onsdag 13 december 2017 14:59
Vem har beslutat om fyra parallella cykelbanor på Lilla Bron när vi nu bara har enstaka cyklister på gamla bron under den större delen av året? Kan man istället tänka sig två breda cykelfiler – som vi har på de nya cykelbanorna runt om på Lidingö – och med uppvärmda banor? Det frågar Ulf Weidling (C) i denna artikel.
Hur får man oss att cykla – och hur många cykelbanor behöver en bro?
Vi – de flesta av oss – gillar att cykla, men helst på sommaren förstås. Vi här på Lidingö älskar cykelvägar så mycket att vi till och med bygger dom där folk inte vill ha dom och där ingen cyklar. Snabbcykelbanan längs Norra Kungsvägen byggdes (för att få statsbidrag verkar det) men protesterna övertygade förvaltningen att riva den igen – så, hushåller man med skattebetalarnas pengar, eller?
På Källängsvägen har man tagit bort en fil på vägen och byggt cykelbana från Näsets Torg nerför backen till Norra Kungsvägen. Jag har inte sett någon cykla där – bromsarna tål knappast den långa nerförsbacken och att cykla uppför är krävande även om du har växlar på cykeln. Men man kanske fick statsbidrag?
Jag har åkt mycket Lidingöbana under hösten och passat på att studera cykelbanan på gamla järnbron. Den är 3,5 meter bred och har 1 (en) cykelfil som tillåter mötande trafik och en gångväg. Jag har aldrig sett några cykelköer! Det är intressant att man faktiskt ser fler gående – upp till en 3-4 stycken som mest – än enstaka cyklar. Som mest i rusningstrafik har jag sett en handfull cyklar på hela bron som ju är 800 meter lång. Hur ska man få folk att cykla till och från fastlandet under vinterhalvåret?
På Lilla Bron drämmer man till med hela 4 parallella cykelfiler vilket ökar bredden på bron – och kostnaderna för den – brutalt. Är detta verkligen den bästa lösningen?
Kanske räcker det med 3 cykelfiler där den mellersta tillåter trafik i två riktningar – det går ju bra på gamla bron, så varför inte? Eller kan man tänka sig två breda cykelfiler – som vi har på de nya cykelbanorna runt om på Lidingö – men med uppvärmda banor? Så att man undviker frosthalka på vintern och kanske undviker halkskador för cyklisterna?
Broar är ju mer utsatta för frosthalka på vintern än vägar på fast mark – och där tillåter vi ju oss saltsopning för att underlätta cykling, vilket också kostar pengar.
Vem har beslutat om 4 parallella cykelbanor på Lilla Bron när vi nu bara har enstaka cyklister på gamla bron under den större delen av året? Tänker er fyra filer med cyklister och frosthalka? När anslutande cykelvägar på land är tvåfiliga? Man undrar…
Ulf Weidling
Björn Hellerstedt 2017-12-18 20:49
Hans Olofsson 2017-12-18 11:38
Lars Hedberg 2017-12-18 10:07
Hans Lefvert 2017-12-15 14:17
Henrik Fröjd 2017-12-14 20:04
Martin Söderlund Ek 2017-12-14 10:54
Mikael Olofsson 2017-12-13 16:00
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google