Väder Lidingö

Lidingö fredag 19 oktober 2018 v. 42

Senaste kommentaren - Se fler

Freja Andersson 19 okt 15:23 om Snart börjar nybyggda rötkammaren fyllas

Lidingöbanan och cyklarna får köra under Lidingöbron

lördag 29 september 2018 07:33

FÖRSLAG. Företaget Urban Nouveau vill att Gamla Lidingöbron bevaras. På bron ska bostäder byggas och en park anläggas. Lidingöbanans blivande dubbelspår och cykelvägen flyttas in under stora Lidingöbron och den planerade Lilla Lidingöbron behöver därmed inte byggas. Gångbanan kommer att gå genom parken på den gamla bron. Lidingö stad kan minska sin "bropenning" med cirka 113 miljoner kronor, säger Sara Göransson, VD för Urban Nouveau.

Upphandling av broentreprenör beslutas på måndag den 1 oktober av kommunstyrelsen så därför vill Urban Nouveau att beslutet skjuts upp och att en omröstning hålls före beslut. Se även Lidingösidan artikel 27 september på denna länk.

Lidingösidan har fått tillgång till de skisser som visades för kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M), kommunalrådet Hans Barje (M) och projektledaren Jan Werner i mitten av september. Skisserna visar hur man först breddar Lidingöbrons bas som idag ligger under vattenytan. Därefter gjuts betongväggar ovanpå breddningen, betongväggar som omsluter befintliga pelare. Därefter byggs cykel- och mopedväg (som under byggtiden delas med gångtrafikanterna) och två spår för Lidingöbanan. När Gamla Lidingöbron har fått sin offentliga park, marina och lägenheter, kommer gångtrafikanterna att åter kunna gå på Gamla Lidingöbron.

"Enligt svensk lag, kan Lidingö stad avbryta pågående upphandling för Lilla Lidingöbron utan ekonomisk påföljd innan vinnaren utropas. Vi har skrivit till Daniel Källenfors och bett honom skjuta upp beslutet", säger Filipe Balestra, Urban Nouveau.

"Idag har vi bett Lidingö stad om ett offentligt möte för att presentera projektet i Lidingö stadshus. När vi kan bevisa att vårt förslag är 113 miljoner kronor billigare och dessutom bättre, är det naturligt att nästa steg blir en folkomröstning", säger Sara Göransson, VD för Urban Nouveau.

Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau. Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau. Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau. Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau. Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau. Illustration: Urban Nouveau.Illustration: Urban Nouveau.

Dela Lidingöbanan och cyklarna får köra under Lidingöbron

Kommentarer

Ola Björklin 2018-09-29 23:20

Ponte Vecchio - förebild? - byggdes på medeltiden över floden Arno i Florens. En annan bro, yngre och mer lik den gamla Lidingöbron - Centralbron i Stockholm - är föremål för reparation i nuläget. I denna renovering behåller man grundläggningen och byter själva bron, som är uttjänt.

Förslaget med 3D fastigheter borde prövas eftersom det ändå inte går att riva den del av Lidingöbron som ligger under vattenytan fullt ut. Förmodligen finns det minst 100-års livsläng kvar i brokonstruktionen. Jämför t.ex. Eiffeltornet som byggdes för en utställning, men som vårdatas och fortfarande används fullt ut.

Det måste finnas tid att pröva förslaget med #D fastigheter på bron. Det tar inte mer än några månader att gör en teknisk- och ekonomisk prövning.

Karl William Sokka 2018-09-29 22:03

Det låter alldeles för förtjusande med att bevara den gamla bron, återanvända den till bostäder och spara pengar.

Men om gång- och mopedtrafiken går över de lägenheterna under bron och Lidingöbanan rullar 50 meter ifrån lägenheterna, så vad kommer byggnationen av dessa lägenheter att kosta? Dessa bostäder måste väl ha en toppen ljudisolering och värmeisolering. Bilden är tjusig, men hur är det med fukten - från viken under bostäderna och parken ovanför dem? Vad kommer bostäderna att kosta sen? Och deras underhållskostnader?

Allt har sin tid - det finns en tid för födelse och en tid för död, en tid att bygga upp och en tid att riva ner. Riv ner den gamla bron, det är en tid för den nya. Det är dags att riva ner de gamla bostäderna och bygga nya. Lidingöbron har inget kulturvärde, det var på sin tid en välbehövlig funktionell bro, men nu har den gjort sitt och det är dags för nytt, en ny bro.

Strunta i tjusiga bilder och använd sunt förnuft!

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google