onsdag 13 juli 2016 15:14
Nya Lidingö Centrum, som nu planeras, riskerar att stagnera om inte tillgängligheten ökas genom att Lidingö C på ett enkelt sätt kopplas till den regionala spårtrafiken. Det skriver Hans Lefvert och Robert Hellesen i nedanstående debattinlägg.
Sverigeförhandlingen har genom sitt ultimativa bud visat att de inte vill medverka till en för Lidingö hållbar kollektivtrafik i framtiden. Vi menar att Lidingös nej till fortsatta förhandlingar inte kan uppfattas som ett nej till effektiva kommunikationslösningar utan ett konstaterande av att Sverigeförhandlarna har levererat ett helt ogenomtänkt förslag till samhällsplanering som överhuvudtaget inte är genomförbart. Med de förutsättningarna skulle ingen tunnelbana kunna byggas någonstans. Hur ska då detta lösas?
Vi ser med glädje att våra politiker i den nu uppkomna situationen verkar vara överens om att satsa på omdragning av spårvägen så att den går genom Lidingö C. Viktigt blir då också att den nya bron utformas som en högbro med direktanslutning i nivå med T-banan. Dessutom, när nu trafiknoden ska ligga kvar i Ropsten, så måste planeringen av den nya bytesstationen för Lidingöbanan göras attraktiv med omstigning på samma plattform som T-banan. Tillgängligt för alla, bevämt och väderskyddat. Bussterminalen måste även den göras om till en väderskyddad omstigning med korta gångavstånd.
Om Spårväg City byggs i ett senare skede, kan denna kopplas ihop med Lidingöbanan i Ropsten. Men detta är en angelägenhet primärt för Stockholm stad och inte en förutsättning för Lidingöbanans omdragning via Lidingö C. Om Spårväg City inte byggs i framtiden, ska detta naturligtvis inte innebära att Lidingöbanan får sämre tillgänglighet för Lidingöborna.
Lidingö Stad måste bevaka Lidingöbornas intressen när det nya området vid Ropsten planeras. För att möjliggöra angöring med bil för att lämna och hämta, måste en angöringszon utan trängselavgifter ordnas i Ropsten. Om denna fråga samordnas med planeringen av nya Ropsten/Kolkajen/Norra Djurgårdsstaden går det att finna lösningar. Eftersom Lidingöbanan kommer att bli en mycket viktig länk i kollektivtrafiken på längre sikt måste trafiken kunna ökas efter behov i framtiden och därmed kapacitet och tillgänglighet säkras genom dubbelspår på Lilla Lidingöbron.
Finansiering av omläggning av Lidingöbanan mm. kan erhållas genom t.ex. Stadsmiljöbidrag och utveckling av området som friläggs vid Baggeby, när spåren flyttas mot Lidingö C. Lidingö Stad, Stockholm Stad och Landstinget ska samverka för en hållbar kollektivtrafiklösning, som är nödvändig för Lidingös miljö-och klimatanpassning inför framtiden.
Den som motverkar en hållbar kollektivtrafiklösning för Lidingö, motverkar också utvecklingen och påtar sig därmed ett stort ansvar inför framtiden. Dessutom sviker man alla de som är, och kommer att i allt högre utsträckning i framtiden att bli beroende av kollektivtrafiken.
Nya Lidingö Centrum, som nu planeras, riskerar att stagnera om inte tillgängligheten ökas genom att Lidingö C på ett enkelt sätt kopplas till den regionala spårtrafiken.
Hans Lefvert, Robert Hellesen
Karin Wallgren 2016-10-12 16:04
Göran Tegnér 2016-10-11 17:01
Lars Hedberg 2016-09-08 08:31
Henry Duhs 2016-09-07 22:16
Lars Hedberg 2016-09-07 19:09
Henry Duhs 2016-09-07 13:42
Lars Hedberg 2016-09-05 16:18
Henry Duhs 2016-09-05 12:02
Lars Hedberg 2016-09-05 11:04
Henry Duhs 2016-09-05 07:57
Henry Duhs 2016-09-04 23:00
Erik Widerström 2016-09-04 21:35
Anders Bergstedt 2016-07-17 21:46
Henrik Åkermark 2016-07-14 13:08
Anders Berg 2016-07-13 16:18
Lars Hedberg 2016-07-13 15:55
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google