutom lidingöborna sedan ett antal år tvingas betala trängselskatt för att hämta eller lämna en person vid tunnelbanan i Ropsten är fullständigt skandalöst.

Våra politiker måste nu resolut klargöra att Lidingö stad inte kommer att medverka i någon delfinansiering av byggandet av resterande del av Spårväg City till Ropsten.

Likaså måste våra politiker se till att den orättfärdiga trängselskatten i Ropsten tas bort.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Lidingö stad, Kulturveckan v 46

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google