Väder Lidingö

Lidingö torsdag 18 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Nya ÅVC:n i Stockby ökar trafiken

fredag 4 april 2014 10:15

När den nya återvinningsstationen (ÅVC) i Stockby öppnat finns risk att många boende i norra Stockholm åker till Lidingö för att lämna sitt grovavfall. Därmed ökar trafiken på Vasavägen och Stockbyvägen. Här måste trafiksäkerheten förbättras. Det skriver företrädare för boende och föreningsaktiva i Stockbyanläggningens närområde i nedanstående debattartikel.


Lidingö Stad har bestämt att bygga en ny återvinningsanläggning vid Förrådet 5 i Stockby. Vi inser behovet av en ny, modern anläggning och tycker också att det är rimligt att anläggningen fortsätter att ligga på planerad plats i Stockby. Vi tycker dock att det miljömässigt är ogenomtänkt och helt fel att den nya anläggningen inte är begränsad till kommunens invånare vilket leder till att stora delar av norra Stockholm kommer att frakta sina grovsopor över bron och ut på Lidingö och därigenom påverka inte bara närområdet runt Stockby utan hela Lidingö. Dessutom kan kommunens invånare snarare få en försämrad än bättre service trots att det är vi inom kommunen som bekostar den nya anläggningen. Vi ser också att trafiksäkerheten kommer att försämras väsentligt.

Vi har lagt märke till en kraftigt ökad verksamhet på återvinningscentralen i Stockby vilket anförs som skäl till att lägga en ny, expanderad anläggning på annan plats inom industriområdet. Eftersom Sörab idag saknar motsvarande anläggningar för en stor del av norra Stockholms invånare tror vi att en avsevärd del av användarna kommer från närliggande kommuner via långa biltransporter, vilket måste betraktas som förkastligt ur miljösynpunkt. Dessutom tror vi att många företag felaktigt använder sig av återvinningscentralen.

Angående den försämrade trafiksäkerheten håller redan idag endast ett fåtal bilister hastighetsbegränsningen på Vasavägen och vägen ut mot Stockby Industriområde. På trottoaren och på cykelbanan vid ena sidan av Stockbyvägen och skogsstigen på andra sidan blir förskoleklasser och hästgrupper på väg ut mot Långängen omkörda av trafik som ofta ligger en bra bit över de utsatta 30 km/h. Övergångsställena är därför redan idag trafikfarliga. Lidingö Stad och ett flertal företag använder dessutom vägrenen som uppställning för containrar och stora lastbilar.

Den nya återvinningscentralen kommer även att tillåta avlämning av trädgårdsavfall avsett för kompostering, något som idag helt hanteras på Södergarn. Dessutom centraliseras flera andra verksamheter, t.ex. Beijer Bygg, till samma område. Det här kommer att leda till en ökad tung trafik då stora lastbilar oftare kommer att behöva hämta avfall eller lämna/hämta gods.

Vi som bor i närområdet följer självklart den här utvecklingen med oro och i synnerhet de miljökonsekvenser som det sammantagna förslaget skulle innebära: en ökning av trafiken på Lidingö med negativa effekter på miljön och trafiksäkerheten. Vi kräver därför följande åtgärder:

1. Den nya återvinningscentralen begränsas till Lidingös invånare
2. Trädgårdsavfallshanteringen begränsas till Lidingös invånare samt ligger kvar i sin helhet på Södergarn
3. Förbättrad trafiksäkerhet med nya promenad- och cykelvägar samt övergångställen för fotgängare/cyklister/ryttare och en möjlig gångtunnel i Stockbyområdet.

Börje Darpö
Ordförande, Föreningen Trasthagen
Lotta Löwhagen Lundberg
Ordförande, Lidingö Ryttarförening
Anne Stampe
Ordförande, Hersby Backe villaägarförening nr 3
Jonas Elmblad
Ordförande, Hersby Backe villaägarförening nr 2
Robert Bäckström
Sekreterare, Korsfararvägens villaägarförening

Dela Debatt: Nya ÅVC:n i Stockby ökar trafiken

Kommentarer

Jan Öhrman 2014-04-10 14:46

Det är glädjande att trafiken minskar på andra delsträckor på ön. Det skulle vara intressant att se riktiga siffror vad det gäller Stockbyvägen.
Enligt min mening är den mest känsliga delsträckan av Stockbyvägen, sträckan mellan Förrådsvägen och ned mot motionsgården. Här rör sig många motionerande, förskolebarn och hästar tillsammans med trafiken.
Ur såväl miljö som säkerhetssynpunkt är det olämpligt att släppa fram tung trafik och miljöfarlig verksamhet så nära vårt mest rekryterade fritidsområde.
Både Beijers och Sörab är affärsdrivande verksamheter. Självklart räknar de med att trafiken skall öka, varför skulle de annars bygga nytt.
Norra Djurgårdsstadens närmaste återvinningscentral och rekreationsområde blir Stockby. Vi kommer garanterat att se en ökande trafik, speciellt på den mest känsliga delsträckan.

