Väder Lidingö

Lidingö måndag 19 maj 2025 v. 21

Senaste kommentaren - Se fler

Paul Lindquist (M): Nya centrum ska inte kosta något för skattebetalarna

torsdag 14 mars 2013 01:01

- Hela Centrum/Torsvik-projektet ska inte kosta Lidingös skattebetalare någonting utan gå plus/minus noll, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindquist, M. Och vill lidingöborna att Lidingöbanan ska gå genom Centrum så innebär det medfinansiering från SL.

– Eftersom några av kalkylerna kan förändras kraftigt beroende på eventuell medfinansiering från exempelvis SL eller staten, kan de ekonomiska jämförelserna påverkas kraftigt. Innan denna medfinansiering har förhandlats fram blir de olika kalkylerna därför förvirrande och svåra att förhålla sig till, säger oppositionsrådet centerpartisten Kent Ivarsson.

Debatten har knappt startat om de nya planerna men frågan om Lidingöbanans dragning kommer säkert bli en stor diskussionsfråga under de två kommande månadernas samråd.

Vad händer om lidingöborna i samrådet säger att de vill att Lidingöbanan ska gå genom centrum – finns det en försäkran från SL att önskemålen i så fall kan genomföras?

Paul Lindquist, Moderaterna: Vi måste få veta av lidingöborna vad de vill ha innan vi går till SL och säger att ni ska göra det här. Om banan ska gå genom Centrum innebär det en medfinansiering från SL. Men vi kanske hamnar i den situationen att lidingöborna vill ha banan genom centrum, men att SL säger att man inte kommer genomföra det. Då får vi hantera frågan vid den tidpunkten. Men först måste vi veta vad lidingöborna vill.

- SL:s tjänstemän har så här långt indikerat att detta får finansieras av Lidingö, men vi har inte haft någon dialog på politisk nivå ännu. Det får ske framöver, säger Paul Lindquist och tilläger:

- Hela Centrum/Torsviks-projektet ska inte kosta skattebetalarna någonting utan gå plus/minus noll. Det är byggföretagen som får möjlighet att bygga, som också får ta kostnaderna.

Anna Hadenius, miljö- och stadsbyggnadschef: Vi har sagt att om lidingöborna vill ha banan genom Centrum ska vi inte omöjliggöra det även om det inte går att genomföra från dag 1.

Kan man alltså tänka sig att om t.ex. alternativ fyra blir det mest önskade förslaget så finns det möjlighet för SL att i ett senare skede kunna dra banan genom centrum?

- Absolut, så kan det bli. I alternativ fyra finns utrymme för banan, säger Anna Hadenius.

Är det klart att det blir en folkomröstning om planerna?

Paul Lindquist: Först ska vi ha ett samråd om framtidsplanerna. Men det finns inga formella beslut om folkomröstning. Om samtliga partier är helt överens om vad vi ska göra, ja då behövs det kanske inte någon folkomröstning. Vi utgår dock från det idag, eftersom vi tror att det finns olika uppfattningar.

När övriga partier på presskonferensen fick frågan om de redan nu var eniga om vilket alternativ som ska genomföras var enigheten stor att det är för tidigt att säga något. Däremot kommer alla partier att vara aktiva under samrådstiden, både med diskussionsmöten och debattinlägg.

Kent Ivarsson, Centerpartiet: Det fem förslag som finns är tjänstemannaförslag. Vi vill nu lyssna på lidingöborna. En faktor som är väldigt viktig, tycker jag, är i vilken ordning etapperna ska genomföras. Det påverkar trafiken och bostadsbyggandet. De kalkyler som ligger nu är osäkra och inte jämförbara. Hur mycket får vi statsbidrag, hur mycket från SL?

– Hela projektet är osäkert ekonomiskt, det vill vi poängtera. Det här kan påverka kommunens ekonomi. Konsultkostnaderna för detta projekt kan hamna uppåt 30 miljoner kronor. Om det blir långt mellan intäkter och kostnader får kommunen ligga ute med pengarna, säger Kent Ivarsson.

Kommer staden tala om för byggbolagen att de måste komma med lite andra förslag än gängse utformningar av husen?

Anna Hadenius: Det som finns i detta material talar om vilka byggprinciper som gäller. Sen handlar det om att vid markanvisningar har vi också möjlighet att ställa gestaltningskrav som ska gälla för t.ex. olika kvarteter. Vi vill få in många byggherrar och många arkitekter för att få en bra blandning. Lidingö är ett centralt, attraktivt läge. Många vill bygga här vilket gör att vi kan ställa högre krav.

