Väder Lidingö

Lidingö onsdag 19 december 2018 v. 51

Senaste kommentaren - Se fler

Jonas Melander 19 dec 13:09 om C+S+MP: Majoriteten körde åter över arvodesberedningen

Debatt: Så skriver SL

lördag 17 februari 2018 18:10

Från den första februari kan man betala sina SL-biljetter med Swish, vilket kräver att man har mobilt bank-id på sin telefon. När försvinner möjligheten att betala kontakt på SL-center? Och när försvinner kvittona i affärerna? Är det här ett problem eller är det bara tankar från ännu en pensionär som försöker hänga med i utvecklingen? Hur reagerar andra, företrädesvis äldre, som står inför samma problem? Det frågar sig lidingöbon Karin Wallgren.

Häromdagen fick jag mail från SL om ny betaltjänst av periodbiljetter via Swish. Nej tack, tänkte jag och slängde mailet direkt i papperskorgen. Efteråt tänkte jag konstigt att SL mailar mig. Kanhända var det ett bedrägeriförsök, ett av många som man läser om och vem vet vad som händer om jag öppnar en länk. För att se vad mailet egentligen handlade om så öppnade jag papperskorgen och läste igenom mailet från SL. Ja det ser ut som att SL är avsändare.

Det står:
"Från den 1 februari kan du betala med Swish på sl.se och i appen. Möjligheten att betala mot faktura försvinner, men du kan fortfarande använda bankkort.
På samma gång byter vi också leverantör av betaltjänster vilket innebär att du som betalar med bankkort behöver registrera dig på nytt vid nästa köp.
För att betala med Swish behöver du ha två appar installerade på din mobil: Swish och mobilt bankID. Mer information om mobilt bankID (e-legitimation) finns hos din bank. Båda apparna är gratis att ladda ner.”

Låt vara att Swish säkert fungerar utmärkt för det stora flertalet men Swish är inget för mig. Det är ju hopkopplat med telefonabonnemanget, och man måste ha mobilt bank-id vilket jag också valt bort.

Och vad SL:s nya erbjudande beträffar så tänker jag inte om. Inget Swish och inget mobilt bank-id och absolut inte fler appar installerade i mobilen. Det räcker med de jag har. Jag har aldrig betalat SL mot faktura och jag har inte lust att registrera mig vid nästa köp utan tänker betala kontant. Få se hur länge den möjligheten kommer att finnas kvar. Ja går det inte att betala kontant vid nästa köp på SLcenter så blir jag inte direkt glad. Och hur är det med kvitton. Hur länge får vi ha kvitton kvar? Hur ofta händer det inte att vid betalning att kassörskan frågar om man vill ha kvitto.

Är det här ett problem eller är det bara tankar från ännu en pensionär som försöker hänga med i utvecklingen. Hur reagerar andra, företrädesvis äldre, som står inför samma problem?

Karin Wallgren

Dela Debatt: Så skriver SL

Kommentarer

Karin Wallgren 2018-02-20 15:00

Nu har jag ringt SL om automatisk påfyllning av mitt SL-Accesskort, precis som Fredric Kronberg skriver i sin kommentar. Tack. Tidigare hade jag årskort i några år men familjen menar att resekassan bättre skulle motsvara mitt numera nedtrappade resande. Så jag testar den modellen en tid så snart mitt 30-dagars kort gått ut. Såg att till och med hos frisören finns Swish som betalningsalternativ. Må så vara dock är Swish inget för mig. Bara tanken på att vara uppkopplad med ett mobilt bank-id och att installera appar.

Cassandra Nöjdh 2018-02-20 11:46

Hr. Anderberg skriver "Jag har inte det ringaste lust att installera nya appar för att kunna åka kommunalt i fortsättningen" och det är nog en åsikt hr. Anderberg inte är ensam om. Det är inte heller nödvändigt. Som jag skrev tidigare är swish bara ytterligare ett betalningsalternativ, tillsammans med de som fanns tidigare (bortsett då från att man strukit möjligheten att handla på kredit, dvs. mot faktura). Valfrihet, förstår hr. Anderberg. Det brukar ju hr. Anderbergs parti(vänner) ständigt framhålla behovet av.

Cassandra Nöjdh 2018-02-20 09:33

Jag har med förlov sagt lite svårt att förstå poängen med fru Wallgrens inlägg. Swish är ju bara ytterligare ett elektroniskt betalsätt, vid sidan av bankkort (eller direktbetalning via internetbank, för den delen). Det är ju allmänt känt att kontanthanteringen i samhället minskar, möjligheten att betala kontant på bussar och Lidingöbanan är ju borta sedan flera år. Men SL-centren finns ju, och SL:s försäljningsombud. För fru Wallgrens del är väl ICA Kvantum i Larsberg närmast. Alla dessa försäljningsställen accepterar ju kontanter. Annars fungerar ju hr. Kronbergs förslag utmärkt, om man inte reser med periodbiljett, och vill tillse att reskassan alltid är påfylld.

Fredrik Kronberg 2018-02-19 18:50

Registrerat Accesskort hos SL med automatisk påfyllning när reskassan är tömd har jag ordnat via datorn. Kortet kan också spärras vid stöld. Suveränt!

Birgitta Olsen 2018-02-19 01:01

Först en undran; när blir man "äldre"? Nästan alltid så ska man tänka på de äldre som anses inte klara tekniken lika bra som de "yngre". De "äldre" som inte har haft egen dator är väl ganska få nu. Swish är kanonbra, fördelen är att pengarna överförs direkt så mottagaren kan se beloppet på sin bank oavsett tid på dygnet. Man har väl inte kunnat köpa biljett kontant på länge. Om jag har förstått det rätt så ska blå kortet vara kvar och det fyller man på i pressbyrån på valfritt sätt.

Karin Wallgren 2018-02-18 11:09

Allting var inte bättre förr. Därom är vi överens. Men jag vill ha valmöjlighet och inte tvingas in i en fålla. Och när det passar vill jag kunna betala med kontanter. I många år har jag nu skött ekonomin via internetbanken, jämte autogiro för regelbundet återkommande utgifter. Själv vill jag dock slippa Swish eftersom jag på inget sätt har övertygats om den betaltjänstens fördelar. Men man ska aldrig säga aldrig, sägs det.

Låt vara att det går bra att ha kontroll över sin egen ekonomi via datorn och internetbanken, jag skulle inte drömma om att betala med mobilen. Den må vara hur smart som helst men har liten display som är mer svårläst än datorskärmen. Och fingrarna som så lätt dansar över datortangenterna blir märkbart stela och fumliga vid hantering av min smarta mobil. Så där det passar tar jag till mig ny teknik, inte annars.

Staffan Anderberg 2018-02-17 22:58

Jag hade nyligen problem med min dator och mobil vad gäller e-posten. Efter diverse telefonsamtal och käftande löste det sig. ”For english press nine”. Det visar hur trist det är att alla förutsätter att mobiler, internet m.m. ständigt fungerar. Det är direkt oklokt att lägga alla ägg i samma korg. Att bygga hela tillvaron på att ha en fungerande mobiltelefon verkar ganska oklokt.
Jag har inte det ringaste lust att installera nya appar för att kunna åka kommunalt i fortsättningen.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google