Göran Tegnér, V Ordf. (FP) i Tekn. Nämnden 2014-04-08 23:21

Bäste Jan Öhrman!

Faran är säkert betydligt överdriven, vidhåller jag, när det gäller trafiken. Jag visar dig här nedan siffror som visar att biltrafiken på Lidingö har minskat med i genomsnitt 4 % mellan åren 2008 och 2012, allt enligt Lidingös Stads trafikräkningar på ett 16-tal punkter:
Räknepunkt Förändring 2008-2012
Ekholmsnäsvägen: -33%
S Kungsvägen vid Katrinelundsvägen: -20%
Norra Kungsvägen vid Rudboda: -18%
Kyrkvägen S om N Kungsvägen: -13%
Kottlavägen före Stockby: -11%
Norra Kungsvägen Ö om Näset: -8%
Vasavägen: -8%
S Kungsvägen vid Mölna: -7%
S Kungsvägen vid Skärsätra: -5%
Lidingöbron: -5%
S Kungsvägen S o Stadshusrondellen: -3%
Lejonvägen: -1%
Norra Kungsvägen: 0%
Läroverksvägen: 3%
Norra Kungsvägen V om Näset: 10%
Norra Kungsvägen Ö om Kyrkvägen: 31%
Summa: -4%

Det intressanta här när det gäller Stockbyområdet är att trafiken på Ekholmsnäsvägen har minskat med 33 % och på Kottlavägen med 11 % på fyra år. Detta stämmer även med mina egna iakttagelser, när jag en eller ett par gånger per vecka kör Ekholmsnäsvägen – Båtsmansvägen – Förrådsvägen – Stockbyvägen: trafiken där har minskat. De enda gångerna som det är rejält kaotiskt där på Förrådsvägen är när ÅVC:n har öppet på lördagarna, och detta kaos kommer ju att helt försvinna när den nya ÅVC:n kommer på plats.

När det gäller dina andra miljöfrågor finns det säkert tjänstemän och experter inom staden som kan besvara dina farhågor bättre än jag; (jag begränsar mig till att yttra mig om sådant som jag behärskar).

Jan Öhrman 2014-04-08 14:08

Bäste Göran Tegnér, tyvärr är faran inte alls överdriven.
Att trafiken har ökat ser vi som bor i närområdet väldigt tydligt, att det kommer att öka ytterligare med de nya anläggningarna känns närmast självklart. Kanske också med tanke på tillkomsten av nya Norra Djurgårdsstaden som enligt uppgift inte är tänkt att få någon egen återvinningscentral.
Om utebliven trafikökning kunde bevisas trovärdigt med siffror, så är det naturligtvis välkommet. Siffror fordrar dock rejäl utredning och opartiskhet om de skall ha något värde.
Tyvärr blir det svårt att tro på siffror och avståndsangivelser, när man själv enkelt kan öppna Lidingös webbkarta och konstatera att närmaste avståndet till bebyggelsen i Trasthagen är drygt 200m istället för Göran Tegners framräknade 700m.
Trafiken är bara en del av problemet. Den ökande hanteringen av miljöfarligt avfall och försäljning av giftigt tryckimpregnerat virke i direkt närhet av Lidingös enda sötvattensystem är ett rejält miljöhot.
Att Lidingö stad inte bryr sig om miljön ser vi tydligt. Det är oroligt och man frågar sig hur det kan vara möjligt att ge tillstånd för saltupplag och rengöring av vägmaskiner utanför infarten till de område som nu är tilltänkt för Returpark och Beijer Bygg. Den typen av verksamhet är totalt olämplig i ett område som har direkt avrinning mot Stockbysjön.
Är det samma kommunansvariga som bevakar mijöfrågor för den nya miljöfarliga verksamheten?

Göran Tegnér, V ordf. (FP) Tekn. Nämnden 2014-04-04 15:56

Svar till Björn Darpö m fl

Börje Darpö med flera oroar sig för att den nya återvinningscentralen (ÅVC eller Retur-parken, som den kommer att kallas) vid Stockby ska medföra ökad trafik.

Jag har förståelse för er oro för den förändrade och planerade verksamheten inom industriområdet. Samma oro fanns ju även inför beslutet om att förlägga bussterminalen dit. All industriell verksamhet medför tyvärr vissa olägenheter i form av bl.a. trafik och buller. I detta fall tror jag dock att faran är betydligt överdriven. Jag kan här nedan visa att farhågorna är både överdrivna och obefogade:

1) Verksamheten vid Stockby ökar inte, den minskar sedan år 2008. Fram till år 2008 ökade mängden avfall i antalet ton, men fr.o.m. år 2008 har avfallsmängderna vid återvinningscentralen (ÅVC) minskat från ca 5.900 ton till ca 5.510 ton år 2013, dvs en minskning med 390 ton eller 7 %. Någon ökning är det alltså inte fråga om. Per invånare rör det sig om ca 190 kg per år. Det totala trädgårdsavfallet vid Södergarn uppgår till 36 kg per invånare.

