Väder Lidingö

Lidingö tisdag 20 november 2018 v. 47

Senaste kommentaren - Se fler

Ulla Ungerstedt 19 nov 23:11 om Hjälp till att låta Lidingösidan leva vidare!

Snabbcykelbanans slut?

fredag 7 september 2018 11:58

NY ANVÄNDNING AV STAKETET? Hösten 2016 var en jobbig tid för både tekniska nämnden och tekniska förvaltningen i och med att den numera så omtalade snabbcykelbanan började byggas utmed Norra Kungsvägen, mellan Grönstarondellen och Ägirvägen. Många lidingöbor vädrade sitt missnöje på Lidingösidan och Lidingös anslagstavla. Även utbyggnaden av cykelbanan utmed Källängsvägen resulterade i kraftiga protester. Lidingösidan publicerade många antal artiklar om det hela, se några länkar nedan.

Hela snabbcykelbanestaketet vid Djupadal.Hela snabbcykelbanestaketet vid Djupadal.

Bygget av snabbcykelbanan stoppades efter en månad, medan Källängsvägens cykelbana fortfarande finns kvar, använd av få. De flesta ansåg att resultatet blev en förlust för politikerna på ön, som inte i tid insåg att förvaltningen bara ville genomföra vad som långt tidigare (2012-13) beslutats. I vilket fall blev det en ekonomisk förlust för skattebetalarna med omkring 5 miljoner kronor. Men en del av Norra Kungsvägen fick i alla fall en bättre asfaltbeläggning.

Det staket som staden köpte in för att skilja biltrafiken från cyklisterna samlades ihop igen, efter att fått lufta sig på Norra Kungsvägen under en månad. Nu står cirka 450 staketdelar på stadens upplagsplats på Djupadalsvägen. Tekniska förvaltningen har dock planer på att använda en del av staketet när man byter ut sneda och vinda delar längs med Södra Kungsvägen, mellan Centrum och Mosstorpsvägen.

Några artiklar på Lidingösidan som anknyter till snabbcykelbanan:

29 augusti 2016, tre vägbyggen inleds.
13 oktober, ilskna kommentarer.
17 oktober 2016, paus.
20 oktober 2016, pausen kostar 50 000 kronor per dag.
26 oktober 2016, dags för återställaren.
28 oktober 2016, artikel från tekniska förvaltningen.
31 oktober 2016, både L och C tidigt emot.
5 juli 2017, om cykelbanan på Näset.
27 september 2017, intervju med Ida Drougge.

Dela Snabbcykelbanans slut?

Kommentarer

Daniel Källenfors (M) - Kommunstyrelsens ordförande sedan 1 augusti 2018-09-07 15:22

Snabbcykelbanan var ett misstag och slöseri med skattepengar.

Inom Moderaterna har vi tagit konsekvenserna av detta. Medlemmarna har valt att rösta fram en kraftigt förnyat kandidatlista till kommunfullmäktige med bred erfarenhet och god förankring på Lidingö. Vi har även redan nu inlett arbetet med en ny trafikpolicy som skall svara på Lidingöbornas behov i stället för att prioritera cykeln på bekostnad av andra trafikslag.

Anders Sevebo 2018-09-07 14:25

"medan Källängsvägens cykelbana fortfarande finns kvar, använd av få"

Ja, Martin Söderlund Ek - Få, väldigt få till och med.

Kerstin Norberg 2018-09-07 13:46

I dag såg jag en cyklist på cykelbanan på Källängsvägen. Det var första gången på länge. Det är ju ett känt faktum att mycket få cyklister nyttjar den där autostradan intill den smala bilvägen. Och det är inte heller många som använder det alternativ som Martin Söderlund Ek skriver om. I stället tar de flesta cyklisterna bakvägen från Ekorrvägen, där man kommer fram till Norra Kungsvägen via antingen Pär Lagerkvists väg eller Kyttingevägen. De allra smidigaste alternativen.

Martin Söderlund Ek 2018-09-07 13:03

"medan Källängsvägens cykelbana fortfarande finns kvar, använd av få"

Har ni ens varit där? För det första är det en GÅNG- OCH CYKELVÄG och för det andra är det en hel del som använder den varje dag, både gående och cyklister, barn och vuxna.

Faktum är att den är mindre brant och mer tillgänglig än det trånga alternativet från förskolan upp till torget. Något att fundera på.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google