fredag 15 mars 2013 00:34
Lidingösidan fortsätter här beskrivningen av de olika framtidsbilderna för Centrum/Torsvik. De fem bilderna ska inte ses som färdiga förslag. Under det kommande samrådet kan kanske fler bilder smälta samman till nya, annorlunda lösningar. Läs mer på Lidingö stads hemsida.
Lidingöbanan. I två av planerna dras Lidingöbanan genom Centrum/Torsvik. Först går tåget i tunnel under Torsvik för att komma upp ungefär vid nuvarande Statoilmacken på Stockholmsvägen. Därefter går det i mitten av vägen ner mot Stadshuset och svänger höger till hållplatsen på Sturevägen som säkert kommer att heta “Stadshusparken”. Sedan fortsätter banan mot Baggeby.
Stockholmsvägen. I framtidsbilderna 2 – 5 breddas Stockholmsvägen en aning norrut, mellan fem och tio meter, till sammanlagt 30 meter. Inga hus rivs på norra sidan medan husen med GrillIn, Swedbank, Thernlunds m.fl. på södra sidan rivs för att ge plats åt nya bostadshus.
Vägtunneln. I framtidsbilderna 2 – 5 dras trafiken på Södra Kungsvägen genom en tunnel under bl.a Siggebogården. Tunneln mynnar vid OK-macken. När Norra Länken öppnar tar Trafikverket över vägen från Stockholm fram till rondellen vid OK. Nu är vägen kommunal. Trafikverket är därför med i diskussionen om hur tunneln ska dras.
Överdäckningarna i Torsvik. I alternativ 1 däckas en mindre bit av diket över, mellan Herserudsvägen och Björnvägen. Där skapas ett torg. I alternativen 2 och 3 börjar överdäckningen ännu närmare brofästet, där tunneln är tänkt att börja. Därefter överdäckas allt fram till Sturevägen. Siggeboparken anläggs. I alternativen 4 och 5 ändras entrén till Lidingö så det syns redan från bron. Trafiken kör direkt in i vägtunneln när den kommer till Lidingö. Tunnelmynningen omges av mycket grönt. De som ska till Norra Kungsvägen kör i en tunnelsväng till höger med ungefär samma radie som dagens sväng. Ovanpå överdäckningen anläggs den nya Broparken.
Stadshusparken. Den nuvarande stadsparken flyttas till en plats utanför stadshuset där bl.a. Erik Grates staty Samothrake idag står. Parken får det nya namnet Stadshusparken. Flytten görs i alla fem alternativen.
Nya hus vid Centrum. På marken där stadsparken funnits och där stadshusparkeringen ligger plus kvarteret där bl.a. polisstationen och vårdcentraler finns, byggs tre kvartersstora hus. Detta gäller i alla fem alternativen. I bottenvåningen finns butiker. Ovanpå finns bostäder. Under byggs parkeringshus som besökarna vågar åka ner i. Lidingö centrums affärsyta vidgas därmed för att om möjligt kunna möta konkurrensen från Norra Djurgårdsstadens utbud.
Stadshuset. Stadshuset finns kvar i alla alternativ även om rivningstankarna nämns. På baksidan, mot Lejonvägen, har en tredje byggnad ritats in. Utmed Lejonvägen, ner till Vasavägen, kommer hus att byggas på hela den sida där Lidingö Tidnings hus ligger. Lejonvägen breddas till 35 meter och får dubbla körfält. Träd planteras även på vägens mittremsa.
Islingekajen. Ovanför Islingekajen/Torsvikskajen byggs 4 – 8-våningshus som får utsikt över det område där bl.a. akvariet placeras. Detta gäller i alla alternativ. Norra Kungsvägen trädplanteras. Trappor leder ner till strandpromenaden.
Herseruds strandpark. I alternativ 5, med Lidingöbanan genom centrum, blir området vid vattnet och nära brofästet möjligt att använda till park och strandliv. Några s.k. profilbyggnader byggs nära vattnet, en hamnpir anläggs och en ny park skapas.
Parkeringar i Centrum. I första hand ska alla som bor i området ha parkeringsplatser under sina egna hus. Men det kommer att finnas korttidsparkering i gatuplan i anslutning bostäderna. Under de tre nya “centrumkvarteren” byggs alltså parkeringar.
Anders Odéen 2013-03-20 17:55
Henrik Mahlberg 2013-03-16 18:21
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google