onsdag 23 september 2015 00:01
Lidingö stad borde pausa upphandlingen av Lilla Lidingöbron och skyndsamt utreda konsekvenser och kostnader av alternativ för Lidingöbanan med hög broanslutning mot Torsvik, jämfört med att från den låga bron dra spårvägen upp mot Torsviks Torg. Det skriver Hans Lefvert och Robert Hellesen i denna debattartikel.
Lidingö stad deltar nu i en process, Sverigeförhandlingen, som har som mål att förbättra kollektivtrafiken till Lidingö genom ny spårtrafik till Lidingö Centrum. Under tiden pågår upphandlingen av Lilla Lidingöbron med inbjudan av intresserade entreprenörer, som snart ska prioriteras inför nästa fas, då anbud att bygga bron ska lämnas.
Underlaget för upphandlingen är en låg bro, som starkt ifrågasatts i senaste samrådet för detaljplanen p.g.a. att den låga bron inte är framtidsinriktad för utveckling av kollektivtrafiken till Lidingö. Det är alltså uppenbart att brons utformning är starkt kopplad till kollektivtrafikens möjligheter att utvecklas.
Dessutom har Lidingö Stads ansökan hos Mark-och Miljödomstolen inte avgjorts. Det är sannolikt att den fria segelhöjden på den låga bron inte accepteras.
Trots att dessa för brons utformning avgörande beslut saknas, fortgår processen med upphandlingen av Lilla Lidingöbron. Varför är det så bråttom? Hopkoppling med Spårväg City, som är den avgörande tidpunkten för när bron ska stå klar, har skjutits fram till tidigast 2023.
Lidingö stad borde pausa upphandlingen av Lilla Lidingöbron och skyndsamt utreda konsekvenser och kostnader av alternativ för Lidingöbanan med hög broanslutning mot Torsvik, jämfört med att från den låga bron dra spårvägen upp mot Torsviks Torg. När/om Sverigeförhandlingen påbörjas måste Lidingö Stad ha alla fakta på plats.
Hans Lefvert, Robert Hellesen
Katarina Palmstierna, samordningsansvarig för Lidingö Näringsliv 2015-09-23 19:52
Carl-Johan Schiller 2015-09-23 10:41
Henry Duhs 2015-09-23 07:57
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google