Väder Lidingö

Lidingö fredag 29 mars 2024 v. 13

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Fullt på stadshusparkeringen?

lördag 29 oktober 2016 13:35

Enligt stadens trafikstrategi ska 80 % av arbetsresorna framöver ske till fots, per cykel eller med kollektiva färdsätt, så kallat hållbart resande. Många av bilarna på parkeringsplatserna vid stadhuset är dock försedda med gratis parkeringstillstånd, som innehas av anställda i stadshuset. Är det kanske dags att leva som man lär, frågar Jan-Erik Nowacki, tidigare aktiv politiker i Liberalerna på Lidingö, i nedanstående debattartikel.

Vid stadshusparkeringen. Foto: Jan-Erik NowackiVid stadshusparkeringen. Foto: Jan-Erik Nowacki

Brukar du försöka hitta en p-plats på Stadshusparkeringen? Och upptäcka att den allt som oftast är fullbelagd? Och hela dagarna?

Det kanske beror på att stadens anställda i stadshuset är försedda med gratis parkeringstillstånd (de har årskort). De anställda slipper då gå, cykla eller åka kollektivt till och från jobbet. För vanliga Lidingö-knegare dock kostar t.ex. Ropstenparkering med trängselskatt mellan 2000 kr och 2600 kr/mån (efter skatt). Den avgiftsfria stadshusparkeringen är alltså en värdefull förmån för de anställda.

I stadens antagna Trafikstrategi står det dock att framledes skall 80 % av arbetsresorna ske till fots, per cykel eller med kollektiva färdsätt, så kallat hållbart resande. Om det verkligen blev av, skulle många p-platser kunna frigöras för andra än stadshusanställda.

Skyltningen på Stadshusparkeringen har nu skyltats om på ett svårförståeligt sätt.

Först anges att man kan parkera där med P-skiva i tre timmar alla dagar mellan 8 och 21 (varför inte annars?). Därefter anges att man behöver tillstånd och till slut att Securitas tar dig om du inte förstår.

Kanske dags att leva som man lär?

Jan-Erik Nowacki

Dela Debatt: Fullt på stadshusparkeringen?

Kommentarer

Per Feldt 2016-12-11 15:36

Kommentar till Christopher Oxelståls kommentar
Jag har körkort men det har tydligen inte du. Jag tyder skylten som att jag behöver någon form av tillstånd för att utnyttja parkeringsplatsen, kan det vara meningen?
Har för säkerhets skull kontrollerat med Transportstyrelsen om min tolkning är rätt.
Jag och Transportstyrelsen är helt överens.
Transportstyrelsen påpekade också
att skyltning skall vara begriplig och entydig.

Robert Johansson 2016-11-03 21:39

Anna,

Väntar förväntansfullt på information om var jag hittar de jämförbara parkeringsplatserna.

Jag vore även tacksam för information om vilka ställningstaganden tjänstemännen i stadshuset gjordes när de kom fram till att just tjänstemännen i stadshuset var den enda grupp bland alla arbetande i centrumområdet som hade behov av att få ett parkeringstillstånd och att deras behov av detta vägde tyngre än att exempelvis sjuka lidingöbor får tillgång till parkering vid läkarbesök.

Anders Wennberg 2016-11-02 17:45

Tack Anna,

Jag antar att de avgiftsbefriade parkeringsplatserna är i bostadsområderna runt omkring, vi märker att allt fler parkerar på dagarna i området där vi bor. Det börjar bli fullt på dagarna, och lapplisorna börjar att bli aggressivare med de som inte parkerat enligt reglerna. Spontant så känns inte det som en lösning för att ersätta parkeringsplatser som försvinner när man bygger bort Stadshusparkeringen, Systembolagsparkeringen och Internsport parkeringen i den nya Centrum planen.

Men en rejäl förmånsskatt på parkeringsplatser till de som jobbar i Stadshuset kanske skulle hjälpa att få balans i det hela?

