torsdag 23 juni 2016 00:01
Utred frågan om att vidga Norra Kungsvägen, från Rudboda till Lidingöbron, med ett busskörfält. Prioritera bussarnas trafiksignaler. Även en stombusslinje som går utmed Norra Kungsvägen, med hög turtäthet och hög standard, behövs. Det skriver Göran Tegnér (L) i nedanstående debattinlägg.
Vi liberaler vill underlätta god kollektivtrafik här på Lidingö. Därför föreslår vi att Lidingö Stad genomför en utredning i samarbete med Landstingets trafikförvaltning (SL) om ett busskörfält utmed Norra Kungsvägen från Rudboda till Lidingöbron samt att trafiksignalerna bussprioriteras. Detta bör underlätta för Liberalernas förslag från valåret 2014 om att landstinget inrättar en stombusslinje till Rudboda.
Nu har Lidingöbanan rustats upp till modern spårvägsstandard på södra Lidingö genom landstingets satsning där. Lidingöbanan är en s.k. stomlinje. Nu är det dags att även prioritera en stombusslinje utmed Norra Kungsvägen med hög turtäthet och hög standard. Den kan med fördel köras med energisnåla elbussar och Lidingö bör även bli en testkommun för elbussar.
Så här skrev vi i vårt handlingsprogram för åren 2015-2018:
”Vi vill verka för att Landstingets trafikförvaltning (f d SL) förlänger den planerade stombussen (med hög standard och hög turtäthet) från Vällingby till Ropsten till Rudboda på Lidingö”.
Norra Kungsvägen är den ena av Lidingös två huvudleder och med cirka 11.000 fordon per dygn. Den trafikeras även av sju busslinjer som kör 22 turer under den mest belastade timmen på morgonen och eftermiddagen. Detta innebär en buss var 2,7:e minut, d.v.s. en mycket tät busstrafik. Vägen är mycket bred med både vägrenar och grässlänter, men trafikens stoppas ofta upp av trafikljus och övergångsställen, vilket leder till köer under den s.k. rusningstrafiken, som då dock inte gör skäl för namnet.
Enlig Hastighetsplanen från år 2012 fanns det då 7 trafiksignaler och 7 övergångsställen med låg standard. En av dessa trafiksignaler har sedan dess ersatts med en rondell vid Grönstakorset. Hela 13 punkter utmed Norra Kungsvägen har s.k. ”mindre god standard”.
Även bussarna fastnar i morgonens bilköer på väg mot Ropsten. Av dessa skäl anser vi det angeläget att undersöka förutsättningarna för att ett busskörfält inrättas utmed Norra Kungsvägen. På sträckan Rudboda - Ägirvägen bedömer vi att vägbredden är tillräckligt bred för att måla om vägytan och ta bort vägrenarna. Eventuellt behövs det smärre åtgärder vid korsningarna. Mellan Ägirvägen och Constantiavägen kan det eventuellt behövas lite större åtgärder för att skapa utrymme för ett busskörfält.
Frågan om någon gångbro över Norra Kungsvägen, t.ex. vid Sticklingevägen bör också undersökas. Samhällsnytta och kostnader för ett sådant projekt bör analyseras.
Busskörfält utmed Norra Kungsvägen bör snabba upp busstrafiken rejält på Norra Lidingö och bidra till att fler tar bussen till jobbet vilket är önskvärt även ur miljösynpunkt. Jag vill tacka Henry Duhs som kom upp med denna goda idé!
Göran Tegnér, ledamot (L) i tekniska nämnden, ersättare i kommunfullmäktige
Jan Mårtensson 2016-07-05 20:53
Karin Wallgren 2016-07-03 14:58
Lars Hedberg 2016-07-03 11:13
Henry Duhs 2016-06-30 20:33
John Pedersen 2016-06-30 17:20
Lars Hedberg 2016-06-30 15:01
Patrik Sundberg 2016-06-30 13:00
Henrik Åkermark 2016-06-24 15:22
paul matell 2016-06-23 10:42
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google