torsdag 6 juni 2013 00:11
Bengt Rehn, mark- och exploateringschef i Lidingö stad, presenterade de fem olika förslagen i Ansgarskyrkan. I bakgrunden fr.v. Bo Lindholm, Gerre Versteegh och Patrik Strömer.
Tisdagskvällens möte i Ansgarskyrkan om Centrum/Torsviksplanerna anordnades av HeJA Lidingö, en sammanslutning av företagarföreningarna på Lidingö: Företagarna på Lidingö, Lidingö Handel, Lidingö Centrum Företagarförening, Lidingö Nyföretagarcentrum, Handelskammaren på Lidingö, Destination Lidingö och fastighetsägare på Lidingö. Ett femtiotal personer hade kommit för lyssna på argument men också för att göra egna inlägg. Stundtals blev det rapp debatt eftersom mötesordföranden inte alltid tillämpade en strikt talarordning. Kanske ett tips för flera offentliga möten…
Lidingö stads mark- och exploateringschef Bengt Rehn beskrev först de fem olika förslagen och betonade att själva platsen för nya hus placering är viktig ur markförsäljningssynpunkt. Närhet till vatten, parker och spårvägsstationer ger helt enkelt mer intäkter. Spårväg betraktas som viktigare än buss.
Arkitekten Ola Andersson från A1 Arkitekter talade sedan om svenskarnas mobilitet (tåg, buss, massbilism) som var trend tidigare. Men för cirka 40 år sedan kom en annan drivkraft, tätheten. Innerstaden började bli alltmer populär. Folkmängden ökade liksom lägenhetspriserna.
– Lidingö är en kommun som idag fortfarande bygger på mobilitet. Här finns inte mycket handel, man åker bil till andra kommuner för att handla. Det finns inte heller så många arbetsplatser på ön och Lidingös andel av befolkningen i länet har minskat sedan 1968, i absoluta tal.
– Lidingös “dagbefolkning” är låg. Cirka 27 procent finns på ön under dagtid medan det i Solna finns över 100 procent eftersom så många har sina arbeten där. Lidingöborna åker alltså från ön för att arbeta och omsättningen i Lidingö Centrum ligger lågt. Om man vill ändra på det är förslag 3 ett bra alternativ, ansåg Ola Andersson.
Redan här kom den första frågan från publiken:
– Vad är syftet med förslagen – att bygga ut för att få ökad handel eller att bygga bostäder för att få fler kunder till affärerna? Handlar allt om att få alla att handla på Lidingö?
På det svarade Roland Rothman, ordförande i Lidingö Centrum Företagarförening:
– Låt oss utveckla handeln på ön. Vi har ett fantastiskt fint Centrum och handel föder handel. När det nya centrumet stod klart 1995 hade handeln på ön nästan börjat dö ut.
En av mötets yngre deltagare, själv företagare med ett tiotal anställda, ställde frågan varför man på Lidingö inte börjar i den andra änden – att först få hit företag som kanske inte driver direkt handel utan mer arbetar med service och tjänster. Då kommer de anställda säkerligen att göra sin inköp på ön och äta på restaurangerna och sedan börjar de kanske fundera på att flytta hit. Nu verkar allt handla om att bygga bostäder.
Roland Rothman:
– Skatteunderlaget måste öka, och det sker genom att folk bor på ön. Jag accepterar inte att Lidingö ska bli en sovstad. Om vi inte gör något kan hela Lidingö se ut som Näset gör idag, år 2050. Idag stannar 25 procent av köpkraften kvar på ön. Om den ökade till 35 procent skulle ön leva upp.
På frågan hur mycket Lidingöbanans dragning genom Centrum påverkar handeln blev svaret 5 – 10 procent, enligt WSP:s beräkningar.
Bo Lindholm, ägare till Fastighets AB Marginalen, gjorde sedan en genomgång av byggnationer på Lidingö från slutet av 1800-talet fram till de nuvarande förslagen. Även han betonade att expansionen drivs på för att Lidingö ska bli en livskraftig kommun. Han tyckte att de fem förslag som nu finns är bra och tyckte att staden gjort ett bra arbete med att ta fram dem.
Han tog också upp några frågor där svaren inte är helt givna, som om det är i Lidingö eller Stockholom vi finner våra kulturupplevelser, om vi enbart ska ha basservice inom vården eller om vi borde ha specialister på ön, var våra skolor på gymnasienivå ska ligga liksom arbetsplatser. Lidingös resecentrum ligger i Ropsten och ännu så länge infartsparkeringen. Infartsparkeringen ska ligga här. Norra Länken kommer att betyda mycket för besöksnäringen på ön. Lättheten att komma hit ökar.
Göran Flodin, som arbetar på att få bygga ett akvarium nära Lidingöbron, såg stora möjligheter för Lidingö att bygga upp sitt varumärke. “Lidingö kräver utveckling”, ansåg han. Stefan Källander, tidigare ordförande för Företagarna Lidingö, var även han inne på linjen “näringsliv föder näringsliv”.
– Gör det attraktivt att starta och driva företag på Lidingö, sa han.
Gerre Versteegh, ordförande för Handelskammaren på Lidingö, talade om samma sak:
– Vi måste arbeta för en utveckling, men det blir nästa generation som kommer att se resultatet. Står vill still nu går vi bakåt. Alltså är det dags att ta nya steg.
– Men varför försvann storföretag som AGA och Margarinfabriken från Lidingö, frågade en person i publiken, var det för att det fanns får få butiker i Lidingö Centrum.
Och så kom diskussionen in på det ointresse som finns hos lidingöborna för Centrum/Torsviksfrågan. Hittills har ungefär 400 synpunkter lämnats in till Lidingö stad vad gäller förslagen, vilket är omkring en procent av öns invånare. Men det är ju 14 dagar kvar. En del tror att de ska rösta mellan de fem olika förslagen, men de flesta verkar inte bry sig. Bengt Rehn sa att det är väldigt få kommuner som gått ut med så bred information som Lidingö gjort i detta fall.
Mot slutet blev det åter ett meningsutbyte om detta med att företagen borde komma och etablera sig på ön så att de anställda vartefter väljer att flytta till hit.
Efter 2,5 timmars samtal och debatt gick alla ut i den småkyliga försommarkvällen.
Arkitekt Ola Andersson, A1 Arkitekter.
Roland Rothman.
Bo Lindholm.
ANDERS ULFVARSON 2013-06-07 00:02
Jan Sjöberg, Lidingösidan 2013-06-06 10:41
Nicole Ekstam 2013-06-06 01:14
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google