Robert Johansson 2016-11-01 18:36

Anna,

Var finns dessa likvärdiga parkeringsplatser i närområdet? Tacksam för tips då det är svårt att hitta parkering utan tidsbegränsning nära centrum. Om det finns sådan parkering att tillgå vad är då poängen med de stadshusanställdas speciella tillstånd? Finns det fria parkeringar att tillgå i närområdet så verkar det väl onödigt omständigt att administrera speciella parkeringsrutiner för de anställdas fordon? Särskilt som de enligt ditt inlägg är väldigt litet nyttjande av bil bland de anställda. Här kanske ni kan slå två flugor i en smäll. Ta bort tillstånden och låt de anställda som måste åka bil välja någon av de närliggande likvärdiga parkeringsplatserna så slipper de komma ihåg att lägga tillståndet i rutan så kan personen som administrerar tillstånden göra något vettigare med sin dyrbara arbetstid. Detta skulle även ha fördelen att inte ytterligare reta upp den redan kokande medborgarskaran. Jag vet inte om ni noterat det men stadshusförvaltningen står just nu inte speciellt högt i kurs. Att då nyttja förmåner som man själv tillskansat sig och sedan offentligt påstå att det inte är en förmån är nog mer att kasta bensin på elden än att gjuta olja på vågorna. Jag är förvånad över hur ostrategiskt ni agerar.

Anna Hadenius, Stadsdirektör Lidingö 2016-11-01 15:05

Anders Wennberg, här är mina kommentarer.

Vi i Lidingö stad jobbar för att även våra medarbetare i stor utsträckning tar sig till och från jobbet på ett hållbart sett, dvs gå, cykla eller åka kollektivt. I dag sker 46 procent av pendlingsresorna med kollektiva färdmedel. Därutöver cyklar eller går ca en tredjedel av medarbetarna minst en dag i veckan till jobbet.

Men vi vill fortsätta öka andelen medarbetare som reser hållbart till jobbet och i tjänsten. Vi har därför numera en väl fungerande bilpool i stadshuset för resor i tjänsten. Vi kommer dessutom att minska antalet parkeringsplatser i stadshusgaraget då vi renoverar huset. Vi kommer också att minska antalet parkeringstillstånd till stadshusparkeringen för våra medarbetare och planerar att införa en avgift för anställda i staden för parkering i garaget samt utomhus på stadshusparkeringen. Och nej – vi kommer inte ha gräddfil till de nya parkeringsgaragen som planeras i samband med utbyggnaden av centrum.

Parkering på stadshusparkeringen har idag inte något förmånsvärde, då det finns likvärdiga avgiftsfria p-platser i närområdet, allt enligt skatteverkets förmånsregler.

För att vara säker på att få svar på frågor till Lidingö stad är det alltid bäst att ställa dem direkt på stadens webb eller Facebook-sida. Då säkerställs att frågan besvaras snabbt och på ett korrekt sätt. Det hindrar i det här fallet inte att frågan får sitt svar.

Bo Widerström 2016-11-01 12:25

Lidingö stad måste redovisa följande för lidingöborna

1. Hur skall dagens P-situation i centrum lösas?

2. Hur har man beräknat behovet av P-platser efter utbyggnaden av centrum?

3. Hur har man planerat för parkeringar i centrum under en lång byggtid när hela stadshusparkeringen är en stor byggarbetsplats?

4. Jag anser att det måste byggas ett parkeringsgarage i tre plan under hela stadshusparkeringen. Allt annat vore långsiktigt ogenomtänkt och dum-snålt.

Anna R Kihlman, lidingöborna kräver att du uttalar dig i dessa viktiga frågor.

Jan Weissenrieder 2016-10-31 11:40

Bra Jan-Erik!

Jag är i 80-årsåldern och går numera ofta till läkare. De senaste gångerna har jag inte fått plats på stadshusparkeringen utan fått ställa bilen vid Firren. Det är inte enbart vi patienter som drabbas av en full parkeringsplats utan även Lidingö Centrum. Det vore olyckligt om man stryper affärernas nödvändiga tillväxt med denna usla parkeringspolitik. Något måste göras.

