måndag 31 oktober 2016 00:01
Redan i våras var både Liberalerna och Centerpartiet emot det nu upprivna beslutet att bygga en snabbcykelväg på Norra Kungsvägen och att ta bort ett stort antal parkeringsplatser på Näset. Vi anser att även bilister är människor liksom att oskyddade trafikanter har ett behov av ökad trafiksäkerhet. Det skriver de ordinarie ledamöterna i Lidingös tekniska nämnd Göran Tegnér (L) och Petter Hedberg (C) i nedanstående debattartikel.
Sedan ett år rullar de nya spårvagnarna på den upprustade Lidingöbanan på Södra Lidingö. Sedan länge har det varit dags att förbättra trafiksituationen för boende även på Norra Lidingö. Det gäller för alla färdsätt: bil, buss, gång och cykel.
Lidingö är nog den enda kommunen i länet som inte har någon utpekad stomlinje till sitt kommuncentrum. Liberalerna coh Centerpartiet anser och arbetar för att en stombusslinje ska inrättas till norra ön.
Både Liberalerna och Centerpartiet var redan i våras - långt innan någon kritik dök upp på sociala medier - emot det nu upprivna beslutet, om att utforma en snabbcykelväg på bekostnad av Norra Kungsvägens vägbredd och att ta bort ett stort antal parkeringsplatser i Näset, som redan har över 100 % beläggning på p-platser och en lång kö på sådana.
Majoriteten lyssnade inte på oss då, och nu alltför sent på medborgarna, vilket kommer att kosta flera miljoner kronor i onödan.
Vi anser att även bilister är människor som har ett legitimt behov av framkomlighet, liksom att oskyddade trafikanter även har ett behov av ökad trafiksäkerhet.
Vid tekniska nämndens extrainsatta möte onsdagen den 26 oktober yrkade Liberalerna och Centerpartiet inte bara på en återställare, utan även om en beställare av följande:
1) att riva påbörjat arbete med snabbcykelväg;
2) att uppdra åt Tekniska förvaltningen att utreda ett busskörfält (i rusningstid västerut) hela vägen mellan Rudboda Torg och Brofästet;
3) att uppdra åt Tekniska förvaltningen att utreda en breddning av befintlig gång- och cykelväg;
4) att uppdra åt Tekniska förvaltningen att utreda hur återskapandet av de borttagna 40-talet parkeringsplatser utmed Källängsvägen kan tillgodoses på ett kostnadseffektivt och lämpligt sätt, samt tillskapa ytterligare parkeringsplatser i Näset i nära samarbete med berörda bostadsrättsföreningar;
5) att uppdra åt Tekniska förvaltningen att förbättra bussframkomligheten mellan Näset och Lidingöbron;
6) att uppdra åt Tekniska förvaltningen att förbättra cykelsäkerheten utmed Norra Kungsvägen;
7) att samråda med de boende i Näset om de föreslagna åtgärderna.
Liberalerna och Centerpartiet fick med sig majoriteten endast på den första punkten om att riva den påbörjade snabbcykelvägen.
Efter påtryckningar lyckades vi även övertyga majoriteten om att vid nästa ordinarie nämnd ta upp frågan om hur tillskapandet av borttagna parkeringsplatser i Näset ska lösas på ett kostnadseffektivt sätt.
Alla medborgare är trafikanter och beroende av både god framkomlighet, god säkerhet och god trafikmiljö. Och det är vårt ansvar som lokalpolitiker att tillgodose sådana mål så kostnadseffektivt och så rättvist som möjligt, anser vi båda.
Göran Tegnér, (L), ledamot, och Petter Hedberg, (C), ledamot i tekniska nämnden
Anders Bergstedt 2016-11-01 18:54
Lars-Erik Nilsson 2016-11-01 14:57
Anders Bergstedt 2016-11-01 07:19
Göran Tegnér 2016-10-31 19:23
Göran Tegnér 2016-10-31 17:15
Per Larsén 2016-10-31 15:06
Göran Tegnér 2016-10-31 13:59
Anders Jensson 2016-10-31 13:58
Erik Andersson 2016-10-31 13:53
Göran Tegnér 2016-10-31 13:38
Per Larsén 2016-10-31 11:24
Anders Jensson 2016-10-31 07:12
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google