måndag 12 juni 2017 00:01
Samrådsförslaget har sådana brister och visar en sådan bristande förståelse för nuvarande och framtida boende att det bör återkallas. Förslaget till detaljplan bör omarbetas och därefter skickas ut på ett nytt och denna gång politiskt förankrat samråd. Det skriver lidingöbon Johan Appelberg.
Miljö- och stadsbyggnadsnämnden beslutade 2017-05-04 att skicka ut förslaget till detaljplan för Nya Centrum på samråd. Till beslutet lämnade den politiska majoriteten (Moderaterna, Lidingöpartiet och Kristdemokraterna) ett särskilt yttrande. Yttrandet avviker på flera punkter från samrådsförslaget. Detta har redan påtalats här på Lidingösidan. Den 10 juni redovisade Lidingöpartiet på Lidingösidan sin syn. Också LP:s syn avviker från samrådsförslaget. Tidigare har även M och KD kommenterat samrådsförslaget.
I en politiskt styrd organisation, som en kommun, ska tjänstemännen löpande stämma av med den politiska ledningen när ett förslag utarbetas. Tjänstemännen ska se till att politikernas synpunkter inarbetas i förslaget. Så har inte skett. Majoritetens yttrande har inte bifogats det utskickade samrådsförslaget. Inte heller hänvisas till yttrandet i planbeskrivningen. Gäller det utskickade samrådet? Eller majoritetens yttrande? Eller LP:s yttrande?
Plan- och bygglagen föreskriver hur en detaljplan ska utarbetas och vad den ska innehålla. I planbeskrivningen ska redovisas konsekvenserna för fastighetsägarna och andra berörda av föreslagna fastighetsrättsliga åtgärder. Så har inte skett. Ett exempel: Enligt samrådsförslaget ska innergården mellan Odenvägen, Stockholmsvägen och centrumparkeringen bebyggas med 17 radhus. Detta påverkar i hög grad de boende runt gården. Trots att lagen kräver en konsekvensredovisning finns ingen sådan i samrådshandlingarna.
Parkeringsplatserna i samrådsförslaget är underdimensionerade, vilket redan kommenterats på Lidingösidan. I planbeskrivningen sägs bl.a. att för att kunna genomföra denna detaljplan krävs att en parkeringsanläggning i en kommande detaljplan beslutas. Detta är anmärkningsvärt. En detaljplan kan inte göras beroende av att en framtida detaljplan ska innehålla vissa element. Är två planer beroende av varandra måste de behandlas samtidigt.
Till detta kommer att den politiska majoriteten i sitt yttrande understryker att exploatören måste se till att behovet av p-platser tillgodoses redan i denna etapp. Vad gäller?
Det kommersiella intresset har haft ett avgörande inflytande över utformningen av samrådsförslaget. I Miljö- och stadsbyggnadsnämndens protokoll 2017-05-04 sägs att förslaget har utarbetats i nära samarbete med Vencom som är den befintliga centrumägaren. När jag frågade Miljö- och stadsbyggnadskontoret om ägarförhållandena svarades bl.a. att ”Vencom är den aktör som tar fram förslag på ny bebyggelse för Lidingö C i denna detaljplaneetapp”. Tydligare kan det inte sägas: Det är det kommersiella intresset som ska styra utvecklingen av centrala Lidingö. Människorna som bor här är av underordnad betydelse. Vill vi ha det så?
Vencom är fastighetsägare till innergården i kvarteret Oden. Genom servitut är bestämt att gården ska utgöra ett gemensamt område för de boende runt gården. På denna innergård vill Staden låta Vencom bygga 17 radhus, som ska ha varsin egen täppa. Man kan anta att dessa radhus kommer att vara mycket attraktiva. Radhus med egen täppa mitt i Lidingö centrum, lugnt och stilla, nära till allt! Man kan också anta att Vencom kommer att kunna sälja dessa radhus med en mycket god förtjänst. Att miljön för de som redan bor där spolieras spelar ingen roll.
Staden ser hellre att Vencom får göra en rejäl vinst än man värnar miljön för de redan boende.
Handelsytorna i centrum kommer att mångdubblas om detaljplanen beslutas och planprogrammet fullföljs. Samrådsförslaget innebär att det kommer att byggas handelslokaler i två plan på den nuvarande centrumparkeringen. Utmed Odenvägen ska handelslokaler byggas. I fortsatta etapper kommer handelslokaler byggas på p-platsen mellan polishuset och stadshuset samt utmed Stockholmsvägen och senare i Torsvik.
Understödd av Vencom vill Staden förvandla Lidingö Centrum till ett köptempel.
När handeln koncentreras till Centrum kommer handeln i Lidingös ”regionala centrum” som Baggeby och Rudboda att slås ut. Servicen där kommer att försvinna. Hur ska det gå för den som inte har bil och kan köra till Centrum?
Staden har ett ansvar för att hela Lidingö ska leva. Handeln kan inte koncentreras till Centrum. Utbyggnaden av handelsytor i centrumområdet måste därför begränsas betydligt.
Samrådet pågår till och med den 22 juni. Därefter ska Staden överväga inkomna synpunkter och planprocessen fortsätter. Man skulle kunna hävda att det räcker att Staden rättar felen och bristerna i den fortsatta planprocessen. Men detta är en felsyn. Det liggande samrådsförslaget är i stora delar meningslöst eftersom den politiska majoriteten har en annan uppfattning än den som redovisas i förslaget. Staden har också vägrat att följa plan- och bygglagen i fråga om en redovisning av konsekvenser. Invånarna har därför inte givits möjlighet att lämna sina synpunkter på ett korrekt underlag.
Samrådsförslaget har sådana brister och visar en sådan bristande förståelse för nuvarande och framtida boende att det bör återkallas. Förslaget till detaljplan bör omarbetas och därefter skickas ut på ett nytt och denna gång politiskt förankrat samråd.
Johan Appelberg
Jan Weissenrieder 2017-06-20 11:32
Carola Hellström 2017-06-12 21:59
Anders Odéen 2017-06-12 14:39
Staffan Anderberg 2017-06-12 11:15
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google