måndag 2 december 2013 00:01
I det förslag som Lidingöpartiet lägger fram i kommunstyrelsen idag måndag framgår att partiet vill ha 13 nya bostadsfastigheter inom Centrum/Torsviksområdet, inte fler. Partiet vill inte ha någon ny bebyggelse på Torsviksberget, längs Torsvikssvängen eller på fastigheten Torselden 8. I Lidingö centrum får handeln möjlighet att expandera genom att stadshusparkeringen bebyggs med butiker i bottenplanet och med bostäder ovanpå. Dessutom vill man ha en kort överdäckning av ”Torsviksdiket” mellan viadukterna, med torgyta ovanpå. Det framgår av ett pressmeddelande från partiet.
Pressmeddelande från Lidingöpartiet.
I korthet innebär Lidingöpartiets förslag för Centrum/Torsvik följande:
• Stadshusparkeringen får bebyggas med bostäder och butiker i bottenplanet
• Stadshuset skall bevaras
• Stockholmsvägen blir kvar i nuvarande läge, men utan förtätning längs vägen
• Bullerdämpande åtgärder genomförs längs Södra Kungsvägen
• En kort överdäckning av ”Torsviksdiket” mellan viadukterna genomförs med torgyta ovanpå
• Gång- och cykelnätet förbättras
• Bostadsbyggnation tillåts längs Lejonvägen norr om OK-macken
• Bostadsbyggnation tillåts i Siggebovägens förlängning ned mot Södra Kungsvägen
• Bostadsbyggnation tillåts längs Odenvägen
• Fastigheten i hörnet Stockholmsvägen/Björnvägen får omvandlas till bostäder
• Fastigheterna vid Statoilmacken och Lidingö Arena får omvandlas till bostäder
• På Torsviksstranden får en lägre byggnad, max 2 våningar, för restaurang eller liknande uppföras tillsammans med gästhamn. Allmänhetens tillträde till vattenlinjen skall säkras.
Lidingöpartiet accepterar ingen ny bebyggelse på Torsviksberget eller längs Torsvikssvängen i övrigt. Alltså inga nya punkthus på Torsvikssvängen och ingen byggnation på fastigheten Torselden 8. Vidare skall Flaggberget helt skonas från bebyggelse, liksom Norra Kungsvägen och Ordensbacken. Inga nya byggnader sydväst eller sydöst om stadshuset, ingen exploatering av området kring Stureplatåparken, Sturevägen eller bakom Vasaborgen. Centrumparkeringen utanför Coop bebyggs inte utan ska även i framtiden kunna erbjuda en trygg, säker och ljus parkering ovan jord för de av Lidingö centrums kunder som inte vill parkera under jord. Planeringen ska inte omfatta tunnelbana till Lidingö, eftersom en sådan skulle kräva en massexploatering av ön som absolut inte är önskvärd.
Lidingöpartiet vill utveckla strandområdet längs Torsviksstranden med t.ex. gästhamn och restaurangmiljö enligt samma framgångsrika koncept som småbåtshamnen och restaurangen vid Gåshaga brygga. Allmänhetens tillträde till strandlinjen måste säkras, vilket betyder att inga byggnader får inkräkta på rörelsefriheten längs vattnet. Vi menar att området blir än mer attraktivt med denna typ av bebyggelse än som området ser ut idag. Byggnationen ska göras småskalig och låg så att de boende på Torsviksberget och Västerkroken inte får försämrad boendemiljö. Torsviksstranden ska inte bebyggas förrän den nya spårvägsbron står klar. På så sätt kan området tillfälligt utnyttjas som etableringsplats för brobygget utan att grönområden behöver tas i anspråk.
Slutligen vänder sig Lidingöpartiet mot de olyckliga myter som saluförs av majoriteten, Miljöpartiet och Socialdemokraterna och som hävdar att Lidingö inte tar sitt ansvar för Stockholmsregionens bostadsbyggande, detta är nämligen helt fel. Att dessa myter är helt osakliga bevisas av att Lidingö (källa: Statistiska Centralbyrån) redan är Sveriges femte mest tätbefolkade kommun och den fjärde mest tätbefolkade kommunen i Stockholms län, efter Stockholm, Sundbyberg och Solna, alla tre utpräglade stadskommuner i motsats till skärgårdskommunen Lidingö. Lidingö har med råge tagit sitt ansvar för regionens bostadsbyggande.
Lisa Ö 2013-12-03 05:53
BW 2013-12-02 20:43
Elisabeth Akerman 2013-12-02 12:02
Gunilla Nilsson 2013-12-02 08:04
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google