söndag 30 juni 2013 22:07
I sitt yttrande över bebyggelseplanerna i Centrum/Torsvik (C/T) säger Lidingö Centrums företagarförening (LCF) att en ständig utveckling av C/T krävs för att detta och Lidingö ska överleva. Och med utveckling menar man fler butiker, fler kvm för handel och ökat varuutbud. Man är helt inriktad på kvantitet. Jag kan inte finna att man överhuvudtaget nämner ordet kvalitet.
Men en framgångsrik butiksrörelse består av flera byggstenar. Förutom bra varor till rätt pris krävs engagerad och kunnig personal, trivsamma lokaler med tydlig exponering av varorna och inte minst en inbjudande stämning i butiken som attraherar kunderna. Det är det här som kallas kvalitet och som LCF tydligen anser mindre viktigt. Det är kanske här det brister när vakanser uppstår?
Låt oss titta på ett aktuellt exempel – sammanslagningen mellan Coop och Skeppet. Man river väggen mellan två medelstora matbutiker och skapar en stor butik med en kompakt och svåröverskådlig exponering av stora varu-volymer. Vem fick en ”aha-upplevelse” när hen första gången gjorde entré i denna lokal? Vad har kunderna vunnit på denna sammanslagning? På vilket sätt har Coop/Skeppet ökat attraktionskraften i Lidingö C? (Det finns ändå exempel på uppgraderade butiker där ansatsen är en annan, t.ex. ICA-Liljeholmen, SABIS Fältöversten). Nej, i Lidingö C har just kvantitetstänkandet fått styra. Och den vid öppnandet upp-peppade personalen börjar alltmer återfalla i den gamla Konsumlunken.
Det är kanske mindre specialbutiker av typ Firren och Papilles och ett större fokus på kvalitet än kvantitet som är framtiden? LCF behöver nog några nytänkare. Lidingö innehåller alldeles för mycket inneboende kraft för att somna in eller till och med avlida i avsaknaden av en Täby C–inspirerad utbyggnad av Centrum.
Per Svensson
Patrik A Edgren 2015-05-03 23:06
Magdalena Bonde 2015-05-03 19:59
Richard 2013-08-17 15:06
Pelikanen 2013-08-13 19:36
Handlare 2013-08-13 00:30
Bosse 2013-08-11 19:02
Heinrich 2013-08-10 19:28
Jonas 2013-07-01 23:46
maggan 2013-07-01 08:02
7878 2013-06-30 22:40
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google