Möjliga åtgärder är att minska parkeringstiden till 2 timmar som Lidingö Centrum gjort och därmed få upp omsättningshastigheten.
En annan åtgärd är att ta bort tjänstemännens heldagsparkering. Kanske kan man som ersättning erbjuda tjänsteelcykel eller i varje fall tjänstecykel. Något som tidigare skulle lockat mig, när jag hade denna bilförmån.

Problemen har accentuerats efter att infartsparkeringen vid Ropsten slutat att fungera. Lidingö måste anpassa sig till denna förändring och det krävs mycket mer än de här skissade förändringarna. Hittills har jag inte märkt mycket av omtänkande i Stadshuset.

Jan Weissenrieder

paul matell 2016-10-31 08:27

Jan-Erik borde nomineras till stadsrevisor! Speciellt med tanke på att M har två stycken valda (av fem) som inte har synts och hörts på länge!

Innan Jan-Erik får möjlighet att besvara frågan om han skulle vilja ha en sådan viktig granskande funktion på Lidingö föreslår jag att den översta skylten görs om. Kryssa P:et eftersom hela skyltupplägget är totalt obegripligt för den som inte vill få böter.

Tack Jan-Erik och Lidingösidan för att debattens vågor går höga på Lidingö - det är ett sundhetstecken framför alla anonyma angrepp i sociala media.

Christopher Oxelstål, Lidingö stad 2016-10-31 07:57

Skyltningen på bilden är helt korrekt. Det är varje körkortsinnehavares skyldighet att känna till de vägmärken som finns i trafiken, så även den fotograferade kombinationen. Men som vanligt när det klagas på parkeringssituationen i kommunen anklagar man skyltningen för att vara krånglig eller felaktig.

Sakfrågan om hur parkeringsytan ska disponeras lämnar jag okommenterad.

Magnus Helgesson 2016-10-31 01:00

Hm jag som skattebetalare i Stockholm kanske har rätt att stå före i kön och gnälla än Lidingöbor. Jag lägger mig inte i Lidingös politiska beslut av en enkel anledning. Jag kan inte rösta där.
Så låt mina politiker och tjänstemän ta vilka beslut de vill. Nä det betyder inte att jag gillar allt som beslutas men det är jag som kan rösta bort eller till.Eller flytta in till stan och skaffa dig rösträtt.

Göran Tegnér 2016-10-30 15:11

Svar till Karl:
Det finns ett etappmål för i år på att 53 % ska gå, cykla eller åka kollektivt till arbetet (som vara utgör en fjärdedel av alla resor!). Enligt länets stora resvaneundersökning från förra året var det redan 57 % som reste på detta sätt från Lidingö. Men denna undersökning är visst okänd för staden...

Vi liberaler kritiserade detta mål (nu senast i kommunfullmäktige i måndags) för att det är stolligt! Det är inget mål för politiker eller byråkrater att bestämma hur resenärer ska ta sig till jobbet. Vi har ett fritt konsumtionsval i Sverige - än så länge!

Karl Elfman 2016-10-30 12:42

Hur långt ifrån 80% är vi idag? Finns det några delmål och aktiviteter för att nå detta? Själv cyklar jag från Sticklinge varje dag och njuter av det. Åkte tidigare buss men anser att tidtabell för buss 205 under helger är under all kritik. Bussarna går så sällan (1-2 ggr/timme) att det inte är någon mening att ta dem. Ska vi göra någon aktivitet med familjen eller barnen blir det alltid bil. Min uppskattningar är att 80% av resorna sker med just bil från Sticklinge.

Anders Wennberg 2016-10-29 18:42

Klockren iaktagelse Jan Erik, det är verkligen tid för tjänstemän och politiker att föregå med gott exempel. Dessutom så bör tjänstemännen visa att de parkeringsplatser som skall tas bort i och med Centrumplanerna verkligen inte behövs (eller räknar de kallt med att få gräddfil till nya underjords garageplatser, som blir dyra för skattebetalarna att bygga).

Det vore intressant att höra stadsdirektör Anna Hadenius kommentar till detta...

Birgitta Olsen 2016-10-29 17:11

Har de inte en massa parkeringsplatser under stadshuset också?

Per Frösslund 2016-10-29 15:02

Bra Jan Erik.
Undrar om denna "gratisförmån" beskattas?

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google