fredag 4 april 2014 10:15
När den nya återvinningsstationen (ÅVC) i Stockby öppnat finns risk att många boende i norra Stockholm åker till Lidingö för att lämna sitt grovavfall. Därmed ökar trafiken på Vasavägen och Stockbyvägen. Här måste trafiksäkerheten förbättras. Det skriver företrädare för boende och föreningsaktiva i Stockbyanläggningens närområde i nedanstående debattartikel.
Lidingö Stad har bestämt att bygga en ny återvinningsanläggning vid Förrådet 5 i Stockby. Vi inser behovet av en ny, modern anläggning och tycker också att det är rimligt att anläggningen fortsätter att ligga på planerad plats i Stockby. Vi tycker dock att det miljömässigt är ogenomtänkt och helt fel att den nya anläggningen inte är begränsad till kommunens invånare vilket leder till att stora delar av norra Stockholm kommer att frakta sina grovsopor över bron och ut på Lidingö och därigenom påverka inte bara närområdet runt Stockby utan hela Lidingö. Dessutom kan kommunens invånare snarare få en försämrad än bättre service trots att det är vi inom kommunen som bekostar den nya anläggningen. Vi ser också att trafiksäkerheten kommer att försämras väsentligt.
Vi har lagt märke till en kraftigt ökad verksamhet på återvinningscentralen i Stockby vilket anförs som skäl till att lägga en ny, expanderad anläggning på annan plats inom industriområdet. Eftersom Sörab idag saknar motsvarande anläggningar för en stor del av norra Stockholms invånare tror vi att en avsevärd del av användarna kommer från närliggande kommuner via långa biltransporter, vilket måste betraktas som förkastligt ur miljösynpunkt. Dessutom tror vi att många företag felaktigt använder sig av återvinningscentralen.
Angående den försämrade trafiksäkerheten håller redan idag endast ett fåtal bilister hastighetsbegränsningen på Vasavägen och vägen ut mot Stockby Industriområde. På trottoaren och på cykelbanan vid ena sidan av Stockbyvägen och skogsstigen på andra sidan blir förskoleklasser och hästgrupper på väg ut mot Långängen omkörda av trafik som ofta ligger en bra bit över de utsatta 30 km/h. Övergångsställena är därför redan idag trafikfarliga. Lidingö Stad och ett flertal företag använder dessutom vägrenen som uppställning för containrar och stora lastbilar.
Den nya återvinningscentralen kommer även att tillåta avlämning av trädgårdsavfall avsett för kompostering, något som idag helt hanteras på Södergarn. Dessutom centraliseras flera andra verksamheter, t.ex. Beijer Bygg, till samma område. Det här kommer att leda till en ökad tung trafik då stora lastbilar oftare kommer att behöva hämta avfall eller lämna/hämta gods.
Vi som bor i närområdet följer självklart den här utvecklingen med oro och i synnerhet de miljökonsekvenser som det sammantagna förslaget skulle innebära: en ökning av trafiken på Lidingö med negativa effekter på miljön och trafiksäkerheten. Vi kräver därför följande åtgärder:
1. Den nya återvinningscentralen begränsas till Lidingös invånare
2. Trädgårdsavfallshanteringen begränsas till Lidingös invånare samt ligger kvar i sin helhet på Södergarn
3. Förbättrad trafiksäkerhet med nya promenad- och cykelvägar samt övergångställen för fotgängare/cyklister/ryttare och en möjlig gångtunnel i Stockbyområdet.
Börje Darpö
Ordförande, Föreningen Trasthagen
Lotta Löwhagen Lundberg
Ordförande, Lidingö Ryttarförening
Anne Stampe
Ordförande, Hersby Backe villaägarförening nr 3
Jonas Elmblad
Ordförande, Hersby Backe villaägarförening nr 2
Robert Bäckström
Sekreterare, Korsfararvägens villaägarförening
Jan Öhrman 2014-04-10 14:46
Göran Tegnér, V Ordf. (FP) i Tekn. Nämnden 2014-04-08 23:21
Jan Öhrman 2014-04-08 14:08
Göran Tegnér, V ordf. (FP) Tekn. Nämnden 2014-04-04 15:56
Fredrik Decker 2014-04-04 12:44
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google