tisdag 12 mars 2013 00:31
Sju politiker på Lidingö som vill höra lidingöbornas uppfattning om de olika framtidsbilder som presenterats för Centrum/Torsviksområdet. Fr.v. Malin Olsson (S), Thomas Bengtsson (MP), Minna Klintz (FP), Paul Lindquist (M), Jessica Nyberg (KD), Kent Ivarsson (C) och Lillebil Stuart (L).
Den 15 april börjar ett två månader långt s.k. samråd om planerna för det framtida Centrum/Torsviks-området. De fem framtidsbilder som presenterades igår visar hur Lidingö centrum skulle kunna se ut om tjugo år. Lidingös befolkning beräknas då totalt ha ökat med mellan 8 000 och 11 000 invånare. Drygt 2 000 av dem har då redan flyttat in i Dalénumområdet, som står färdigt inom tio år. Entrén till Lidingö inklusive överdäckning, Lidingöbanans eventuella dragning genom centrum och biltrafiken i en tunnel under Torsvik är några intressanta frågor att ta ställning till. I juni 2014 blir det folkomröstning om de två framtidsplaner som lidingöborna prioriterat under samrådet.
Under 2012 hade lidingöborna möjlighet att komma med synpunkter på Lidingös framtida utformning i samband med att Översiktsplanen diskuterades. Många ville ha ett tydligare centrum med bredare utbud av affärer och service, och bättre kommunikationer. Samtidigt ville många att småstadskaraktären skulle bevaras. Utifrån de förslagen har miljö- och stadsbyggnadskontoret, och den politiska majoriteten, tagit fram de olika framtidsbilderna. Lidingösidan beskrev förslagen i en artikel den 28 januari och de nu presenterade framtidsbilderna är rätt identiska med de tidigare.
Den 8 april kommer kommunstyrelsen besluta att samråd ska hållas mellan 15 april och 16 juni. En kortversion av planprogrammet (= framtidsbilderna) skickas ut till alla hushåll runt den 15 april. Fyra öppna dialogmöten ska hållas i stadshuset under samrådstiden. Samtidigt visas en utställning i stadshuset. Möjligheten att lämna synpunkter på stadens hemsida öppnar den 15 april. De politiska partierna kommer att informera om sina uppfattningar under hela samrådstiden.
Efter den 16 juni sammanställs lidingöbornas åsikter. I september 2013 räknar förvaltningen med att skrivit ihop ett samrådsyttrande och under hösten 2013 arbetar man med att ta fram två förslag till folkomröstningen. I december 2013 tas ett preliminärt beslut om folkomröstning och i juni 2014 hålls den. Under andra delen av 2014 och början av 2015 kan planprogrammet godkännas och därefter börjar arbetet med detaljplanerna.
Redan nu kan man ladda ner det 100-sidiga utkastet till planprogrammet från stadens hemsida via denna länk.
Lidingösidan redogör här i korthet för de fem olika framtidsbilderna:
Framtidsbild 1. Här sker minst förändring jämfört med idag. Centrum kommer att utvecklas och cirka 1 300 lägenheter för cirka 2 100 personer byggs. En kort möverdäckning av Södra Kungsvägen vid Torsviks torg görs och delar utmed torget och Stockholmsvägen bebyggs.
Framtidsbild 2. Cirka 2 000 lägenheter byggs för cirka 3 200 personer. En biltunnel byggs (med start i “bildiket”) mellan Torsviks torg och rondellen vid OK-macken på Södra Kungsvägen. Stockholmsvägen får en delvis ny sträckning (vägen flyttas cirka tio meter norrut) och alla husen på “Ternlundssidan” rivs och ersätts med nya, på mellan fyra och sju våningar.
Framtidsbild 3. Som alternativ 2 plus att Lidingöbanan dras genom en tunnel från brofästet till Stockholmsvägen. En underjordisk hållplats vid Torsviks torg och en i gatuplan utanför stadshuset. Lidingöbanan går i mitten på Stockholmsvägen mellan Torsvikssvängen och Stadshuset/Sturevägen och fortsätter sedan till Baggeby.
Framtidsbild 4. Cirka 2 800 lägenheter byggs för cirka 4 500 boende. Entrén till Lidingö däckas över redan från brofästet. Trafiken kommer fram vid OK-rondellen på Södra Kungsvägen. På överdäckningen läggs en ny park, Broparken plus ett antal s.k. profilbyggnader. Stockholmsvägen ändras (se alternativ 2).
Framtidsbild 5. Som alternativ 4 med tillägget att Lidingöbanan går genom tunneln enligt alternativ 3. Den fria yta som uppkommer när Lidingöbanan inte går utefter vattnet (Lilla Värtan) kan istället bli rekreationsområde.
Läs mer på länken ovanför om de olika alternativen.
Lidingösidan återkommer med de politiska partiernas kommentarer och mer information om planprogrammet.
Översiktsbild som visar de två byggetapperna, överdäckningar och tunnlar. Illustration: Lidingö stad.
Så här kan det se ut en solig dag vid Torsvik enligt alternativ 1. Ett av de höga Kopparhusen syns till vänster. Illustration: Lidingö stad.
Så här kan det se ut en solig dag när Lidingöbanan stannar vid Sturevägen. Stadshuset till vänster, Stockholmsvägen skymtar till höger. Alternativ 3 och 5. Illustration: Lidingö stad.
Så här kan det se ut en solig dag i den nya Broparken som byggs på överdäckningen av Södra Kungsvägen. Alternativ 4 och 5. Illustration: Lidingö stad.
Så här kan det se ut en solig dag nere på det område där Lidingöbanan tidigare gick, enligt alternativ 5. I bakgrunden Lidingöbron och den hamnpir som är byggd. De röda husen i bakgrunden ligger på Torsvikssvängen. Illustration: Lidingö stad.
Ola Nilsson 2013-03-15 12:46
Robert 2013-03-14 13:41
Anders Odéen 2013-03-14 09:36
Paul Lindquist 2013-03-14 01:58
peter neal 2013-03-13 16:57
Lisbeth Ringblom 2013-03-13 12:03
Robert 2013-03-13 11:59
Tore Kullgren 2013-03-13 11:35
Roggan 2013-03-13 11:07
Tore Kullgren 2013-03-13 01:40
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google