2) Stockby tar inte emot sopor från andra kommuner; troligtvis mest beroende på att Lidingö anses ligga lite avsides som den ö Lidingö är. Detta visar statistik från SÖRABs 750 besöksintervjuer från år 2011. Däremot förekommer det att en mindre andel Lidingöbor placerar sina sopor vid andra återvinningscentraler.

Det är alltså totalt felaktigt att hävda att “Eftersom Sörab idag saknar motsvarande anläggningar för en stor del av norra Stockholms invånare tror vi att en avsevärd del av användarna kommer från närliggande kommuner via långa biltransporter, vilket måste betraktas som förkastligt ur miljösynpunkt”.

Sörab har åtta anläggningar utöver Stockby och alla dessa ligger i de norra förorts-kommunerna. En ny anläggning planeras även i Sundbyberg och senare även i Täby, just med avsikten att balansera utbudet av ÅVC-anläggningar mot befolkningsökningen.

Nyligen meddelades det i pressen att även återvinningscentralen vid Vanadisgaraget i centrala Stockholm kommer att återöppnas.

SÖRAB undersöker för närvarande dessutom ett system med fotografisk avläsning av de inkommande bilarnas registreringskyltar (utan någon personidentifikation), med vars hjälp man ska kunna spåra från vilka kommuner besökarna kommer. Om försöket faller väl ut kan det komma att införas. Men f.n. är det som visats ovan inget problem.

3) Trafikmängderna är inte heller särskilt stora idag. På Stockbyvägen (NV om Förrådsvägen) går det enligt aktuella trafikmätningar ca 4.400 fordon per dag. I medeltal under dagtid blir det 2 bilar per minut och riktning. Söder därom, dvs. vid infarten till ”Förrådet 5” och till motionsgården går det betydligt mindre trafik.

4) Nu har vi nyligen – på mitt initiativ och efter det att centerpartiet gjort mig uppmärksam på detta – fattat ett enhälligt beslut i Tekniska Nämnden att Södergarn ska vara kvar för inlämning och behandling av trädgårdsavfall med flisning där. Så farhågorna om att trädgårds-avfallet i någon större omfattning skulle dyka upp i Stockby är också betydligt överdrivna. Det gäller nog enbart en mindre mängd för kompostering. Av totalt 777 ton grovavfall vid Södergarn svarade kompostmaterialet för 2,5 ton, dvs 0,3 %.

5) Om dessa 0,3 procent transporter av trädgårdsavfall skulle omfördelas från Södergarn till Stockby, då skulle det totala transportarbetet (antalet trafikrörelser gånger resavståndet) uppskattningsvis minska med 40 % beroende på att avståndet mellan befolkningstyngdpunkten till Stockby är 2,5 km kortare än till Södergarn. Detta kan rimligtvis inte vara något miljöproblem.

6) Enligt uppgift från Tekniska Förvaltningen alstrar Beijers byggvaruhus i nuvarande läge ca 360 – 400 trafikrörelser per dag. Detta motsvarar ca 30 rörelser per timme eller ett fordon varannan minut. Man bör dessutom erinra sig att även de tidigare industriella verksamheterna och som nu har flyttat ifrån industriområdet – även dessa alstrade trafik, som då försvann i samband med flytten bort från Stockby. Klart är således att netto-tillskottet av trafik blir ännu mindre.

7) Avståndet från Stockbyvägen till närmaste villabebyggelse (som ligger vid Raketstigen) är 240 meter). Avståndet till närmaste villa-bebyggelsen i Trasthagen är över 700 meter. Att höga bullernivåer skulle sprida sig så långt bort är inte sannolikt.

8) Trafiksäkerheten arbetar Tekniska förvaltningen kontinuerligt med, framförallt genom att Hastighetsplanens principer om lägre hastigheter, nu systematiskt betas av i form av successiva åtgärder för att säkra övergångsställen med bla hastighets-dämpande åtgärder. Detta är dock ett långsiktigt arbete som tar tid att genomföra över hela ön.

För att sammanfatta:

a. Återvinningscentralen flyttar ca 200 meter i SO riktning; dvs inte särskilt långt.
b. Avfallsmängderna minskar f.n. trend-mässigt, de ökar inte.
c. Trafikmängderna är låga; på Stockbyvägen 2 fordon per minut och riktning, på Förrådsvägen ännu lägre.
d. Beijer Byggvaruhus alstrar ca ½ bil till per minut.
e. De 0,3 % av trädgårdsavfallet vid Södergarn som utgörs av kompostmaterial, och som kan tänkas omfördelas till Stockby medför att trafikarbetet blir 40 % lägre på ön, vilket knappast kan ses som ett miljöproblem.
f. Avståndet till närmaste villabebyggelsen i Trasthagen är över 700 meter, varför risken för höga bullernivåer skulle sprida sig så långt bort är inte sannolikt.

Fredrik Decker 2014-04-04 12:44

Om krav 1 och 2 tillgodoses borde ju (med artikelns argumentation) rimligen krav 3 falla.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google