Lidingö torsdag 12 september 2024 v. 37
tisdag 30 augusti 2016 20:30
Idag åker tjugo gånger fler bussresenärer än cyklister utmed Norra Kungsvägen, per dygn. Vi bör därför prioritera busstrafikens framkomlighet genom att inrätta ett busskörfält, istället för en snabbcykelbana på Norra Kungsvägen. Det skriver fem politiker på Lidingö i detta debattinlägg.
Lidingö har bestämt att bygga en snabbcykelväg utmed Norra Kungsvägen, trots att det redan finns en cykelbana utmed Norra Kungsvägen. Cykelbanan utmed Ekholmsnäsvägen från Kyrkviken och fram till Björkudden/Killinge är däremot bara klar halvvägs, och den verkar skjutas upp ytterligare år, trots att den redan är flera år försenad. Detta är en konstig prioritering anser vi liberaler.
Vi anser att det vore bättre att inrätta ett busskörfält i västlig riktning in mot Stockholm på Norra Kungsvägens norra sida, d.v.s. på samma sida som den planerade snabbcykelvägen utmed Norra Kungsvägen! (Åtminstone under rusningstid.)
Norra Kungsvägen är den ena av Lidingös två huvudleder och den trafikeras med 11.000 fordon per dygn. Men även bussarna fastnar i morgonens bilköer på väg in mot Ropsten.
Vägen trafikeras av många busslinjer vilka totalt kör 22 turer under den mest belastade timmen på morgonen och eftermiddagen. Detta innebär en buss var 2,7:e minut, d.v.s. en mycket tät busstrafik. Vägen är mycket bred med både vägrenar och grässlänter, men trafikens stoppas ofta upp av trafikljus och övergångsställen, vilket leder till köer under den s.k. rusningstrafiken, som då inte gör skäl för namnet.
Enligt Lidingös cykelräkningar åker cirka 700 cyklister per dygn utmed Norra Kungsvägen vid Grönstavägen under sommarhalvåret. Detta motsvarar cirka 480 cyklister per dygn räknat på helårsbasis; avrundat till 500 cyklister.
Enligt SL:s ”Fakta om länet och SL” för år 2014 var det cirka 28.000 påstigande på Lidingös bussar en vintervardag. Mellan en fjärdedel och en tredjedel av dessa kan uppskattas färdas via Norra Kungsvägen, d.v.s. ca 10.000 bussresenärer per dag utmed Norra Kungsvägen. Det är således tjugo gånger fler bussresenärer än cyklister utmed Norra Kungsvägen.
Samma typ av cykelväg har inrättats mellan Fisksätra och Saltsjöbaden, och den lär inte användas i någon nämnvärd omfattning.
Vid en målkonflikt om utrymmet mellan snabbcykelbana och busskörfält, bör vi prioritera busstrafikens framkomlighet genom att inrätta ett busskörfält där istället anser vi.
Göran Tegnér (L), ledamot i tekniska nämnden
Jesper Ingre (L), ersättare i tekniska nämnden
Christer Mohlin (C), ordförande, Centerpartiet Lidingö
Petter Hedberg (C), ledamot i tekniska nämnden
Christian Hansson-Bergén (S), ledamot i tekniska nämnden
Lemmy Ålander 2016-11-11 20:57
Anders Jensson 2016-10-15 13:06
Göran Tegnér 2016-10-15 10:01
Patrik Buddgård (C) 2016-10-14 18:03
Anders Jensson 2016-10-14 14:53
Robert Edvardsson 2016-10-14 11:53
Carin Riley 2016-10-13 21:32
Göran Tegnér 2016-10-13 19:55
Antonio da Silva 2016-10-13 11:08
Henry Duhs 2016-09-21 22:59
Abdon Johansson 2016-09-21 20:51
Göran Tegnér 2016-09-14 21:25
Anita Hallin 2016-09-14 14:19
Robert Hellesen Hans Lefvert 2016-09-01 15:59
Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-08-31 15:46
Magnus Jansson 2016-08-31 12:33
Håkan Lundqvist 2016-08-31 11:23
Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-08-31 10:09
Henry Duhs 2016-08-30 23:19
Per Larsén 2016-08-30 22:03
Maria Berg Lissel 2016-08-30 21:11
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google