Anders Djerf 5 dec 00:09 om Göran Swedrup får utmärkelsen "Årets ängel"
tisdag 22 maj 2012 00:28
Paprikorna har inget med rapporten att göra utan är enbart med för att illustrera ett av de många val som en konsument ibland måste göra.
33 kommuner i landet har ingen konsumentvägledning. Lidingö är en. Ett femtiotal kommuner har undermålig konsumentvägledning. Här måste det bli en skärpning, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter, som gjort sammanställningen. Igår presenterade också Konsumentverket rapporten ”Läget i landet” om konsumentvägledning i kommunerna.
Tillgängligheten bland många kommuner är så dålig att de hamnar under den skamgräns som satts av Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening, skriver Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande. I Stockholms län finns hela 14 av de utpekade kommunerna: Danderyd, Lidingö, Nynäshamn, Salem, Täby, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Tyresö, Upplands Bro, Ekerö, Sollentuna och Sigtuna. Dessutom är det två stadsdelar i Stockholms stad, Älvsjö och Skarpnäck.
– Även om det finns kompetent och tillgänglig rådgivning på flera håll är det många konsumenter som inte har någonstans att vända sig. Alla måste få tillgång till konsumentvägledning av hög kvalitet. Det är en fråga om rättvisa. Fortfarande sviker många kommuner sina konsumenter, antingen genom att inte ha någon service alls eller bara ha öppet ett fåtal timmar, säger Jan Bertoft.
Kartläggningen visar att det finns många kommuner ger en bra service, som exempelvis Luleå, Skellefteå, Borlänge, Karlstad, Västerås, Enköping, Uppsala, Göteborg, Borås, Karlshamn och Helsingborg. Men ett stort antal kommuner hamnar under skamgränsen. De har inga eller otillräckliga resurser att möta behoven. Det gäller även större kommuner som Skövde, Hässleholm, Lidingö, Sollentuna, Falkenberg, Gotland, Härnösand, Kristinehamn och Ängelholm.
– I dessa kommuner är servicen till konsumenterna oacceptabelt låg eller obefintlig. Invånarna borde ifrågasätta varför kommunpolitikerna sviker konsumenterna på detta sätt. Skriv, ring eller e-posta dem och ifrågasätt varför ingen kvalitativ konsumentrådgivning finns, uppmanar Jan Bertoft.
Fakta om Sveriges Konsumenter
Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 25 medlemsorganisationer. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, samt ger ut Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.
Mårten Dahlberg (S) 2012-05-22 21:56
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta