torsdag 12 juni 2014 20:59
I Lidingös Översiktsplan som antogs så sent som i vintras betonas fördelarna med att dra spårvägen genom Lidingö Centrum. Fördelar både för resenärerna och för utvecklingen av centrum. Detta har nu övergivits vid utformningen av de nya planerna för Centrum/Torsvik. Märkligt nog finns inte ens ett reservat inritat. Frågan tycks ha försvunnit fullständigt från dagordningen, trots att detta nog är den viktigaste på decennier för öns utveckling. Spårfrågan är nära knuten till den nu högaktuella brofrågan och dessa två projekt måste lösas i ett sammanhang. Det är nu vi har chansen.
Glädjande nog framhåller både Miljöpartiet och Folkpartiet nu vikten av ett reservat för framtida spårlösningar genom centrum. Detta är dock inte alls tillräckligt. Sanningen är att frågan måste lösas nu om detta reservat ska ha någon funktion. Nivåskillnaden mellan Torsvik och den nya spårbron är avgörande för utformningen av den nya spårbron. För att kunna dra spårvägen via centrum måste bron utformas som högbro som passerar över bilbrons till- och avfarter. Om spårvägen ska kunna dras via centrum i en framtid, när den nya bron redan är anpassad efter den nuvarande dragningen, måste brons anslutning till Lidingö byggas om och Lidingöbanan läggas i en tunnel med mycket höga kostnader som följd.
En högbro innebär också en tillgänglig gång- och cykelbana som leder direkt från Torsvik och centrum. Bron kan sedan fortsätta mot Ropsten på hög nivå för att klara sjötrafikens krav på fri segelhöjd. Anslutningen till Ropsten kan sedan göras hög eller låg beroende på hur spårvägen vid Ropsten kommer att utformas.
En lågbro på Lidingösidan skulle för överskådlig framtid omöjliggöra en omläggning av Lidingöbanan via centrum. Pågående planering av spårbron är på väg in i en återvändsgränd där man bygger sig fast i en infrastruktur, anpassad till den nuvarande sträckningen för Lidingöbanan utmed stranden och i skogen. Vi bygger fast oss i en närmare hundra år gammal infrastruktur anpassad för ett helt annat samhälle.
Ett förslag till spårbro med Lidingöbanan via centrum måste tas fram nu för att belysa fördelar och långsiktig hållbarhet.
Göran Tegnér, Folkpartiet, har i debatten framhållit flera alternativa trafiksystem för att klara framtida resbehov i kollektivtrafiken. Av dessa framstår omdragning av Lidingöbanan som det mest naturliga valet för att på bästa sätt utnyttja gjorda investeringar i upprustning av Lidingöbanan och framtida ny spårbro. Detta skulle också väsentligt förbättra samhällsnyttan och hållbara transporter, som vi alla strävar efter.
Hans Lefvert, Robert Hellesen
Hans Lefvert 2017-01-06 09:50
Leif Lindkuist 2017-01-05 04:40
Henry Duhs 2014-06-13 11:48
Lars Hedberg 2014-06-13 08:40
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google