måndag 2 december 2013 17:03
"Programområdet ska avgränsas enligt bifogad illustration, heldragna linjer."
Miljöpartiets förslag till inriktningsbeslut för Centrum/Torsvik innefattar att det fortsatta planarbetet ska skapa en varierad ny bebyggelse, anpassad efter platsens förutsättningar. Centralpalatset och Vasaborgen är referenser för rimliga byggnadsvolymer. Ny bebyggelse ska även anpassas till intilliggande byggnader av stort kulturhistoriskt värde. Programområdet ska avgränsas enligt bifogad illustration, heldragna linjer.
Miljöpartiet vill att planprogrammet ska avse:
1. Centrum, mellan Lejonvägen, Bussgatan och Odenvägen, dock ej stadshusparken, samt parkeringen norr om kvarteret Tor vid Vasaplatsen – utvecklas med parkering i garage under mark, främst handel i 1-2 våningsplan och bostäder ovan.
2. Fastigheter sydost om Lejonvägen, mellan Bussgatan och Vasavägen samt nordost om Lejonvägen, mellan Fylgiavägen, Holmiavägen och Stockholmsvägen – utvecklas för attraktiva gaturum omkring Lejonvägen samt en god övergång mellan bebyggelse av olika typologi.
3. Fastigheter mellan Vasaborgen, Stockholmsvägen, Drottvägen och Kyrkvägen – utvecklas för att skapa en god helhet, med hänsyn till intilliggande bebyggelse.
4. Fastigheter mellan Västerkroken och Norra Kungsvägen samt strandområdet längs Islinge Hamnväg. Stranden ska utvecklas för utåtriktade verksamheter och rekreation. Parkering ska ordnas i garage under mark. En bättre gångväg mellan Torsvikssvängen och stranden ska skapas.
Planprogrammet ska varken omfatta Torsviksberget eller Torsviksplatån, en bropark, Flaggberget eller överdäckning, Björnskogen vid Ordensbacken, Siggebovägen eller bergtunnel, Torsplan, stadshuset eller Stockholmsvägen där emellan, Sturevägen eller kvarteret Tor.
Ett väg- och spårreservat ska inrättas inom området mellan de punktprickade linjerna i illustrationen, enligt motion lämnad till kommunfullmäktiges sammanträde 2013-11-25. Lidingö stad ska upprätthålla en egen rådighet och planmässigt goda förutsättningar för spårtrafik i området mellan brofästet och Bodal förbi Lidingö centrum. Annan planering måste utgå från denna målsättning.
En framtida stadsdelsutveckling får invänta klarlagda förutsättningar för spårtrafik. Staden ska omgående inleda förhandlingar med SL om en sådan ny sträckning och dubbelspår över den nya spårbro som ska byggas till år 2020. Södra Kungsvägens framtida utformning som aveny omkring spårvagnen ska utredas för sträckan mellan Lidingö Centrum och Skärsätra.
Helena du Rées 2013-12-05 08:52
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2013-12-04 00:25
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google