Bengt Rehn, mark- och exploateringschef: Det stora är att staden äger de största områdena runt centrum. Vi kan därmed styra utvecklingen, även när det gäller gestaltningsfrågor.

Dela Paul Lindquist (M): Nya centrum ska inte kosta något för skattebetalarna

Kommentarer

Johan 2013-03-20 15:01

“Hela Centrum/Torsviks-projektet ska inte kosta skattebetalarna någonting utan gå plus/minus noll. Det är byggföretagen som får möjlighet att bygga, som också får ta kostnaderna.” citat Paul Lindquist (M)

Den här kalkylen kommer aldrig att gå ihop utan att Lidingö Stad skjuter till pengar. Med det blygsamma överskott som kommunen genererar kan dessa pengar egentligen bara komma ifrån ökad skuldsättning, höjd kommunalskatt eller utförsäljning av obebyggd mark. Samtliga tre alternativ kommer att, i allra högsta grad, påverka lidingöborna – idag och i framtiden. Kanske är det sistnämnda- försäljning av obebyggd mark – det allra värsta eftersom det får oåterkalleliga konsekvenser och är tvärtemot vad vi lidingöbor vill!

Klåfingriga politiker håll er borta från att sälja ut öns naturtillgångar (eller fatta beslut som kan leda till att man tvingas till detta) – det har ni inget mandat att göra!

Anders Odéen 2013-03-15 09:28

“Lidingöbanan har samtliga politiska partier ställt sig bakom en upprustning av och ett enigt beslut är taget i fullmäktige, avtal är tecknat med SL och detaljplan för ny depå har vunnit laga kraft. Man kan naturligtvis tycka att beslutet skulle ha varit ett annat, men den frågan ligger nu bakom oss”, för att citera Paul Lindquist.
Jag förnimmer ett mått av tvivel i Pauls sista mening… “Man kan tycka att beslutet skulle varit ett annat…” OK Paul, det tycker jag också. Och om vi nu konstaterar hur ekonomin ser ut och hur kalkyler med såväl Karolinska och Roslagsbanan spricker, så måste väl för katten besluten som rör Lidingö gå att riva upp och omförhandla. Det råder allt för stor osäkerhet kring spårbunden trafik, så det känns helt galet att vi på Lidingö nu ger oss in i något som ingen annanstans verkar hålla budget och tidsplaner. Ta tag i detta på ett för Lidingö bättre och säkrare sätt. Räkna och redovisa möjliga alternativ och skyll inte på gamla beslut. Skattepengar är ingenting som regnar från himlen… Gör om och gör rätt!

Robert 2013-03-15 01:05

Jag har i kommentarerna till artikel “Nu vill vi höra vad lidingöborna tycker” ställt mig frågan om realismen i alternativen 3 och 5 (med lidingöbanans dragning genom centrum) om förutsättningen är att projektet inte ska kosta nuvarande skattebetalare något. Men i detta avseende talar vi endast om investeringskostnaders finansiering.

Det jag saknar, i det för övrigt eminenta presentationsmaterial som kommunen tagit fram, är driftkostnadsberäkningar som följer av det ökade invånarantalet. Vad blir nettoutfallet på de årliga driftkostnaderna för befolkningsökningen i de olika alternativen? Blir det någon belastning/merkostnad i det avseende att bära för nuvarande invånare?

På intäktssidan finns givetvis de skatteintäkter som de nya invånarna för med sig. På utgiftssidan finns å andra sidan kostnader för förskola, skola, sociala kostnader och kostnader för underhåll av infrastrukturen. De nya invånarna medför dessutom effekter på utfallet i det kommunala utjämningssystemet för Lidingö vilka jag inte kunnat utläsa. Medför de ett bättre eller sämre utfall för Lidingö i statens inkomst- och kostnadsutjämningssystem?

En sak är att projektet inte ska belasta kommunen nuvarande skattebetalare vad avser själva investeringarna men vilka effekter får de nya invånarna i de olika alternativen driftkostnadsmässigt?

Det är möjligt att jag missat dessa uppgifter i det omfattande gedigna materialet och ber i sådant fall om ursäkt.

Paul Lindquist 2013-03-14 18:51

Kotta-Bo!

