onsdag 29 maj 2013 16:58
En kartskiss som visar den nuvarande bebyggelsen kring Södra Kungsvägen och 14 nya fyravångshus, enligt förslaget, inlagda i vägdiket där trafiken nu går.
Planprogram för Centrum/Torsvik ligger till grund för livliga diskussioner. Fem framtidsbilder redovisas. Två av dem ska bli mer utvecklade så medborgarna kan erbjudas att i folkomröstning uttrycka sina preferenser. Området är idag tudelat av ”vägdiket” – den barriär i vilken bullriga Södra Kungsvägen är förlagd. En utredning – ”ÖVERDÄCKNING/TUNNEL, TEKNIK & RISK – finns på stadens hemsida.
Här beskrivs i tekniska termer möjligheterna att däcka över motorleden alternativt bygga en bilbergtunnel strax söder om nuvarande sträckning. Överdäckning gör att man kan behålla trafiken och använda ytan ovanför till parkering, park eller bebyggelse beroende på hur kraftig överdäckningen görs. Utredningen har uteslutit överdäckning öster om Torsviks torg med hänsyn till begränsad nytta, kostnader och risker. För samma pengar och med mindre risk får man bilbergtunneln.
Fyra av fem framtidsbilder i samrådshandlingen innehåller i stort sett samma lösning vad gäller dragning av Stockholmsvägen. Jag är fundersam på varför man valt identiska lösningar i alla fyra framtidsbilder för denna dragning. Den är inte så självklar.
Om man betraktar den cirka 450 meter långa nuvarande sträckningen av Södra Kungsvägen, från Torsviks torg bort mot rondellen, har vi en redan urgrävd volym – vägdiket – om drygt 50 000 m3, som kan användas till källare och parkering för ett stort antal bostadsrätts- eller hyreshus, vart och ett med byggnadsyta 24×17 m² med 4 lägenheter i varje plan, vardera om 100 m².
Här kan man ha åtminstone 12 fyravåningshus efter varandra utan att det blir trångt, vart och ett med parkeringsytor och källare i två källarplan. I undre planet finns plats för drygt 400 bilar i allmänhetens parkering intill Centrum och spårvagnar/bussar/spårtaxi. I det övre kan man välja att ha källare och/eller bilparkering allt efter arkitektens prioriteringar.
Mellan husen i övre källaren under markplanet får man ytterligare ytor för garage eller varulager, som kan användas för affärsinnehavare och hyresgäster. Om man väljer parkering här tillkommer således 200 platser. Totalt får vi 600 parkeringsplatser i centrum utan den skönhetsfläck som öppna parkeringsytor utgör. Detta är en typ av ”överdäckning” som inte vållar några säkerhetsproblem utöver vad vanliga garage utgör.
Anders Ulfvarson
Skiss som visar hur nuvarande Södra Kungsvägen ligger i planförslagets framtidsbilder 2 - 5.
En skiss på ett möjligt fyravåningshus med källarplanen i ”diket”. Jag har inte ritat ytterväggar eller fasader men tänker mig balkonger till varje lägenhet. Jag hoppas en god arkitekt kan göra detta attraktivt, skriver artikelförfattaren Anders Ulfvarson.
Här vill Anders Ulfvarson istället ha fyravåningshus om vägtunneln blir av.
Jan Bäcklund 2013-05-31 16:52
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google