måndag 23 juni 2014 20:03
På senaste sammanträdet i kommunfullmäktige beslutades om planprogrammet för Centrum/Torsvik med tillhörande hållbarhetsdokument. Majoriten sade sig vara positiva till Lidingöbanan genom centrum och vill möjliggöra för en framtida dragning. Vad som hindrar att projektet genomförs är att finansiering inte finns på plats. SL/Landstinget ansvarar för kollektivtrafiken på Lidingö, men har hittills inte medverkat till finansiering. Lidingö stad har inte tagit nödvändiga initiativ för att få igång en dialog med Landstinget.
Planering av en ny spårbro för Lidingöbanan och en ny gång- och cykelbana tll Ropsten pågår för fullt. Den viktigaste frågan för Lidingö är om bron ska bli hög eller låg på Lidingösidan. Med en låg bro lika den befintliga, ansluts spårbron till befintlig bana utmed stranden och skogen fram till Baggeby. Gång- och cykeltrafiken till Centrum/Torsvik har fortsatt en brant backe framför sig.
Med en hög bro leds Lidingöbanan och gång- och cykeltrafiken fram till Torsvik utan lutningar och ett spårvagnstorg kan byggas på den planerade överdäckningen vid Torsvik. Denna lösning är kostnadseffektiv och ger bästa funktion för spår- och biltrafiken och huvudstråket för gång- och cykeltrafiken.
Göran Tegnér har i debatten framhållit andra trafiklösningar. Nya trafiksystem, spårtaxiskyttel eller busskyttel mellan Baggeby/Bodal och centrum är inte en bra kollektivtrafiklösning. Byte krävs för flertalet passagerare vilket förlänger den upplevda restiden. Det är nu tid att inse att Lidingö kommer att få ett nytt modernt trafiksystem, Lidingöbanan, med hög kapacitet, hög turtäthet och korta restider. Gör detta tillgängligt för så många Lidingöbor som möjligt och gör det till en grundbult i utvecklingen av Centrum/Torsvik och vår väg mot ett hållbarare samhälle.
Lidingö stad har tagit fram ett särskilt program för hållbarhet, som ska styra utvecklingen av Centrum/Torsvik. För hållbara kommunikationer är Lidingöbanan genom centrum en förutsättning. Det är förvånande att planprogrammet inte tar upp de farhågor om framtida trängsel i kollektivtrafiken i centrum, som Göran Tegnér framhållit. Det är just en sådan trängsel- och kösituation som gör kollektivtrafiken oattraktiv, som man måste undvika för att fler ska använda kollektivtrafiken i framtiden.
Spårvägen genom centrum finns inte med i de nya planerna, utan nämns endast i en mening under trafik om reservat för framtida spårtrafik. Ett genomarbetat förslag för sträckning och genomförbarhet med motsvarande reservat finns inte inritat och därför kan kommande detaljplaner inte anpassas till en framtida spårväg genom centrum. Det är stor risk att möjligheterna att senare dra spårvägen genom centrum snart är bortspelade för gott.
Centrumplaneringen saknar koppling till den pågående planeringen av ny spårbro, en fråga som är avgörande för både spårtrafiken och gång- och cykeltrafiken. Om Lidingö stad menar allvar när det gäller möjlighet för framtida Lidingöbana och hållbara kommunikationer, så krävs ett större engagemang i dessa frågor. Planprogrammet med formuleringen att spårtrafik genom centrum inte ska omöjliggöras och hållbarhetsdokumentet med hållbara kommunikationer riskerar att bli tomma ord eller en papperstiger. Den nya bron kan visa sig vara otidsenlig redan när den invigs.
Hans Lefvert, Robert Hellesen
Lars Hedberg 2014-07-02 17:22
Hans Lefvert 2014-06-30 12:53
Lars Hedberg 2014-06-29 17:09
Hans Lefvert 2014-06-26 11:16
Lars Hedberg 2014-06-26 10:25
Göran Tegnér 2014-06-26 00:09
Henry Duhs 2014-06-26 00:01
Mikael Olofsson 2014-06-25 23:11
Lars Hedberg 2014-06-25 13:11
Anders Stensmo 2014-06-24 17:02
Hans Lefvert 2014-06-24 16:15
Anders Odéen 2014-06-24 10:35
Lars Hedberg 2014-06-24 09:54
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google