En ev framtida tunnelbanedragning till Torsvik kommer inte att omöjliggöras. Det framgår tydligt i förslaget till planprogram. Däremot dröjer det många decennier innan den frågan kan bli aktuell av den enkla anledningen att det finns betydligt viktigare tunnelbaneprojekt i regionen som kommer före.

Buss- och bilberoendet minskar dock inte annat än marginellt med en ny tunnelbanestation i Torsvik. Däremot ökar bussberoendet om lidingöbanan läggs ner.

Lidingöbanan har samtliga politiska partier ställt sig bakom en upprustning av och ett enigt beslut är taget i fullmäktige, avtal är tecknat med SL och detaljplan för ny depå har vunnit laga kraft. Man kan naturligtvis tycka att beslutet skulle ha varit ett annat, men den frågan ligger nu bakom oss.

Däremot är det ett stort och viktigt beslut huruvida banan ska dras om via Centrum. En av fördelarna är just att det ökar handeln med ca 5 % och därmed ökar Lidingö centrums konkurrenskraft. Men det finns också andra såväl för- och nackdelar med en omdragning som måste övervägas.

Vad gäller finansieringen så sker den ju genom att byggrätter tillskapas som byggbolagen sedan köper. Det är alltså inte skattemedel som finansierar utvecklingen av Centrum-Torsvik.

Kottla-Bo 2013-03-14 10:38

Paul Lindquist (M) bedömer att Lidingöborna inte ska behöva betala för nytt centrum. Vem ska betala? Är det byggbolagen som ska betala för de nya byggrätterna som tillskapas. Det blir då de grupper som inflyttar till nya framtida bostäder som i sin tur kommer betala byggföretagen. Då är det ändå lidingöborna som får betala. Nya lidingöbor vill bo här och företag som söker kontorsyta kommer inte vilja betala om de inte får något i retur. Idag betalar människor i en storstad för goda kommunikationer.

Kommunikationer och handel är nödvändigt om vi ska få ett framtida levande centrum i konkurrens med de nya handelsplatserna som planeras i Ropsten och nya Djurgådsstaden. Det är viktigt att höja värdet på byggrätterna i Torsvik och Lidingö centrum. Lidingöbanan är inte bra för någon.

Ett annat alternativ är nollalternativet, att inte göra någonting alls, utan låta det vara som det är idag. Detta alternativ behöver lyftas fram tydligare i förslagen. Är det verkligen nödvändigt att bygga alls?

En fördel och möjlighet att utveckla Lidingö i en växande Stockholmsregion skulle vara om tunnelbanan dras till centrum från Ropsten. Jämför med vad som hänt vid Karolinska med fastighetspriserna, när tunnelbanan föreslås ersättas med spårvagn. Byggbolagen är inte villiga att betala lika mycket för marken utan en tunnelbanelinje till Karolinska. Det finns alltså en påtaglig och mätbar vinst, lätt att förstå för var och en som kan räkna. Miljövinsterna skulle bli stora då bilberoendet och behovet av bussar drastiskt kommer minska med en tunnelbanelösning till Lidingö.

För att Lidingö ska kunna få ut bra betalt för marken behövs alltså planering för en framtida tunnelbana.

När lidingöborna inser att de kommer få ekonomiska fördelar av en tunnelbana till Lidingö blir det naturligare att släppa debatten med vanföreställningen att tunnelbana och Lidingö inte passar ihop.

SL har idag inte budget för en tunnelbana till Lidingö. Det är inte ens säkert att de kan finansiera det förslaget som nu finns att knyta ihop Lidingöbanan med Spårväg city. Då faller behovet av en spårvagnsdepå vid AGA som nu ska börja byggas.

Det viktiga är att planera för att dra tunnelbana till Lidingö. Hur det ska finansieras återstår att se. Det är fel att nu rusta Lidingöbanan. Lägg ner banan omgående och ersätt den med ett flexibelt och miljövänligt bussystem. Passa på nu när banan ändå ska stängas i sommar.

Det finns röster för att behålla Lidingöbanan då den redan finns idag. Det finns många omedelbara vinster för hela Lidingö som en nedläggning av banan skulle medföra. En stor vinst för Lidingö är om vi slipper bygga och betala en ny spårvagnsbro som vi inte har råd med. Gång- och cykelbana som fästs vid sidan av befintlig bilbro har framkommit som ett förslag här på Lidingösidan.se.

Det är mycket som behöver utredas vidare. Låt samrådet ha sin gång, men glöm inte tunnelbanan och räkna på olika alternativ.

Kommentera

Fler artiklar från Centrum/Torsvik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google