Väder Lidingö

Lidingö torsdag 7 december 2023 v. 49

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Risk att Lidingö Centrum kan stå öde

lördag 30 september 2017 10:02

Andelen konsumenter som handlar dagligvaror på nätet har ökat från 5 procent per månad för ett år sedan till 9 procent i år. Idag sker ingen tillväxt i den fysiska butikshandeln i Sverige utan den kommer via e-handeln. Mot den bakgrunden, är det då ansvarsfullt och lämpligt att kraftigt bygga ut den fysiska butikshandeln i Lidingö Centrum? Det frågar lidingöbon Johan Mähler i denna artikel.

Frågan om lämpligheten att bygga ut Lidingö Centrum ställs i nytt fokus i och med en färsk rapport från Handelns utredningsinstitut som visar att framtiden för den fysiska butikshandeln ser mycket dyster ut. Många menar att 2017 är året då butiksdöden på allvar tar fart.

Rapporten visar nämligen att den svenska e-handeln fortsätter att uppvisa goda tillväxttal. Det andra kvartalet 2017 summerades till en tillväxt om 15 procent. Andelen konsumenter som uppger att de handlar dagligvaror på nätet har ökat från 5 procent per månad för ett år sedan, till 9 procent i år. Det sker idag ingen tillväxt i den fysiska butikshandeln i Sverige. Sannolikt kommer all tillväxt framöver även att tillfalla e-handeln.

E-handel av hemelektronik och mode har under första halvåret ökat starkt, medan de fysiska butikerna tappat försäljning inom dessa områden. Samma trend råder inom mode, där den fysiska butiksförsäljningen länge dragits med negativa tillväxttal, medan den har blomstrat på nätet.

Tongivande förespråkare för ett kraftigt utbyggt Lidingö Centrum har högljutt hävdat att Lidingö Centrum behöver etableringar av bl.a. Clas Ohlson och Åhléns. Med tanke på att dessa butikers utbud till stor del består av mode och hemelektronik ställer jag mig mycket tveksam till att dessa eller liknande aktörer på sikt varken skulle vara intresserade av etablering eller ens skulle överleva i Lidingö Centrum. Många fysiska butiker kommer av lönsamhetsskäl behöva stänga ner framöver.

Frågan som måste ställas är om det mot bakgrund av e-handelns tillväxt är ansvarsfullt och lämpligt att kraftigt bygga ut den fysiska butikshandeln i Lidingö Centrum? Är inte risken uppenbar att vi står med ett stort öde Lidingö Centrum lagom tills allt är färdigbyggt?

Johan Mähler

Dela Debatt: Risk att Lidingö Centrum kan stå öde

Kommentarer

Johan Mähler 2017-12-15 13:31

Klädkedjan H&M rasar idag på börsen pga kraftigt minskad försäljning i de fysiska butikerna (pga konkurrensen från e-handeln). Detta samtidigt som Postnord fullkomligt översköljs av paket som svenskarna beställt via e-handel. En hint om var vi är på väg och att risken för "butiksdöd" är fullt påtaglig. Att satsa på fler butiksytor i Lidingö Centrum är inte rätt väg att gå.

Cecilia Grahn 2017-10-03 00:47

Hej Johan

Tror inte alls att Lidingö Centrum kommer stå öde i framtiden!

Helt enig med dig att handeln idag generellt står inför och har stora utmaningar. För de som har förstått vad detta innebär kan dra stora fördelar genom att erbjuda ett bredare och förfinat sätt att ge den service som den moderna kunden förväntar sig.

En professionell e-shoppare idag har oftast gjort mycket research innan köpet sker. Man har koll helt enkelt. Det kan man skaffa sig genom att läsa sig till, priser, former, färger etc. En viktig del i detta är att också kunna gå och titta och känna/klämma på produkten. Antingen beställer man den på en skärm direkt i butiken och får den hemskickad eller så har butiken lagret där och man kan få med den direkt. Butiken blir alltså som ett showroom i kombination med butik. Det är vad som idag kallas för omnihandel.

Enligt en rykande färsk rapport framtagen av International Council of Shopping Centers visar att omnihandel har gått från växande trend till norm inom detaljhandeln. Historien om fysiska butiker vs. e-handel är förlegad. Historien handlar nu om en kund som får det bästa av två världar, genom att använda mobilen för att göra informerade köp i fysisk butik

En vanlig form idag är att de fysiska butikerna har e-handel med möjlighet att välja leveranssätt, dvs hemskickat eller hämta i butik. När kunden kommer för att hämta sin vara i butiken finns möjlighet att visa hela utbudet och kunden upplever en bra och komplett service. Var tredje konsument nyttjade click and collect under den gångna julhandeln - av dessa valde 69 procent att köpa ytterligare en vara vid upphämtning i butiken. Detta kommer starkt idag både i de stora kedjorna men även hos mindre handlare. Flexibiliteten och snabbrörligheten är en av framgångsfaktorerna idag för en blomstrande handel.

Vill också framhålla en av mina käpphästar. ”Allt som finns här kan man köpa var som helst. Det enda vi lever på är vilket bemötande vi ger kunden och hur upplevelsen i butiken blev”. Service i toppklass helt enkelt. Det är framtidens recept i kombination med en bra e-handel och fysisk butik.

De stora förlorarna i framtidens butiker är de stora köpladorna utanför stan med stora opersonliga kedjor på rad. Det är ju inte det vi pratar om här. Vi vill fortsätta utveckla det trevliga småstadscentrum som vi idag har. Bara ett lite bredare utbud utan att tumma något på den trevliga stämningen och service vi erbjuder våra kunder.

Cecilia Grahn
Ordf. Lidingö Centrum

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google